Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
dogestyle
- Forum-lid
dogestyle
11 feb 2009 22:57
Timo 2.0 schreef:Wil iedereen even bedenken dat het tien jaar geleden 1999 was en dat er tussen dat jaar en 2009 vrijwel niets veranderd is op het gebied van racefietsen. Een paar tandjes erbij achter, integrated seat posts, een paar renner met een stuur/stuurpen combi en de doorbraak van SRM. Meer kan ik werkelijk niet bedenken.
True, ik ben van het nostalgische type voor wie 1997 gevoelsmatig nog steeds maar ongeveer 10 jaar geleden is...
De beeldkwaliteit van die wielerdvd's is blijkbaar zo dramatisch dat ik het alu frame van der Jan over het hoofd zag, neemt niet weg dat er ook ploegen in die tijd wel gewoon op staal rondreden (of lul ik nu echt maar een eind weg? die fiets van Pantani bijvoorbeeld is toch van staal?).
Maar het is inderdaad genieten van deze beelden. Ulli, Virenque en Pantani die elke bergetappe elkaar in de vernieling rijden. Heb deze winter ook de gehele tour 2008 nog eens doorgespit zittend op de spinbike, ik vind het toch een groot contrast waarbij tegenwoordig tactischer en meer vanuit een ploeg gereden wordt (oortjes?) en het niveau van top en subtop dichter bij elkaar lijkt te liggen.
Groet
-
simen
- Forum-lid
simen
11 feb 2009 22:59
Die verbeten koppen tussen twee remkabels doorkijkend in volle jacht.
Dat beeld ,van nog langer geleden ,mis ik nog wel eens.
Zij is ook tegen
-
timo2.0
- Forum-lid HC
timo2.0
12 feb 2009 02:48
De Bianchi van Pantani was oversized titanium (zoals ook de Bianchi's van Berzin en Ugrumov de jaren daarvoor al waren) en oversized aluminium. Er reden op dat moment geen stalen frames meer in het peloton rond (staal kwam alleen rond 2001/2002 nog even terug bij Cervélo).

fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
skimons
- Forum-lid
skimons
12 feb 2009 10:09
het grootste verschil zit m toch wel in de wielen (systeemwielen nu vs handgebouwd en af en toe een systeemwiel toen) en frames (bijna allemaal carbon nu tegen alu toen). de gewichten zijn ook een kilo naar beneden gemiddeld (nu 7,0-7,4 meen ik, toen een kilootje meer), maar of je dat inderdaad innovatie kan noemen...
als je toch terugkijkt, kijk dan naar begin jaren 90, dan zie je de (r)evolutie pas goed! renners zijn overigens wel op kleinere frames gaan rijden (dankzij de compact-rage)
-
misternochain
- Forum-lid
misternochain
12 feb 2009 22:56
Dogestyle schreef:Maar het is inderdaad genieten van deze beelden. Ulli, Virenque en Pantani die elke bergetappe elkaar in de vernieling rijden. Heb deze winter ook de gehele tour 2008 nog eens doorgespit zittend op de spinbike, ik vind het toch een groot contrast waarbij tegenwoordig tactischer en meer vanuit een ploeg gereden wordt (oortjes?) en het niveau van top en subtop dichter bij elkaar lijkt te liggen.
Groet
Het was toen inderdaad spectaculairder als nu, ze reden toen op hun 53 naar boven. Dat Sastre de Tour wint met 1 demarrage zegt eigenlijk alles, ze kunnen niet meer zo smossen met hun krachten. Mannen die iets meer brachten als de rest waren Schumacher en Ricco ...
Toen pakte 99% van het peloton en nu nog een 20% gok ik, dat haalt de spektakelwaarde naar beneden.
Stevens SLC Team Ultegra SL
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
17 feb 2009 19:31
Lache zeg! ik zat gisteren de hoogte punten van de tour te kijken 19xx tm 2003 en mijn viel precies het zelfde op.
Vooral de cadans, sommige "bijzondere" prestaties en de redelijke gespierdheid.
Als je dat nu terug ziet bekruipt je meteen het gevoel das niet puur natuur........
Of dat nu waar is of niet......
Leuk om te zien dat wel, maar de de info die je nu hebt ook wel lachwekkend, je negrijpt meteen beer waarom niet wielerliefhebbers er op de manier aan denken, die ze doen.