Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Biba: Supersonic vs. Latex vs. Butyl

tinuz0
Forum-lid

tinuz0 03 feb 2009 21:13

In de diverse topics heb ik het wel een voorbij zien komen, maar de zoekfunctie biedt niet direct een uitkomst waar ik iets aan heb...

Wat zijn de voordelen en nadelen van lichte binnenbanden a la Supersonic, Latex en standaard Butyl. Zelf kan ik wel het een en ander bedenken, maar graag wil ik ook jullie mening, visie e.d. erop...

Supersonic
+ Licht (50 gr.)
+ Rolweerstand (?)
- Duur (10 euro per stuk)
- Duurzaam (?)

Latex
+ Rolweerstand
- Duur (10 euro per stuk)
- Duurzaam (?)
- Elke dag bijpompen
- Niet te gebruiken in combinatie met een CO2 patroon

Butyl
+ Duurzaam
+ Goedkoop (2,50 euro per stuk)
- Rolweerstand
- Gewicht (+80 gr.)

Uit het bovengenoemde lijstje lijkt latex te veel theoretische minpunten te hebben. Maar weegt de verminderde rolweerstand op tegen deze minpunten? En is een lichte butyl binnenband (Supersonic) niet een goede compromis van alles of doordat het een compromis juist totaal niet...? En is de verminderde rolweerstand daadwerkelijk te merken bij een latex binnenband?

Gebruikservaringen van met name latex en lichte butyl binnenbanden zijn enorm welkom...! :)
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 03 feb 2009 21:25

Het is niet verstandig om met SuperSonic of latex in de bergen te rijden. Het KAN wel maar slim is het zeker niet (spreek helaas uit ervaring...)

Supersonic is alles behalve lekbestendig.

Rolweerstand van butyl en supersonic maakt volgens mij niks uit.

Ik heb ooit geëxperimenteerd met latex en ook ik kon geen verschil voelen met gewoon butyl.

Voor is de standaard Conti binnenband van 2 euro gewoon het beste. Op binnenbanden moet je qua gewicht niet bezuinigen, dat is althans mijn bescheiden mening.

anaszi2.0
Forum-lid

anaszi2.0 03 feb 2009 21:26

Mijn mening:

Afgelopen zomer heb ik een keer Michelin Latex geprobeerd en ik merkte geen enkel verschil in het fietsen. Alleen dat ik na een dag fietsen op het eind wel erg weinig lucht in de banden had.

Daarna Schwalbe Ultremo's geprobeerd en daar was ik ook niet erg over te spreken, je moet met het monteren wel errrug voorzichtig zijn want ze zijn zo kapot. (En dan gaan ze ook pas kapot als je onderweg bent)

Ik gebruik nu Schwalbe SV20's. Redelijk licht en nooit problemen.

Over latex: "- Niet te gebruiken in combinatie met een CO2 patroon" dat is toch geen minpunt? Lijkt me geen goed plan om kwetsbaar latex mee te nemen in je reparatiekitje.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 feb 2009 22:02

Waarom zou latex niet gebruikt kunnen worden icm CO2 patronen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 03 feb 2009 22:07

Ik snap er niets van, ik rij al jaren Latex en ook in de bergen. Het enige praktische nadeel van latex vind ik dat het moeilijker is om ze onverdraaid op te leggen, bijpompen doe ik zowiezo altijd omdat ik controleer wat de sapnning is. Voor de rest lopen ze beter en zijn ze lekbestendiger. (En begin svp geen discussie over dat je het niet merkt, ik kan er niets aan doen dat ik het wel merk)
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 feb 2009 22:09

Slepend remmen en een latex binnenband ontploft ;). Zolang je maar goed kunt remmen en alleen kort en hard voor een bocht remt gaat het wel goed.
Afbeelding

tinuz0
Forum-lid

tinuz0 03 feb 2009 22:16

@ Anaszi2.0: Het is inderdaad niet zo heel verstandig om een latex biba mee te nemen als 'thuiskomertjes' ... :)

@ Amclassic-fan: Omdat het CO2 gas te vluchtig is voor de poreuze structuur van een latex binnenband...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 feb 2009 22:34

Dat lijkt me toch niet. 20% van de lucht die je anders in de band pompt is O2, dat is veel kleiner dan CO2. De andere 80% van lucht is voor 't merendeel stikstof en dat zijn ook kleinere moleculen dat CO2. ;)
Afbeelding

tinuz0
Forum-lid

tinuz0 03 feb 2009 23:02

Het staat mij bij dat dit een keer in Fiets heeft gestaan...
Helaas kan ik niets vinden in de database (zoekfunctie) van fiets.nl... :(

Het forum biedt hierin helaas ook geen uitkomst, maar net zoals Anaszi2.0 zegt; waarom zou je een kwetsbare latex biba in je tasje proppen...

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 03 feb 2009 23:05

De enigste reden die ik kan verzinnen om geen CO2 patroon leeg te schieten in je Latex Biba is dat CO2 bij drukverlaging uit je patroon- ( het oppompen van de band dus )- zoveel warmte onttrekt uit de buitenlucht -( binnenband dus )- dat deze lucht bevriest . Latex kan n.l. niet tegen extreme koude en wordt dan bros. ( daarom gebruikt een Eskimo nog steeds een condoom van darm en niet van latex) :p:p:p
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

morel
Forum-lid

morel 03 feb 2009 23:20

Hoi,

Een latex bibje opgepompt met een CO2 cartouche is s'anderendaags meestal leeg.........:(

Grtz,
Morel

sagax047
Forum-lid

sagax047 03 feb 2009 23:35

Wat die CO2 patronen betreft:
Puur CO2 gaat grofweg 15x sneller doorheen rubber dan puur N2. Voor gasmengsels hangt het gedrag af van de molfractie aan CO2. Bij mengsels met lage CO2 concentratie (bvb. lucht) is de factor voor CO2 gereduceerd tot ongeveer 3. Voor mengsels met hoge CO2 concentratie is de factor zelfs hoger dan voor puur CO2. De bepalende factor in het permeatie gedrag van moleculen met molaire massa's in deze grootteorde is moleculaire interactie (tussen gasmoleculen onderling en tussen gasmoleculen en het polymeer van de band enz..)

Wat betreft het verschil tussen latex en butyl: de factor voor CO2 is bij latex hoger dan voor butyl, maar hiervan vond ik geen wetenschappelijke studie dus ik heb geen waarden hiervoor.

't komt erop neer dat CO2 vrij hoge permeatie vertoont zowel bij butyl en in meerdere mate bij latex, maar dat dit voor lucht al bij al meevalt maar voor pure CO2 of mengsels met hoge fractie CO2 wordt dit effect zwaar versterkt.

Plaats reactie