Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Setje 'klimwielen' voor zwaardere rijder

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 30 jan 2009 09:05

@patmaessen: Met een BMI van 24,1 ben je natuurlijk ook geen dikkerd, laten we dat voorop stellen. Je zit binnen de gezonde waarden (zij het aan de bovenkant). Met tien kilo minder zit je op 21,3 wat iets meer naar ondere in het 'gezonde spectrum' zit.

Mijn punt was meer dat je niet moet verwachten dat je niet veel sneller berg op gaat met nieuwe wielen wegens gewichtsverlies. Ik misgun niemand het plezier van nieuwe wielen, maar heb reële verwachtingen.

Dat setje gelinkte Shamals bijvoorbeeld zijn prima wielen. Als ze mooi bij je fiets gaan: lekker doen.

Mer trouwens op dat ook voor lichte rijders van 50-70 kg, 400 gram gewichtsbesparing nauwelijks verschil maakt. In wedstrijdverband kan het wel dat beetje zijn dat het verschil maakt, (net als voor zwaarde rijders) maar normaalgesproken is toch echt je eigen lichaam de beperking. Of je nu 50 of 115 kg weegt.

Dus pat, kies een mooi licht setje, voel je de koning van de weg, en vlieg omhoog. Ik hoor grag wat je besloten hebt. :)

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 30 jan 2009 09:10

patmaessen schreef:Ter verduidelijking, ben 1.90m en van dat gewicht kan inderdaad wel iets af al vind ik mezelf geen 'dikkerd'. Ik stelde mijn vraag eigenlijk omdat ik een video gezien heb van de stelvio beklimming en naar mijn mening heb ik gewoon niets aan de mavic premium carbonnes die ik nu onder de fiets heb zitten. Misschien is het idd stukje moraal en oogt het allemaal beetje 'lomp' zeker als je 3 uur bergop zit te harken en de souplesse na 45 minuten het verliest van het stoempen.....maar daarom wilde ik gewoon de meningen peilen. Alhoewel het voor en tegen's zijn wat ik lees.


Ik zou je niet zo van de wijs laten brengen en gewoon mooie wielen kopen die jij wil en tegen een stootje kunnen. Zo overdreven zwaar ben je nou ook weer niet, dus er is best wel wat keus.

De boodschap is hooguit staar je niet blind op een paar grammetjes, maar dat geldt ook voor lichtgewichten. Ik ben nog een stuk zwaarder en wij grote jongens willen ook gewoon mooi spul !

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 30 jan 2009 10:50

War je ook naar kan kijken, is de zijdelingse stijfheid. Een wiel dat je bij het minste geringste tegen je blokken aantrekt als je gaat staan, leverd misschien wel meer energieverlies op dan die 200 gram die je dan lichter zou zijn.

Dit is ook weer een puntje om rekening mee te houden.

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 30 jan 2009 11:48

Beide merk je zowel je eigen gewicht als het gewicht van de wielen. zeker op de Stelvio.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 30 jan 2009 14:01

ilfalco2004 schreef:Beide merk je zowel je eigen gewicht als het gewicht van de wielen. zeker op de Stelvio.


En ik veronderstel dat zowel neutrons als shamal's beide geschikt zijn? Ook wat de zijdelingse stijfheid betreft? Jullie maken het me er niet makkelijker op :/

Punt was dat ik op de stelvio video op meerdere plaatsen fietsers gewoon stil zag staan en het er echt heftig klimmen is. Wil gewoon optimaal presteren. Van mijn eigen gewicht is het punt nu wel gemaakt en me ook wel duidelijk, hier zal mijn grootste winst in zitten, de wielen ben ik nog niet helemaal uit.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 30 jan 2009 14:09

Even helemaal los van de discussie over wielen. Als je een beetje duurvermogen hebt valt de Stelvio in mijn ogen wel mee hoor. Ok, je bent even onderweg maar het is nergens echt heel steil. Continu zo tussen de 7 en 9% en dus geen pieken van 15% of zo.

Veel plezier daar in ieder geval, het is één van de mooiste beklimmingen die ik tot op heden heb gereden. Het uitzicht is werkelijk fantastisch. Camera is verplicht!

lange63
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52

lange63 30 jan 2009 15:11

GastheerG schreef:Zet je dus een spaarpot naast de TV en iedere avond zeg je (met een stalen bek): "Weer geen whisky gedronken".......... en gooi je 15 euro in die pot!


Of.....na een mooie winterrit 's avonds op de bank met een lekker glas Glenlivet van 12 jaar oud: (en een brede glimlach) weliswaar geen 15 euries gespaard, maar het was weer een superdag!!
:d
staal.....what else.....??

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 30 jan 2009 18:25

Ik zou er bijna van gaan drinken.....(nog nooit gedaan :)) maar ik denk dat de nieuwe wielen er toch van komen ook zonder de super tip van GG alias de zuipschuit, of te wel hoe draai ik een serieus topic de nek om, hahahahaha

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 30 jan 2009 18:47

Misschien nog wat aandachtspunten:
- Hele hoge velgen (+45mm) vangen veel wind. Dit kan onder bepaalde omstandigheden minder comfortabel of zelfs gevaarlijker zijn (harde wind, haarspeldbochten. En je moet er ook mee omlaag!)
- hoe minder gewicht er aan de buitenlant van het wiel zit, hoe beter. Ik merk bij het aanzetten bergop duidelijk verschil tussen neutrons en hyperons (tub.)

Los van het feit wat beter/sneller is (aero of licht); ik vind het zeer prettig om bergop met lichte klimwieltjes te rijden. Een stel hyperons kunnen jouw gewicht ook wel hebben hoor.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 30 jan 2009 19:26

Ben vanmiddag wat aan het surfen geweest en de reviews voor de neutrons zijn allemaal wel goed. Kan alleen niets over de zijdelingse stijfheid vinden, zoals al eerder in dit topic genoemd. Iemand? Misschien kijk ik te zeer aan de campa kant en zijn er nog andere alternatieven met wellicht kwalitatief betere opties?

Plaats reactie