Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Van racefiets naar triathlonfiets?

wivo_6
Forum-lid

wivo_6 08 nov 2008 11:51

Hoe kan ik - met minimale kosten - mijn racefiets ombouwen naar (gelegenheids)triathlonfiets?

Volstaat het om een TT-stuur te monteren in combinatie met een kortere stuurpen (-2cm bijv.) en eventueel een aangepaste zadelpen (met neg. setback)?

thnx,
wivo_6

corniel
Forum-lid HC

corniel 08 nov 2008 12:13

Volstaan is niet het woord. Maar een TT-(opzet)stuur is verre weg de beste investering als je geld afzet tegen snelheidswinst. Een druppelhelm en earowielen doen ook veel, maar de vraag is of je die wiltaanschaffen/kan lenen.

Voor de UCI moet je opletten dat je met je zadel niet voorbij het bracket komt, maar tijdens een triatlon zal dat het probleem niet zijn, dus een zadelpen met negatieve (of gewoon zonder) setback kan je zit iets beter maken.

En zet je stuur zo laag mogelijk natuurlijk! Veel plezier in ieder geval met je triathlon. (Het is zo jammer dat je ook moet zwemmen en hardlopen. ;))

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 08 nov 2008 14:22

Inderdaad, opzetstuurtje is het best. Dat levert je per euro het meeste op.

Ik zou die stuur en zadelpen gewoon nog even aanzien. Kan je alsnog doen. Je kunt zelfs als het bevalt voor de ossekop gaan en een paar topshifters (bij mekaar 100 euro). Moet wel je frame een beetje geschikt voor zijn. Ik heb dit gedaan met mijn look-fiets. Staat ergens in het tijdritfietsen topic.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wivo_6
Forum-lid

wivo_6 08 nov 2008 15:27

Alvast bedankt voor de eerste reacties.

't Is vooral de bedoeling om mijn racefiets als racefiets te behouden en bij gelegenheid er eens een triathlon mee te doen (zwemmen vind ik net nog leuk en het lopen, ja dat neem ik er dan maar bij). Ik denk dat ik mij in eerste instantie zal beperken tot de aanschaf van een opzestuurtje en ev. een spacertje verwijderen.

gr,
wivo_6

simic
Forum-lid

simic 08 nov 2008 16:32

Ja, ik zou ook in eerste instantie beperken tot de koop van een opzet stuur en verwijderen van spacer. Levert relatief veel tijdwinst op ten opzichtige van aero-wielen of iets anders.

Plaats reactie