Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Knieprobleem en Q-factor (deel 2)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 dec 2008 17:53

De klachten die beschrijft heb ik ook gehad en in het begin kon ik mijn vinger er niet goed op leggen, ik had nameljik net een seizoen met 10k achter de rug zonder ook maar één klacht.

Toen ik met een huurfiets op Gran Canaria ging rijden (triple) had ik vreemd genoeg nergens last van en toen kwam ik erachter dat het inderdaad aan de q-factor moest liggen. Thuis mijn rechter schoenplaatje maximaal naar binnen gezet en de klachten waren weg.

Achteraf bleek het e.e.a. wel verklaarbaar: mijn schoenplaatjes had ik namelijk vervangen aan het begin van het seizoen.

Ik rijd overigens ook behoorlijk met mijn knieën naar binnen, een grote q-factor hoeft dat niet uit te sluiten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 dec 2008 20:52

Ik heb niet alle reacties volledig gelezen,

Maar is je pedaal of crank niet krom?? Of je schoenen versleten.
Misschien een keer gevallen en zadel krom??

De Q factor kan zeker een reden hebben. Al sje bv je schoenplaatj ehelemaal naar de binnekant zet scheelt ook vaak weer een mm of 5-8 per kant.


mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 05 dec 2008 10:56

[quote="Du Bois"]@mcf1:
voor afwisseling kan je een bal kopen(skippybal achtig) en daarmee oefeningen doen.
[/quote]

De stabiliteit bal heb ik al in het bezit. Ik moet zeggen dat je er hele zware en leuke oefeningen mee kan doen
:p

Zijn die extenders ook compatible met Speedplay Stainless steel?

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 06 dec 2008 21:54

@ Joe: Ik heb er zelf op het moment ook Keo's op zitten. Ik heb het breedste deel van de pedaalas (daar waar ie de crank raakt) aan twee kanten vlak gevijld. Net voldoende op 'm met een bankschroef of steeksleutel vast te pakken, dat werkt.
Bij montage niet loeivast aandraaien zal ook schelen (en is ook niet nodig).


wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 dec 2008 20:25

Lukt het om de mtb crank op de racefiets te monteren?? Dan kun je echt bekijken of het q factor is.

er zijn wel pedalen met verschillende lengtes assen. Wellicht assen op maat laten maken??? (www.bikeboosting.nl)

tronn
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2009 00:33

tronn 05 apr 2009 01:04

Ik heb net dezelfde knie problemen gehad met 't breedte verschil in Q factor
van mijn XT crank tov mijn campagnolo crank... "Bijna 4cm verschil trouwens"!!
Ik heb nu ook Kneesavers op mijn racefiets en mijn knieproblemen zijn erdoor verdwenen....

Plaats reactie