Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stickers of decals?

berrre
Forum-lid

berrre 07 nov 2008 19:44

Heb vandaag een set stickers ontvangen van Koga Myata voor een gerestaureerde fiets.

Ben niet vertrouwd met dit materiaal. Het zijn namelijk geen gewone stickers, ik denk eerder zogenaamde "decals", maar zeker ben ik niet.

Ze zitten niet op een drager waar je ze af moet halen, zoals gewone vinyl stickers. Ze zitten in spiegelbeeld op een drager. Je kijkt dus tegen de hechtingslaag aan.

Nu vraag ik me af hoe ze moeten worden aangebracht: met of zonder water. Gewoon afwrijven of eerst laten weken en dan pas aanbrengen. Ik hoop dat het een "droge" methode is, waar geen blanke lak overheen moet.

Ik zou het ook bij Koga kunnen vragen, maar dan moet ik wachten tot maandag.

Iemand ervaring met dit spul?

Voor wie het interessant mocht vinden; een telefoontje met de plaatselijke Koga dealer leert me dat het dus toch "natte" decals zijn.

Laten weken in lauw water (hoe lang?) en dan nat aanbrengen.

Afdekken met (twee lagen) clear coat (blanke lak). Helaas, ook daarin bestaan verschillende soorten. Er is zelfs een lak die de decals doet smelten als sneeuw in de zon.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

Plaats reactie