Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voor de technici: werking Powertap

daftreks
Forum-lid

daftreks 17 jan 2009 18:40

Voor m'n profielwerkstuk heb ik gekozen voor het onderwerp "krachtenwerking tijdens het fietsen".
Omdat het onderzoek ook een praktijkgedeelte moet bevatten ga ik een aantal testjes doen (o.a. aerodynamica) mbv een vermogensmeter. Dit zal een Powertap worden. In het werkstuk wil ik ook graag de werking van dit systeem beschrijven. De powertap site geeft hierover niet echt veel uitleg.
- Hoe werken de rekstrookjes? De werking van de strookjes zelf snap ik, maar niet hoe de krachtoverbrenging vanaf de body naar de rekstrookjes plaatsvindt.
- Op welke manier worden de spanningsverschillen gegenereerd door de rekstrookjes omgezet in een moment?

Tot nu toe heb ik over de werking van het systeem het volgende:

-------------------------------------------------------------------
Powertap vermogensmeter
De gebruikte vermogensmeter voor het praktijkonderzoek is een Powertap, ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf CycleOps. In tegenstelling tot het SRM systeem meet de Powertap het vermogen niet in de pedaalarm, maar in de naaf van het achterwiel.
De powertap meet tot op 1.5% nauwkeurig en is daarmee een van de beste vermogensmeters op de markt.

Rekstrookjes
De PowerTap naaf heeft 8 rekstrookjes.
Deze rekstrookjes zijn gemaakt van elektriciteit geleidend materiaal, die uitrekken al naar gelang de geleverde kracht. Zoals we weten is de weerstand van een lange dunne draad groter dan die van een dikke korte draad.
Wanneer de rekstrookjes uitrekken wordt de weerstand dus groter.
Uit de formule U = I * R (spanning = stroom * weerstand) blijkt dan dat bij een constante stroomsterkte en een grotere weerstand ook een grotere spanning hoort.
De uitrekking (en dus kracht) kan op deze manier vertaald worden naar een elektrische spanning.

Deze elektrische spanning kan weer omgezet worden naar een moment.

Aangezien de kracht dan bekend is hoeft men alleen de hoeksnelheid W (de snelheid waarmee de achternaaf ronddraait), nog te weten om het vermogen te bepalen.
Deze hoeksnelheid wordt bepaald door het aantal omwentelingen van de achternaaf (en dus het achterwiel) per tijdseenheid te bepalen.
Hiertoe heeft men een zogenaamde “Reed switch” in het huis van de achternaaf verwerkt.
Dit is een schakelaar bestaand uit twee losse ijzerdraadjes, die contact maken wanneer er in de schakelaar sprake is van een magnetisch veld.
Daarnaast een kleine magneet zit ingebouwd in de as, die vast geklemd zit in het frame en dus niet rond draait. Tijdens het fietsen draait het huis van de achternaaf dus om de as. Op deze manier komt de Reed switch elke omwenteling langs het magneetje en maakt dan even contact, waardoor er een stroompje wordt doorgegeven. Deze impulsen gedeeld door de tijd vertegenwoordigen de hoeksnelheid van de achternaaf.

Nu de kracht en de hoeksnelheid bekend is kan de Powertap computer (gemonteerd op het stuur) het vermogen berekenen aan de hand van de formule P = M * v , die voortkomt uit de standaardformule P = F * v

--------------------------------------------------------------------------------------

Iemand die hier verstand van heeft? Iemand die deze post helemaal gelezen heeft ;) ?

bvd
David
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

robert2
Forum-lid

robert2 17 jan 2009 21:15

Als ik het goed begrijp, snap je wel hoe je van de uitrekking van het rekstrookje naar een signaal voor het computertje gaat?
Maar je snapt niet hoe de het moment op de as die rek veroorzaakt?

De as zit waarschijnlijk aan de nondrive side vast en waar de kassette begint los. Door het moment op de cassette kant tordeert de as een klein beetje. In het bereik waarmee de as in dit geval tordeert is dit lineair afhankelijk van de kracht. Nu een paar formules dan:

hoekverdraaing uiteinde=(TL)/GJ)
T het moment, L de lengte, G de materiaalconstant (glijdingsmodulus) en J polaire oppervlaktemoment.
T en L zijn dus makkelijk.
G=E/(2(1+v)
E is de elasticteitsmodulus en v de poisons ratio, beide te vinden in tabellen.

J is lastiger. Met integralen en dat teken heb ik niet dus ik noem het even IT.

J=IT(r^2*da)

Voor een pijp/as is het dan

J=IT,r in tot r buiten,(2*pi*r^3*dr)=(pi/2)(r bu^4 - r in^4)=(pi/32)(Dbu^4 - Din^4)

Maar hoe dan precies het rekstrookje zit weet ik zo niet.

Voor het rekstrookje nog een formule:

(dR/R)=G*e

R weerstand, links dus de verandering van de weerstand. e is de rek. G de gagefactor. Voor metalen is de G ongeveer 2, voor piezomateriaal en halfgeleiders kan hij wel tot de 100 gaan. Opzoeken dus.

Dit komt allemaal uit mijn school ditaten maar het staat ook wel in boeken over mechanica en elektro.
Dit forum zal namelijk wel een discutabel infobron zijn voor je leraar.

simen
Forum-lid

simen 17 jan 2009 22:26

Ik begrijp dat de uitrekking van het materiaal ,en dus van de strookjes die erop bevestigd zijn,voor de nauwkeurigheid van de meting bepalend zijn.
Wat mij dan niet duidelijk is,zijn deze erop geplakt of geschroefd of anders?
En houd dat ook stand over langere tijd.
Omdat dit meestal gebruikt wordt voor een tijdelijk onderzoek zodat veroudering dan niet echt van invloed is.
Zij is ook tegen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jan 2009 22:51

Voor de rekstrookjes heeft Wiki een goede uitleg: http://en.wikipedia.org/wiki/Strain_gauge Ik weet niet hoe de docent erover denkt, maar in deze technische onderwerpen is op het niveau middelbare school Wikipedia een uitstekende bron wat mij betreft. Er zijn ook complete boeken over die dingen, maar dat lijkt me een paar stations te ver gaan.

De rekstrookjes zullen in een Wheatstone brug zitten omdat zo de boel behoorlijk onafhankelijk wordt van temperatuur. De spanningen zullen waarschijnlijk met een simpel opamp schakelingetje versterkt worden, waarna ze in de ADC converter van de microcontroller worden gevoerd. De microcontroller was iig in de oer Powertap een Pic (8 bit), of dat nog steeds zo is weet ik niet, maar dat doet er ook niet veel toe. De microcontroller zet de signalen om en zorgt dat de boel vervolgens verstuurd wordt. Bij de 2.4 GHz modellen zal het versturen door een ander IC worden afgehandeld, de data zal dan waarschijnlijk via een standaard protocol verstuurd worden (SPI, RX-TX, I2C of 1 van de andere protocollen.)

Rekstrookjes worden geplakt. Rekstrookjes zijn al vrij oude dingen, ze bestaan al meer dan 100 jaar. De techniek hoe de strookjes op te plakken is daardoor al nagenoeg uitontwikkeld.

Hier nog wat foto's van het wireless model van BikeRadar (de naam van de microcontroller is onleesbaar gemaakt)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daftreks
Forum-lid

daftreks 18 jan 2009 01:04

Bedankt voor de reacties :)

Ik begrijp inderdaad hoe de rekstrookjes de kracht om kunnen zetten in een spanning die het computertje weer om kan zetten in een kracht, als ik het zo goed formuleer?
De uitgebreide uitleg van Amclassic is dan weer wat moeilijker te volgen met al die vaktermen, maar dat zal ik morgen nog eens allemaal doorlezen ;).
Nu is de precieze manier waarop de signalen doorgegeven worden niet zo belangrijk, het gaat er meer om dat ik de werking van het systeem globaal begrijp en kan verwoorden (het is idd maar middelbare school natuurkunde).
Maar hoe de kracht op de body nu precies op de rekstrookjes wordt overgebracht is me nog niet helemaal duidelijk.
Je zegt dus dat de as in feite maar aan een kant helemaal ingeklemd zit, waardoor deze aan de cassette kant kan torderen, of begrijp ik dit verkeerd?
Ik dacht altijd dat de kracht overgebracht werd via de body en niet via de as? De as staat toch altijd stil wanneer een wiel vastgeklemd zit?

Bvd
David

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2009 08:48

Bij kracht/moments meting is het van belang dat alle kracht die overgebracht wordt loopt via het profiel waar de rekstrookjes op geplakt zijn. Dat profiel gaat als gevolg van die kracht vervormen. De rekstrookjes vervormen mee. Daardoor verandert de weerstand van het strookje. Daardoor verandert de spanning over de wheatstone brug (zie AMclassic's verhaal). De verandering in spanning wordt geregistreerd, en daaruit is de kracht of het moment terug te reconstrueren. Vermogen is dan ook niet moeilijk meer, aangezien P = M*w, en hoeksnelheid w is niet zo moeilijk te bepalen.

De rekstrookjes zullen zich dus ergens tussen de body (die wordt aangedreven door je ketting via de tandwielen) en de naafflens (die de spaken aandrijft) moeten zitten.

TIP: als je je werkstuk wat verder wilt verdiepen, neem eens contact op met de fac. bewegingswetenschappen, VU Amsterdam. Ik heb in het verleden bijv. regelmatig profielwerkstukscholieren begeleid. (Nu helaas geen tijd voor wegens aanstaande promotie, sorry...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

robert2
Forum-lid

robert2 18 jan 2009 11:46

Het klopt dat de as stilstaat. Het is eigenlijk ook de naaf (maar ook weer niet helemaal)waarvan je de torsie meet en niet de echte as. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar volgens mij moet het alsvolgt zitten:

De as is gelijk aan elk ander wiel. De naaf niet. Want de naaf van een normaal wiel tordeert niet. Daarom zit er om de naaf die je ook bij een normaal wiel hebt, een extra bus/pijp die aan 1 kant, de niet-cassette kant aan de inwendige naaf zit. De spaken zitten aan die buitenste bus.
De complete naaf is dus eigenlijk zo'n cakevorm (voor een ronde cake met een gat erin). Waarbij de body aan de middelste cirkel zit, en de spaken aan de buitenste cirkel. daardoor gaat die middelste pijp torderen en dat meet je.

Het materiaal kan natuurlijk iets zijn dat sterker tordeert maar het idee blijft hetzelfde.

Maar onthoud wel dat je leraar ook niet weet hoe de naaf precies in elkaar zit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Torsion_(mechanics) Hier staat wel het een en ander over torsie.

daftreks
Forum-lid

daftreks 18 jan 2009 21:27

@53x11: Bedankt voor de tip, zal ik zeker doen :)
@Robert2: bedank voor de uitleg, het is me nu duidelijk :).
Is de overbrenging van een Powertap dan ook iets minder efficiënt als die van een normale naaf, omdat een deel van het vermogen gebruikt wordt voor het torderen van die middelste pijp (al zal dit minimaal zijn)?

daftreks
Forum-lid

daftreks 18 jan 2009 21:32

Nog iets trouwens: het vermogen wordt dus blijkbaar gemeten dmv moment x hoeksnelheid.
Maar moment is toch niet hetzelfde als kracht (de F in P=F * V)?
In mijn natuurkunde boek staat moment immers als kracht * arm (M=F * R)...

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 18 jan 2009 21:34

Daf treks schreef:@
Is de overbrenging van een Powertap dan ook iets minder efficiënt als die van een normale naaf, omdat een deel van het vermogen gebruikt wordt voor het torderen van die middelste pijp (al zal dit minimaal zijn)?

Ik mag toch wel hopen dat dat minimaal tot niet is, want anders is beetje jammer voor de gene die de pedalen rond trapt.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jan 2009 21:36

Lijkt me niet dat daar energie verloren wordt. Niets is oneindig stijf, dus is er altijd een verandering van lengte die meetbaar is met een rekstrookje. Ze meten met de strookjes geen veranderingen mm's, maar hooguit enkele micro meters.

Hoeksnelheid is geen 'v', maar een omega (gekke W): Afbeelding

Als je een formule wilt controleren is 't het makkelijkste om de SI-eenheden op te schrijven. Dat gaat vrij makkelijk en snel en je ziet zo of dat iig klopt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

simen
Forum-lid

simen 18 jan 2009 21:38

Duidelijke uitleg hierboven moet ik zeggen.
Had me eigenlijk nooit echt afgevraagd hoe een dergelijke naaf werkt.
Bedankt zover.
Zij is ook tegen

Plaats reactie