Ik heb een oudere italiaan gekocht, een gios torino professional, met een naafbreedte van 130 mm en wil deze fiets uitrusten met een mooi setje campa onderdelen. Een combinatie van mooi oud met mooi minder oud. Hoeft absoluut niet historisch "zuiver" te zijn, als ik het maar mooi vind en als het maar werkt! Kan iemand mij helpen om door het 8,9,10 en 11 speed bos te komen. Ik hoef niet het maximale aantal versnellingen, 8 of 9 is al prima, dubbel voor ook genoeg. Kunnen er sowieso wel 11 speed casettes in zo'n oud frame? Kan ik 10 speed derailleurs gebruiken voor een 9 speed casette? Moet alles per se 10 speed zijn van shifters tot remmen of is dat vooral marketing en niet noodzakelijk? Je merkt het ik ben redelijk nieuw in deze wereld en kan wel wat advies gebruiken.
Bij voorbaat dank,
Hans
8,9,10,11 speed in oude italiaan?
-
championmondial
- Forum-lid
Je kunt over het algemeen onderdelen uit verschillende Campa groep (8, 9, 10, etc) goed door elkaar gebruiken, ook al `mag´ het officieel niet.
Als algemene regel;
Rechter shifter, achterderailleur, cassette en ketting kun je het best gelijk houden, met de rest kun je bijna eindeloos varieren, zelfs als je spullen van andere merken wil gebruiken.
Als algemene regel;
Rechter shifter, achterderailleur, cassette en ketting kun je het best gelijk houden, met de rest kun je bijna eindeloos varieren, zelfs als je spullen van andere merken wil gebruiken.
130 mm inbouwbreedte laat ruimte voor alle moderne systemen (vanaf 8 speed is de inbouwbreedte van 127 naar 130 gegaan)
ook op de andere contactpunten (bracket, balhoofd, voorderailleurnok en achterderailleurnok, zadelpen) is genoeg op de moderne markt
ook op de andere contactpunten (bracket, balhoofd, voorderailleurnok en achterderailleurnok, zadelpen) is genoeg op de moderne markt
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Met enkel buigen zul je er bij GT professional niet komen. iets slijpen aan de achtervork of het kleinste kransje (bij een 10 speed) tandloos maken kan nodig zijn (heb twee jaar terug een hele serie nieuwe "oude" frames op 10 speed gezet en bij eentje werkte het na flinke buigwerkzaamheden net om een 11 te gebruiken bij de rest was een aanpassing van het kleinste kransje nodig, maar: het werkt. GT is overigens zeer kort gebouwd en het buigen van de relatief korte achterbouw heeft niet echt mijn voorkeur (maar soms gaat het niet anders)
Ik ben het even oneens met Havana.
8, 9, 10 en 11 kan je niet klakkeloos door elkaar gebruiken.
de oude 7 en 8 speed hadden eenzelfde kransafstand en ook eenzelfde ketting.
9 speed heeft een andere kransafstand en ook een andere ketting.
De meeste deraileurs schakelen alles wel, zoland je maar de juiste shifter hebt. Die shifter moet dus wel aangepast zijn aan de hoeveelheid kransjes en laat zich niet makkelijk mixen.
Ook tussen de merken onderling is nogal wat verschil. Soms gaat mixen wel en soms ook niet. Dat vereist nogal wat kennis en ervaring.
Ook aan de voorkant wil er nogal wat verschil zitten, al is dat minder dramatisch.
Wil je als beginneling niet verzuipen in dat bos , kies dan voor complete groepen met naaf, cassette, crankstel, shifters en deraileurs. Dan weet je zeker dat het werkt.
Remmen maakt niets uit.
8, 9, 10 en 11 kan je niet klakkeloos door elkaar gebruiken.
de oude 7 en 8 speed hadden eenzelfde kransafstand en ook eenzelfde ketting.
9 speed heeft een andere kransafstand en ook een andere ketting.
De meeste deraileurs schakelen alles wel, zoland je maar de juiste shifter hebt. Die shifter moet dus wel aangepast zijn aan de hoeveelheid kransjes en laat zich niet makkelijk mixen.
Ook tussen de merken onderling is nogal wat verschil. Soms gaat mixen wel en soms ook niet. Dat vereist nogal wat kennis en ervaring.
Ook aan de voorkant wil er nogal wat verschil zitten, al is dat minder dramatisch.
Wil je als beginneling niet verzuipen in dat bos , kies dan voor complete groepen met naaf, cassette, crankstel, shifters en deraileurs. Dan weet je zeker dat het werkt.
Remmen maakt niets uit.
Lees mijn reply nou nog eens.....
Rechter shifter, achterderailleur, cassette en ketting kun je het best gelijk houden, met de rest kun je bijna eindeloos varieren
- de zwarten
- Forum-lid HC
130mm is de moderne standaard. Voor 11 speed kan het desondanks wringen worden (maar dat is ook al zo met 11 speed bij sommige moderne frames).
Voor kettingen kies je altijd diegene die bij het aantal tandjes achteraan hoort, ofwel eentje hoger (bvb 10 speed ketting bij 9 speed cassette). Bij 11 speed cassette en shifters zou ik dus enkel 11 speed ketting gebruiken.
derailleurs zijn (althans bij campa) uitwisselbaar bij 9 en 10 speed (dus 9-speed derailleur schakelt 10 speed cassette en omgekeerd). Als het lawaai mocht maken, verwissel dan voor 10 euro de derailleurwieltjes (je hebt er specifiek voor 9 of 10 speed).
Enkel de shifters schakelen niet anders dan het aantal klikjes in de shifter ingebouwd. Een 10 speed shifter klikt 9 keer, dus goed om 10 kransjes op en af te schakelen. Bovendien is de verhouding verschillend, een 9-speed shifter doet de derailleur over een andere afstand bewegen dan een 10-speed, en zal dus bij 10 kransjes telkens niet helemaal goed de ketting laten sporen ter hoogte van het gekozen kransje.
Enkele voorbeelden:
9 speed:
cassette en shifters 9 speed. Ketting en derailleurs en crank kunnen 9 (optimaal), 10 (geen problemen) of 11 speed (evt. ketting te smal) zijn.
10 speed:
cassette en shifter (rechtse shifter) 10 speed. derailleurs en crank best 9 (geen probleeml), 10 (optimaal) of 11 speed (geen ervaring) zijn. Ketting best 10 speed.
11 speed: geen ervaring, maar ik zou alles 11 speed houden.
edit: nu vergeet ik nog de onvolprezen 8 speed:
Te combineren met 9 en 10 speed kettingen, 9 en 10 speed cranks, en goedkoop! Naven en natuurlijk ook shifters (voor de 8-speed cassette) moeten dan wel 8 speed zijn. Bij 9, 10 en 11 speed gebruik je een wiel compatibel met 9-10-11 speed cassettes (alle moderne campa-compatibele wielen na pak'm beet 2000).
Voor kettingen kies je altijd diegene die bij het aantal tandjes achteraan hoort, ofwel eentje hoger (bvb 10 speed ketting bij 9 speed cassette). Bij 11 speed cassette en shifters zou ik dus enkel 11 speed ketting gebruiken.
derailleurs zijn (althans bij campa) uitwisselbaar bij 9 en 10 speed (dus 9-speed derailleur schakelt 10 speed cassette en omgekeerd). Als het lawaai mocht maken, verwissel dan voor 10 euro de derailleurwieltjes (je hebt er specifiek voor 9 of 10 speed).
Enkel de shifters schakelen niet anders dan het aantal klikjes in de shifter ingebouwd. Een 10 speed shifter klikt 9 keer, dus goed om 10 kransjes op en af te schakelen. Bovendien is de verhouding verschillend, een 9-speed shifter doet de derailleur over een andere afstand bewegen dan een 10-speed, en zal dus bij 10 kransjes telkens niet helemaal goed de ketting laten sporen ter hoogte van het gekozen kransje.
Enkele voorbeelden:
9 speed:
cassette en shifters 9 speed. Ketting en derailleurs en crank kunnen 9 (optimaal), 10 (geen problemen) of 11 speed (evt. ketting te smal) zijn.
10 speed:
cassette en shifter (rechtse shifter) 10 speed. derailleurs en crank best 9 (geen probleeml), 10 (optimaal) of 11 speed (geen ervaring) zijn. Ketting best 10 speed.
11 speed: geen ervaring, maar ik zou alles 11 speed houden.
edit: nu vergeet ik nog de onvolprezen 8 speed:
Te combineren met 9 en 10 speed kettingen, 9 en 10 speed cranks, en goedkoop! Naven en natuurlijk ook shifters (voor de 8-speed cassette) moeten dan wel 8 speed zijn. Bij 9, 10 en 11 speed gebruik je een wiel compatibel met 9-10-11 speed cassettes (alle moderne campa-compatibele wielen na pak'm beet 2000).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®-
championmondial
- Forum-lid
Heren fietsers,
Bedankt, blijft toch mooi zo'n forum, hier kan ik mee uit de voeten. De zoektocht naar onderdelen is begonnen!
Gegroet,
Hans
Bedankt, blijft toch mooi zo'n forum, hier kan ik mee uit de voeten. De zoektocht naar onderdelen is begonnen!
Gegroet,
Hans