Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Q-factor 105 9 sp. en XT 2008

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 23 jan 2009 16:42

Hallo,

Ik vroeg me af wat de Q-factor van een triple 105 9 speed crank, en die van een XT 2008 is. Dit omdat ik graag mijn schoenplaatjes exact hetzelfde afgesteld zou willen hebben op beide fietsen. Vorig jaar had ik na een winter mountainbiken namelijk last aan mijn knieën van de overstap grote Q-factor naar kleinere Q-factor. Omdat ik nu perfect op mijn mountainbike zit, wil ik deze positie ook zo exact mogelijk op mijn racefiets over zetten. Bij voorbaat dank!
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 23 jan 2009 16:50

Je hebt een geheel andere positie op de mtb.. er zijn veel meer factoren die invloed hebben op je knieeën dan alleen de schoenplaatjes.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jan 2009 16:54

XT crank is 181 mm Q-factor, 105 9 speed triple is 154,5. Een wereld van verschil dus.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 23 jan 2009 17:11

mister_arby schreef:Je hebt een geheel andere positie op de mtb.. er zijn veel meer factoren die invloed hebben op je knieeën dan alleen de schoenplaatjes.


Weet ik. Maar positie van schoenplaatjes, de zadelhoogte, en de zadelterugstand tov. het bracket heb ik het liefst gelijk. En aangezien ik alle vrij eenvoudig na kon meten, behalve de Q-factor...

@ Amclassic: Bedankt! Helemaal zal ik dit niet kunnen compenseren, maar in ieder geval wel gedeeltelijk.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 jan 2009 17:28

Kan je niet beter eerst kijken naar b.v. je zooltjes?

Kan me moeilijk voorstellen dat je blij wordt van een Q van 181mm (of 176, t is maar net welke XT cranks je hebt) op je racefiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 23 jan 2009 17:38

Was voor mij vorig jaar vooral de overstap, zeg maar het wennen aan de kleinere Q-factor. Kan trouwens ook hebben gelegen aan het groeploze Shimano crankstel op mijn toenmalige mountainbike. Daarbij wil ik het ook niet helemaal compenseren, dat fietst ook niet meer lekker op een racefiets. Maar zoals mijn plaatjes nu zaten (BBB Waterflex overschoenen erover en ik raak de cranks al royaal) bevalt ook niet helemaal.

Wat is trouwens het verschil tussen de 2 XT's? Was dat iets met die ringetjes die je tussen crank en buitenboord lagers moest zetten? Die zitten d'r hier iig niet op.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14487
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jan 2009 08:31

de XT heeft echt een mega q factor, dat is ook de voornaamste reden dat ik met een xtr rijd. Ik heb de schoenplaatjes zo ver mogelijk naar buiten staan, zodat de binnenkant van mij schoen net niet de crank raakt, ook nog een goed voor de stijfheid!

Er zijn, als je bv nog ruimte overhoud ook wel mogelijkheden met kortre pedaal assen. dan zou je even moeten googleen op smaller q factor

Plaats reactie