Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

na 5000 km nog steeds nek pijn

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 14 dec 2008 21:03

Misschien een anatomisch defect? Laat je nek en wervelkolom eens nakijken door een goede sportfysio.......Was en is bij mij de oorzaak.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 14 dec 2008 21:08

[quote="Amclassic-fan"]De TS heeft iig hele lange benen voor z'n lengte, als je niet diep wil zitten kan dat erg lastig zijn. Blijft een beetje erg moeilijk om advies te geven van iemand die je niet op z'n fiets ziet zitten. Bijv een Compact stuur kan wel een stuk helpen, maar dat geeft alleen effect als je onderin de beugel rijdt, voor boven op 't stuur veranderd er dan niets.

Foto'tje van hoe je op de fiets zit (vanaf de zijkant)?

@persoon boven mij, de reach van het stuur verduidelijkt Scepticus met 't plaatje. Er zijn een aantal sturen met een extreem lange reach, als de TS zo'n stuur heeft zou dat wel eens de klachten kunnen geven ;)[/quote]

Ok, fair enough. Denk niet dat het hier het probleem tackled maar zelf wel weer iets geleerd......

bosna
Forum-lid

bosna 14 dec 2008 21:15

reach is 10 cm drob is 15 cm

ik loop al een jaar van fysio naar osteopaat ben al naar ziekenhuis geweest daar hebben ze foto's gemaakt en niet's gezien

ik krijg nu maandelijks wat naalden in mijn lijf hopelijk help dat een beetje

dubois
Forum-lid

dubois 14 dec 2008 21:20

[quote="bosna"]niet onbelangrijk ik ben 1m82
bb lengte 90,5 cm
armlengte 65 a 66 cm

2 cm spacer's stem van 10 cm en de lengte van punt zadel tot midden stuur is 57,5 cm zadel hoogte 77 cm vanaf center bracket tot bovenkant zadel[/quote]

Ikzelf rijd ook ridley (damocles) maat m.
ben 1.83 en heb een bb lengte van 88,5
mijn zadelhoogte is daarentegen wel 79,1 (vanaf crankas)
een stem van 11cm

mijn seatback is het punt van je zadel (12cm vanaf de achterkant gemeten) in het verlengde van je zadelpen zetten.
ik denk dus dat jij met je bb lengte van 90,5 je zadel een stuk hoger kan zetten.

mocht het niet helpen ga eens langs de fysio die kan je wat oefeningen geven om je nekspieren te trainen.
succes!!!

bosna
Forum-lid

bosna 14 dec 2008 21:23

ik heb al wat oefeningen gehad ben daar nu mee bezig , helpt wel al een beetje

-divo-
Forum-lid

-divo- 15 dec 2008 01:59

Zeer moeilijk te beoordelen zo.
Als je FM zegt dat je fietsmaat klopt denk ik aan gevoeligheid voor dit euvel door je anatomie en/of een krampachtige houding.

Probeer eens uit te vinden waar het omslagpunt ligt.
Hoe lang je op de fiets moet zitten totdat je zegt ja nu heb ik last ervan.
Dan heb je een goed uitgangspunt om mee te werken.
Fiets dan in beginsel niet langer dan dat en probeer het langzaam op te voeren.

Ik raadt je aan om rekoefeningen te doen met je hele lichaam.
Dit rustig op bouwen en niets forceren maaaaaar wel elke dag zodat je regelmaat erin brengt en zo ook vorderingen.

Rijd je overigens met strak aangetrokken en gefixeerde schoenen? Zo ja doe die dan eens een stukje losser. Daarnaast kun je tijdens het rijden de druk van je nek/schouders lossen door je armen regelmatig naar opzij en naar achter te bewegen terwijl je fietst. In feite kunb je ook dit soort truukjes uithalen met je benen en voeten. Elke keer de spanning 'releasen' (terwijl je fietst) is denk ik de juiste weg voor jou te gaan.

pipootje
Forum-lid

pipootje 15 dec 2008 12:30

Als je niet de Jan Modaal maten hebt, dus b.v. relatief lange benen t.o.v. de totale lengte, dan weet je eigenlijk al zeker dat je niet met een standaard geometrie uit de voeten kunt. Dat geldt in versterkte mate als je geen 18 meer bent en/of als de fiets maar in een paar maten verkrijgbaar is (sloping frames).
Met relatief lange benen ben je gedwongen een relatief hoge fiets te nemen die vervolgens te lang blijkt te zijn en dat is maar in zeer beperkte mate op te vangen met kunstgrepen. Met die relatief hoge fiets zit je meteen lekker diep wat een belasting is voor je nek.

Ik denk dat je een maatfiets c.q. custom frame moet laten maken (kan van ijzer of van titanium zijn, zie laatste nummer van Fiets, Xian) evt. na een meting door een onafhankelijke deskundige (dus niet degene die jou een fiets heeft verkocht, want die gaat nooit toegeven dat hij een faut heeft gemaakt). Mensen die met profs hebben gewerkt zijn de verkeerde adviseurs want profs zitten zeer diep op te kleine fietsen met lange stuurpennen. Dat wil jij niet !
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 dec 2008 14:37

Ik vind dat je wel wat kort door de bocht gaat. Om iemand goed op een fiets te zetten heb je gewoon een bepaalde kijk op de zaak nodig, dan kan je zowel iemand die sportief of die comfortabel op een fiets zetten.

In sommige gevallen kan het echt niet anders dan een op maat gemaakte fiets. Maar tussen de verschillende merken en modellen zitten aanzienlijke verschillen waardoor er nagenoeg altijd wel een goed passende fiets te vinden is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 15 dec 2008 16:18

[quote="bosna"]niet onbelangrijk ik ben 1m82
bb lengte 90,5 cm
armlengte 65 a 66 cm

2 cm spacer's stem van 10 cm en de lengte van punt zadel tot midden stuur is 57,5 cm zadel hoogte 77 cm vanaf center bracket tot bovenkant zadel[/quote]

Bosna, ik ben 1,81 cm.

Ik heb een 56 cm regulier frame met een bovenbuislengte van 56 cm
BB lengte: 86,3 cm
Armlengte: 69,9 cm.

1 spacer en een nok van 120 mm. Afstand punt zadel- midden stuur is 58,3. Voorheen zelfs 58,8.

Ik heb jaren last gehad van mijn nek. Ik heb alles geprobeerd maar mijn toenmalige FM zei dat de fiets goed was afgesteld.
Ik had toen een 54 cm frame met een bovenbuis van 54,5 cm en een nok van 120 mm. Altijd als ik demarreerde in de koers schoof ik naar achteren, zelfs over mijn zadel heen. Mijn toenmalige FM zei dat dit kwam doordat ik erg sterk in mijn bovenbenen was!

Nu weet ik wel beter! De fiets was veel te klein en vooral de bovenbuis was te kort. Ik zit nu bijna 3 cm langer en ik heb echt nooit meer last van mijn nek!

Mijn advies; probeer eens wat langer te gaan zitten! Probeer gewoon eens een iets langere nok uit. Ik denk dat dit je gaat helpen. Een dergelijke nok kan je FM wel even lenen. Die is immers ook gebaad bij een tevreden cliënt!

Succes en laat even weten of het helpt!
Gerardo

pipootje
Forum-lid

pipootje 15 dec 2008 17:50

[quote="Amclassic-fan"]Ik vind dat je wel wat kort door de bocht gaat. Om iemand goed op een fiets te zetten heb je gewoon een bepaalde kijk op de zaak nodig, dan kan je zowel iemand die sportief of die comfortabel op een fiets zetten.
[/quote]

Dat is correct, ik ben kort door de bocht om vooral duidelijk te zijn.
Als je continu pijn in je nek hebt dan moet je dus geen sportieve (je bedoelt diepe) zit geadviseerd krijgen. Interessant is te weten wat het hoogteverschil tussen zadel en stuur momenteel is.

[quote="Gerardo"][quote="bosna"]niet onbelangrijk ik ben 1m82
bb lengte 90,5 cm
armlengte 65 a 66 cm

Bosna, ik ben 1,81 cm.

Ik heb een 56 cm regulier frame met een bovenbuislengte van 56 cm
BB lengte: 86,3 cm
Armlengte: 69,9 cm.
[/quote]

jullie zijn dus totaal niet vergelijkbaar qua afmetingen en dus zal wat voor jou goed helpt hem waarschijnlijk verder het moeras in helpen.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 15 dec 2008 18:09

Dat was ook niet de stelling van het verhaal Pipootje. De stelling was dat lengte in de fietspositie nekproblemen kan oplossen. Dat het Bosna waarschijnlijk verder het moeras helpt is jou aanname maar helpt hem zeker niet. Je hoeft vaak niet al te veel kosten te maken om je positie aan te passen. Voorzichtig de nog met een cm verlengen en een paar weken proberen. Verder mag iedereen natuurlijk een maatfiets laten aanmeten, maar dat is zeker ook geen garantie!

Als mijn voorstel niet lukt zou ik terug gaan naar de oude zitpositie van voor de 5000 km en kijken welke verschillen er zijn.
Gerardo

bosna
Forum-lid

bosna 15 dec 2008 18:09

ik denk dat ik maar eens ga proberen om wat sportiever te gaan zitten
al zit al redelijk diep voor een tourfietser (volgens fm)
gemeten bovenkan zadel /bovenkant stuur is nu zo'n 9 cm ( zadel hoger dan)
ik ga gewoon eens een langere stuurpen proberen de mijne is 10 cm (best kort . en het gaat nog steeds over de stuurpen :) )

ik was al aan het kijken voor een ander frame, mijn oog is/was gevallen op een specialized roubaix sl2
boven buis van 565 mm
balhoofd van 190 mm
deze fiets zou een stuk comfortabeler rijden en stijf zijn

alvast bedankt voor jullie tips!

nog meer tips zijn welkom!

eventueel een adres van iemand die goed kan meten/aanpassen

Plaats reactie