Nieuwe set wielen gekocht: Shamal Ultra's. Rijden heerlijk, hard en strak, alleen 'rinkelt' het achterwiel/de spaken een beetje als ik ga staan. Ik las hier en daar al dat de spaken een beetje los kunnen zitten. Ik vraag me alleen af, wanneer het wiel verder gewoon goed rond is, hoe span je de spaken wat strakker bij het achterwiel?
De handleiding is niet heel duidelijk maar het lijkt erop dat ik de 7 spaken links een halve slag moet aandraaien en de 14 spaken rechts een kwart. Kunnen shamal bezitters dit misschien bevestigen?
Campa Shamal
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Dat lijkt me redelijk stug. Zelf met Eurus en Zonda gereden en nooit wat na hoeven trekken. Heb je een spaakspanningsmeter? Je zou dan eerst de spaakspanning moeten controleren irt opgegeven spaakspanning. Als je het geluid specifiek bij staan hoort dan zou ik ook ff naar de achterpatten kijken. Bekende plek voor veroorzaker kraakjes/piepjes. Oplossing is iets vettig maken.
-
marchisiocorsa
- Forum-lid
Aero schreef:Nieuwe set wielen gekocht: Shamal Ultra's. Rijden heerlijk, hard en strak, alleen 'rinkelt' het achterwiel/de spaken een beetje als ik ga staan. Ik las hier en daar al dat de spaken een beetje los kunnen zitten. Ik vraag me alleen af, wanneer het wiel verder gewoon goed rond is, hoe span je de spaken wat strakker bij het achterwiel?
De handleiding is niet heel duidelijk maar het lijkt erop dat ik de 7 spaken links een halve slag moet aandraaien en de 14 spaken rechts een kwart. Kunnen shamal bezitters dit misschien bevestigen?
Als je geen spaakspanningsmeter hebt, niet beschikt over de juiste gegevens wat de spaakspaning moet zijn en/og geen ervaring hebt met het "vakkunidig spaken"van wielen. Blijft er dan af. Je gooit je recht op grantie weg, je doet maar wat terwijl je feitelijk niet weet wat je doet.
Andere tip. als je denkt dat je weet wat het probleem is, dan weet je niet wat het probleem is! Het gaat namelijk om weten, niet om denken te weten!
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look
-
spiritwetteren
- Forum-lid
Aero schreef:Nieuwe set wielen gekocht: Shamal Ultra's. Rijden heerlijk, hard en strak, alleen 'rinkelt' het achterwiel/de spaken een beetje als ik ga staan. Ik las hier en daar al dat de spaken een beetje los kunnen zitten. Ik vraag me alleen af, wanneer het wiel verder gewoon goed rond is, hoe span je de spaken wat strakker bij het achterwiel?
Ik heb dat ook gehad. Ik heb de spaken met de hand even per twee genepen en dat maakte een geluid. Ik heb op de spaaknippels een beetje fijne olie laten inlopen. De problemen waren opgelost. Een beetje olie doet wonderen. Een beetje aan de assen kan ook geen kwaad. Was vooral het achterwiel maar het voorste ook even bewerkt.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
-
spiritwetteren
- Forum-lid
Aero schreef:Duidelijk, ik ga dus nergens aandraaien
Spaaknippels olien ga ik eens proberen, merci
Oke. Laat eens iets weten.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?