met men gewicht (95kg hopelijk deze zomer al een pakje minder) is me aangeraden om handgespaakte wielen aan te schaffen, hebben jullie hier ervaring mee ? En bestaan deze ook met "hoge" velgen (voor draadbanden)
Ik ben niet van plan om er wedstrijden mee te rijden gewoon amateur ritten of tochten, toch zou ik ze liefst stevig genoeg hebben omdat ik mss een stuk van de ronde voor amateurs wil rijden...
Het gewicht van de wielen is voor mij (gezien mijn eigen gewicht) niet van belang.
handgespaakte wielen
Je kan het ook zelf doen, is een leuk klusje.
De betere FM heeft altijd wel een paar setjes, en er zijn zat winkels waar je gewoon zegt welke velg, naaf en spaken en zij maken het voor je.
Op dit forum zitten ook wel een paar wielbouwers.
Mijn ervaring is dat klassiek gespaakte wielen toch stijver zijn dan systeemwielen die vooral op gewichtsvermindering zijn gebouwd.
Ik heb zelf een setje met CXP33 velgen en Dura-ace naven (kon ik goedkoop aankomen).
Is een erg goede set.
De betere FM heeft altijd wel een paar setjes, en er zijn zat winkels waar je gewoon zegt welke velg, naaf en spaken en zij maken het voor je.
Op dit forum zitten ook wel een paar wielbouwers.
Mijn ervaring is dat klassiek gespaakte wielen toch stijver zijn dan systeemwielen die vooral op gewichtsvermindering zijn gebouwd.
Ik heb zelf een setje met CXP33 velgen en Dura-ace naven (kon ik goedkoop aankomen).
Is een erg goede set.
Handgespaakt heeft een aantal voordelen (volledig naar eigen wens op te bouwen, makkelijk te repareren), en daar is op dit forum al heel veel over geschreven.
Mijn indruk is wel dat het heel erg belangrijk is wie het setje in elkaar bouwt. Op mijn oude fiets had ik steeds slagen in mijn handgespaakte wieltjes. Op mijn huidige fiets rij ik nu een jaar met een set rond die door Zoran (bikeXperto) in elkaar is gezet (CXP33+Record naven), en die zijn na bijna 10000 km nog kaarsrecht (terwijl ik ze juist gebruik als slecht weer/slecht wegdek wielen). Ook een eerder setje dat hij gemaakt heeft voor me (en waar mijn schoonpapa inmiddels op rond toert, CXP33+Ultegra naven) is nog kaarsrecht. Aanrader dus wat mij betreft!
Mijn indruk is wel dat het heel erg belangrijk is wie het setje in elkaar bouwt. Op mijn oude fiets had ik steeds slagen in mijn handgespaakte wieltjes. Op mijn huidige fiets rij ik nu een jaar met een set rond die door Zoran (bikeXperto) in elkaar is gezet (CXP33+Record naven), en die zijn na bijna 10000 km nog kaarsrecht (terwijl ik ze juist gebruik als slecht weer/slecht wegdek wielen). Ook een eerder setje dat hij gemaakt heeft voor me (en waar mijn schoonpapa inmiddels op rond toert, CXP33+Ultegra naven) is nog kaarsrecht. Aanrader dus wat mij betreft!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb ruim 10 jaar geleden bij Tom Schouten (Den Haag) een set rigida DP 18 laten spaken met ultegra naven. Hier heb ik zonder enig probleem ruim 45.000 km mee gereden. De DP 18 heeft ook een 'hoge velg'. Het is een zwaar wiel, maar niet kapot te krijgen.
nulla tenaci invia est via
Ik heb enige tijd terug door Zoran van BikeXperto Mavic Open Pro's laten spaken met Ultegra 6600 naven. Ik vind het fantastische wielen. Ik gebruikte ze tot voor kort voornamelijk in de winter, maar meer en meer ook op langere tochten (80 km en meer). Ze voelen namelijk een stuk comfortabeler aan dan mijn Easton Circuits en stijver dan mijn RS20's.
Bijkomend voordeel is dat ze - indien nodig - makkelijk te repareren zijn door een lokale fietsenmaker. Gezien mijn ervaringen met de Eastons (kapot achterlager en nieuwe body binnen 4500 km), heb ik eigenlijk meer en meer vertrouwen gekregen in de handgespaakte Mavics. Een eventuele nieuwe wielset zal wat mij betreft altijd een handgespaakt setje worden.
Bijkomend voordeel is dat ze - indien nodig - makkelijk te repareren zijn door een lokale fietsenmaker. Gezien mijn ervaringen met de Eastons (kapot achterlager en nieuwe body binnen 4500 km), heb ik eigenlijk meer en meer vertrouwen gekregen in de handgespaakte Mavics. Een eventuele nieuwe wielset zal wat mij betreft altijd een handgespaakt setje worden.
Real men wear blûk!!! Marcel
ik rij ook met cxp33/ultegra en dat bevalt prima. het is iets zwaarder dan een lichte wielset, maar met een eigen gewicht van 95 kg is dat echt te verwaarlozen. je hebt dan wel een stel wielen dat uitermate betrouwbaar is en dat scheelt een heleboel ergernis. cxp33 zijn redelijk hoge velgen, je kunt ook kijken naar dt swiss 1.2 en ambrosio heeft dacht ik ook hoge velgen, net als rigida. er is ook een topic over hoge alu velgen.
En als je carbon wil, levert Corima hoge full-carbon velgen met 32 gaten. Kun je opbouwen met Record of Dura Ace naven. Zijn zowel voor draadbanden als tuben te krijgen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Volgens mij zijn hoge velgen ook met 32 spaken nog steeds aerodynamischer dan lage velgen en het ziet er ook met wat meer spaken toch flitsender uit dan lage velgen.
Alleen worden het met de carbon velgen onderhand wel dure wieltjes natuurlijk.
Alleen worden het met de carbon velgen onderhand wel dure wieltjes natuurlijk.