Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
PascalS
- Forum-lid
PascalS
05 feb 2009 18:26
Heeej
Ik wil de fiets van mijn vriendin wat pimpen met een carbon voorvork. Echter weet ik dat dit geen Ahead systeem is qua balhoofd en stuurpen. Wat moet ik allemaal doen om een nieuwe voorvork hierin te zetten (zal wel 1'' zijn)?
- Nieuw balhoofd? of is dat niet nodig
- Nieuwe stuurpen (dat zowieso)
- Heb ik een extender nodig?
Hieronder de foto met de huidige situatie/onderdelen

-
perik
- Forum-lid
perik
05 feb 2009 18:37
Je hebt dan inderdaad een nieuw ahead balhoofd nodig en een ahead stuurpen. 1" stuurpennen zijn haast niet meer te vinden, maar gelukkig zijn er vulbusjes van 1 1/8" naar 1" (worden vaak bij een stuurpen geleverd, en zijn ook los te krijgen). Als het balhoofd van Shimano is zijn er ook ombouwsetjes te krijgen; je hoeft dan geen compleet nieuw balhoofd te monteren. Overigens, check nog wel even of het inderdaad 1" betreft. Draadbalhoofden waren er ook in 1 1/8".
-
PascalS
- Forum-lid
PascalS
05 feb 2009 19:05
Wat voor Ahead balhoofd heb ik nodig? Extern of Semi Geïntegreerd?
-
tiest
- Forum-lid HC
tiest
05 feb 2009 19:15
extern zo te zien. En als je een carbon vork wilt monteren heb je een vork, balhoofd en stuurpen nodig.
-
fiets381
- Forum-lid
fiets381
05 feb 2009 19:55
En let er op dat je de correcte diameter van de vorkbuis kiest.
Ook moet je 'speciaal' gereedschaphebben om de schaal van het balhoofd op de vork te monteren.
-
PascalS
- Forum-lid
PascalS
05 feb 2009 20:56
welk gereedschap?
-
jsparie
- Forum-lid
jsparie
07 feb 2009 01:32
Theoretisch zou je alleen het bovenste lager hoeven te vervangen. Maar als je toch bezig bent pak de onderste dan ook mee. Je moet eerst de nu gemonteerde lagerschalen eruit slaan en nieuwe erin persen plus waarschijnlijk de vorkconus vervangen. Het lijkt zo wel een 1 inch maar ff nameten natuurlijk. Je bemt bij de fietsenmaker minder kwijt ben aan arbeidsloon dan alle tools je in dit geval kosten. Als je daar het headsetje koopt wil hij hem er ook wel voor je in zetten. Extender heb je niet nodig als je een nieuwe vork koopt. Die kun je op maat maken.
Het zou ook mogelijk moeten zijn het zonder nieuw balhoofd passend te maken als je zorgt dat de voorvork netjes door het bovenste deel van het balhoofd past. D.w.z. zonder te klemmen, maar ook weer niet te los. Dan moet je echter wel serieus wat gaan knutselen
(wat schroefdraad wegvijlen aan de binnenkant van het balhoofdstel)en is het wel de vraag of je het kraakvrij, veilig en helemaal netjes krijgt. Zo duur is een redelijk nieuw balhoofdsetje nu ook weer niet als je toch al in een nieuwe vork ging investeren. Maar net wat je wilt. Wil je het low budget houden dan kun je eerst zelf proberen de boel om te bouwen.