Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Balhoofdstel afmetingen

kef_egg
Forum-lid

kef_egg 29 okt 2008 20:00

Hoi iedereen,

Ik zou de fiets van mijn schoonpapa moeten herstellen, maar volgens mij is dat onmogelijk.
Het gaat over een zéér oude Diamant racefiets waarvan het balhoofdstel, naar zijn zeggen, al een tijdje los heeft gestaan.
Nu heb ik de vork gedemonteerd, en het balhoofdstel viel er gewoon uit. Ik bedoel dus ook de cup's die in het frame geperst worden.
Ik heb die cup's dan opgemeten en ik meet 30.2mm. Volgens mij is een nieuw balhoofd ook 30.2mm.
Ik heb hem al verteld uit te zien naar een goede occasie tenzij er iemand is die mij kan helpen met een balhoofdstel dat groter is dan 30.2mm en kleiner dan 31mm.

Alvast bedankt

jsparie
Forum-lid

jsparie 29 okt 2008 20:53

Gewoon monteren met goede stevige kit, locktite of iets dergelijks zou de oplossing kunnen zijn. Je hebt supersterke kit met een iets vullende werking. Komt daarna echt nooit meer los. Dan kan een occasie later altijd nog.

kef_egg
Forum-lid

kef_egg 29 okt 2008 21:00

heb ik al aan gedacht maar er zit zowel boven als op de onderkant van het frame veel speling.
Kom de veiligheid dan niet in het gedrang? Het is wel mijn schoonpapa, maar het is wel een goede man :-)

campasuper
Forum-lid

campasuper 30 okt 2008 08:14

Laten uittesten in de afdaling van de Stelvio door je schoonmoeder lijkt mij de perfecte oplossing. Wellicht een idee om haar even boven te brengen met de auto ( evt. camion ).
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

jsparie
Forum-lid

jsparie 31 okt 2008 00:23

Begrijp je zorgen, maar het balhoofd kan toch weinig kanten op. Zodra er een beetje speling begint ga je dat snel voelen. Maar blijft natuurlijk moeilijk zo in te schatten hoe ruim het zit. Vraag in een speciaalzaak wat voor kit je het beste kunt gebruiken. Met echt goede en iets vullende kit komt het balhoofd echt niet (nooit) meer los.

Overigens worden niet alle balhoofdstellen even nauwkeurig gemaakt. Wellicht kun je bij een winkelier met een uitgebreid assortiment wat modellen nameten en de grootste nemen. Herinner me een test, dacht in blad tour (Duitsland) waar echt behoorlijke verschillen in diameter werden geconstateerd.

kef_egg
Forum-lid

kef_egg 31 okt 2008 21:25

Ik heb hem jullie voorstel laten weten en hij gaat toch maar opzoek naar een andere fiets. Hij kan via via, hoe het juist zit weet ik niet, fikse korting krijgen op Bianchi.
Toch bedankt alvast.

ikweetutnietmeer
Forum-lid

ikweetutnietmeer 03 nov 2008 21:38

kef_egg schreef:Ik heb hem jullie voorstel laten weten en hij gaat toch maar opzoek naar een andere fiets. Hij kan via via, hoe het juist zit weet ik niet, fikse korting krijgen op Bianchi.
Toch bedankt alvast.

als je weet hoe het zit met die fikse korting, laat het me even weten, heb ook interesse ;o)

Plaats reactie