Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

lakschade herstellen

seger
Forum-lid

seger 09 feb 2009 01:06

Bij een schoonmaakbeurt van mijn mountainbike dit weekend ontdekte ik dat op liggende achtervorkbuis vlakbij het bracket de lak er af is. De enige oorzaak die ik kon bedenken is een gevalletje chainsuck van een paar weken geleden. Nu is blank metaal zichtbaar. Aangezien het een stalen fiets is, lijkt het me wel verstandig hier iets aan te doen voordat ik er weer de blubber mee inga. Ik heb bij aankoop van het frame een lakstiftje gekregen, dus aanstippen lijkt de juiste oplossing. Mijn vraag is echter hoe ik het beste te werk kan gaan. Eerst opschuren en goed schoonmaken of kan ik meteen de lak ter hand nemen? Of zie ik nog iets anders over het hoofd? Gelukkig hoeft het geen picasso te worden omdat het verborgen zit achter de kettingbladen, maar ik wil natuurlijk wel dat het een beetje goed blijft zitten. Tips and tricks zijn welkom.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 09 feb 2009 10:57

Licht opschuren zou ik wel doen, en goed ontvetten. Eventuele losse stukjes verwijderen.

Een goede tip is het gebruik van een oude binnenband. Deze wikkel je om de chainstay, helemaal tot achter de kettingbladen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

seger
Forum-lid

seger 09 feb 2009 12:01

Ik heb een oude binnenband om de chainstay zitten, maar niet helemaal tot achter de kettingbladen om 3 redenen:
1. Ik dacht dat het niet nodig was omdat de ketting toch door de voorderailleur loopt en dus nooit de chainstay zou kunnen raken. Daar denk ik nu wel een beetje anders over.
2. De ruimte tussen kettingbladen en chainstay is erg krap waardoor ik denk dat het gaat aanlopen als ik daar een binnenbandje tussen wikkel.
3. Ik heb de kabel van mijn achterderailleur onder het bracket lopen. De kabel gaat daar in de bocht zo dicht langs de chainstay dat ook dat denk ik gaat aanlopen als er een binnenband tussen zit.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Plaats reactie