Hallo,
Ik vroeg me af wat de Q-factor van een triple 105 9 speed crank, en die van een XT 2008 is. Dit omdat ik graag mijn schoenplaatjes exact hetzelfde afgesteld zou willen hebben op beide fietsen. Vorig jaar had ik na een winter mountainbiken namelijk last aan mijn knieën van de overstap grote Q-factor naar kleinere Q-factor. Omdat ik nu perfect op mijn mountainbike zit, wil ik deze positie ook zo exact mogelijk op mijn racefiets over zetten. Bij voorbaat dank!
Q-factor 105 9 sp. en XT 2008
-
- Forum-lid
Je hebt een geheel andere positie op de mtb.. er zijn veel meer factoren die invloed hebben op je knieeën dan alleen de schoenplaatjes.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
mister_arby schreef:Je hebt een geheel andere positie op de mtb.. er zijn veel meer factoren die invloed hebben op je knieeën dan alleen de schoenplaatjes.
Weet ik. Maar positie van schoenplaatjes, de zadelhoogte, en de zadelterugstand tov. het bracket heb ik het liefst gelijk. En aangezien ik alle vrij eenvoudig na kon meten, behalve de Q-factor...
@ Amclassic: Bedankt! Helemaal zal ik dit niet kunnen compenseren, maar in ieder geval wel gedeeltelijk.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
Kan je niet beter eerst kijken naar b.v. je zooltjes?
Kan me moeilijk voorstellen dat je blij wordt van een Q van 181mm (of 176, t is maar net welke XT cranks je hebt) op je racefiets.
Kan me moeilijk voorstellen dat je blij wordt van een Q van 181mm (of 176, t is maar net welke XT cranks je hebt) op je racefiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Was voor mij vorig jaar vooral de overstap, zeg maar het wennen aan de kleinere Q-factor. Kan trouwens ook hebben gelegen aan het groeploze Shimano crankstel op mijn toenmalige mountainbike. Daarbij wil ik het ook niet helemaal compenseren, dat fietst ook niet meer lekker op een racefiets. Maar zoals mijn plaatjes nu zaten (BBB Waterflex overschoenen erover en ik raak de cranks al royaal) bevalt ook niet helemaal.
Wat is trouwens het verschil tussen de 2 XT's? Was dat iets met die ringetjes die je tussen crank en buitenboord lagers moest zetten? Die zitten d'r hier iig niet op.
Wat is trouwens het verschil tussen de 2 XT's? Was dat iets met die ringetjes die je tussen crank en buitenboord lagers moest zetten? Die zitten d'r hier iig niet op.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
-
- Forum-lid HC
de XT heeft echt een mega q factor, dat is ook de voornaamste reden dat ik met een xtr rijd. Ik heb de schoenplaatjes zo ver mogelijk naar buiten staan, zodat de binnenkant van mij schoen net niet de crank raakt, ook nog een goed voor de stijfheid!
Er zijn, als je bv nog ruimte overhoud ook wel mogelijkheden met kortre pedaal assen. dan zou je even moeten googleen op smaller q factor
Er zijn, als je bv nog ruimte overhoud ook wel mogelijkheden met kortre pedaal assen. dan zou je even moeten googleen op smaller q factor