perik schreef:Uhh mis ik iets? Ik beweer helemaal niet dat vorkkromming en sprong niks met elkaar te maken hebben. Alleen het lijkt me wel handig om telkens dezelfde term te gebruiken: vorksprong dus. Dat is alles wat ik zeg..
Verder was jij degene die bij hoog en bij laag volhield dat de sprong afhankelijk was van de balhoofdshoek. Dat is gewoon feitelijk onjuist; ook al haal je Jones of stabiliteitsindex etc erbij. Dát is waar Seger gisteren ook op reageerde. Dus waarom nu doen alsof jij de enige bent die de wijsheid in pacht heeft?
P.S. je capslock staat nog aan
Om verder miscommunicatie te voorkomen: Bikeboss kun je eens uitleggen wat jij verstaat onder vorkkromming en vorksprong. Eventueel met een plaatje. Als je namelijk naar de plaatjes van mij en van Yugor kijkt zie je de vorksprong aangegeven als een grootheid die onafhankelijk is van de balhoofdhoek (volgens mij is wat jij kromming of doorbuiging noemt de vorksprong in de plaatjes). Bovendien wordt de grootheid vorkkromming of -doorbuiging nergens genoemd; m.a.w. jij bent de enige die deze term gebruikt. Als je zegt dat vorksprong bepaald wordt door balhoofdshoek en vorkkromming bedoel je er dus toch wat anders mee dan wat in de plaatjes wordt aangegeven.
(Laatst bewerkt:: 17-12-2008 13:48)
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Zoals je op de plaatjes kan zien, is de vorksprong een lineaire afstand, uitgedrukt in mm. Nu heeft iedere vork een kromming (wie niet stekeblind is ziet die overduidelijk op de plaatjes), die eventueel kan verschillen in ieder punt van die vork (ook een zgn. rechte vork heeft een kromming, maar daarover zal ik wijselijk niet uitwijden om het zo simpel mogelijk te houden). Die kromming is uiteraard een curve, waarvan de richtingscoëfficiënt in ieder punt gelijk is aan de tangens van de hoek, bekomen door in dat punt de raaklijn te trekken aan die curve.
Tot zover het onderscheid tussen vorksprong en vorkkromming. Het gaat dus helemaal niet om hetzelfde begrip en het is dus fundamenteel fout op beide begrippen dezelfde naam te kleven, ook al vindt perik dat o zo handig!
Bovendien beweert perik hierboven eens te meer dat ik zou volhouden dat de vorksprong afhankelijk is van de balhoofdhoek, waar ik onophoudend heb beklemtoond dat de vorksprong zowel afhankelijk is van de vorkkromming als van de balhoofdhoek (begrijpend lezen is voor sommigen blijkbaar te hoog gegrepen)
Tenslotte, wie de theorie van Jones en de stabiliteitsindex overbodig acht in deze discussie, bewijst helemaal er geen bal van te snappen. Het is uitgerekend om Jones dat deze hele discussie draait, en precies volgens zijn theorie worden de naloop en de stabiliteitsindex berekend op basis van de balhoofdhoek en de vorkkromming. Balhoofdhoek en vorkkromming zijn nl. fysische gegevens van de fiets (vastgelegd door de constructeur); naloop en vorksprong vormen het resultaat van een berekening (een héél ruwe benadering van beide waarden kan desnoods worden bekomen door meting op een tekening zoals de in dit topic veelbeproken plaatjes; die tekening moet dan wel zeer nauwkeurig op schaal worden uitgewerkt).
Dit, mijn beste perik, is de waarheid die jij mij verwijt 'zogezegd' in pacht te hebben. Om deze te weerleggen ben jij nu aan zet om de academisch alom erkende en tevens bij de Fiets-publicaties toegepaste theorie van Jones te ontkrachten (veel succes met het oplossen der differentiaalvergelijkingen!), met of zonder caplock!