Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid duurtraining 1

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12681
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 feb 2009 19:50

Ik ken het gevoel!

In het voorjaar rijd ik ook veel d1 op de weg en dan nog op de MTB ook. Ik rijd vaak schiedam - HVH - katwijk en weer terug. Soms met windtegen in de duinen rijd ik tussen de 18-20, soms vreemd

Maar eind april begin mei weet je weer waarom je het gedaan hebt!!! Super basis en vliegen maar

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 19 feb 2009 15:38

Als je je blijft schamen voor je lage snelheid op een racefiets dan klim je toch in gewone kleding op een gewone fiets, hartslagmeter om en genieten van de omgeving. D1 hoeft natuurlijk niet op een racefiets....

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 19 feb 2009 15:53

Intensieve intervallen hoeven ook niet op de racefiets.
Volgens mij zijn er meer redenen dat je traint op de racert ;). Wennen aan de houding en eigenschappen van de fiets, om er maar een paar te noemen.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 19 feb 2009 16:10

Lijkt me wel leuk....
...een stuk of 12 keer de AGR trainen op je stadsfiets en dan op de dag zelf op je racert gaan. Humor! Eens kijken hoe dan de snelheidsbeleving is! :D

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 20 feb 2009 11:43

Ik heb ooit eens een artikel met foto's gelezen van een belg die de tourtocht Luik-Bastenaken-Luik (staat mij bij...) tussen alle gesoigneerde fietsers in op een oude stadfiets heeft gereden :)

Hij deed dat met ongeschoren kop en in oude kleren en een broodtrommeltje achter op de onder de binders maar wel met look pedalen ;) Dat de man ook een verdienstelijk amateurwielrenner was zag niemand eraan af. Dat hij gruwelijk veel mensen had ingehaald moet toch voor velen een knauw in de moraal hebben gegeven.

Iemand anders het artikel ook ooit gelezen want helaas kan ik het niet meer terug vinden.

Sorry, het is wel lichtelijk offtopic :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 20 feb 2009 12:25

als het dan toch mag: kameraad-squasher die op een oude Plum met schakelhandles op het frame met 42-23 zijn eerste col aanvalt. In een doorsnee zomershort en polo'tje. En vanuit Bedoin 1.29 klokt op de Ventoux. Dat zal ook menig ego pijn gedaan hebben...

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 20 feb 2009 14:14

Geloof me, mijn reactie was en is serieus. Maar okay, ik zal het nuanceren. D1 gaat prima op je (in mijn geval hybride) stadsfiets. Scheelt veel slijtage aan je racert ;). En je bent lekker anoniem aan het trainen op lage snelheden, indien je je schaamt om 25 te rijden...., bovendien met verlichting in de winteravonduren (is mijn persoonlijke reden). In de weekenden pak ik gewoon de trainingsracert en geniet me te pleures van mooi nederland, maar de hybride gaat overdag in het hoogseizoen ook prima...., dat geniet je op een nog relaxtere manier. Vooral leuk om soms dan achter een racert te sjesen (niet te lang natuurlijk, want ja wel D1 in de gaten houden), maar wat ik bedoel is dat er dan lekker spontaan fietsplezier voor terugkomt, echt het proberen waard als je een leuke stadstourder hebt

En tuurlijk zou ik ook niet aviseren om 12/13e deel van je trainingstijd op een stadsfiets rijden ter voorbereiding van een AGR, wat een onzinreactie, maar 50-70% van je D1 op je stads/tourfietsje kan heus geen kwaad (D1 is misschien 30-40% van je totale trainingstijd) het gaat per slot van rekening om de ontwikkeling van je haarvaatjes.

En okay ik ga er wel vanuit dat je geheel gewend bent aan je houding en aan de rij-eigenschappen van je fiets natuurlijk, waar je overigens ook wel aan went gedurende de 80% van je overige trainingstijd. Anderszijds als je dat nog niet gewent bent, betekent dat ook dat je nog een beginneling bent in tegenstelling tot de doorgewinterde profs op dit forum, en kun je net zo goed een D1 op een stadsfiets afwerken (zadel beetje richting gelijke hoogte brengen van je racefiets). En hoe meer je richting je doel komt (stel een Marmotte, LBL, AGR ofzo) dan ga je natuurlijk meer en meer je D's op een racert doen...., logisch lijkt me.

En ja, ook intensieve intervallen kunnen prima op een stadsfiets, hartslagmeter om en ramme maar. Gedurende je voorbereiding (vooral nu in de winter) kun je ook gaan hardlopen, steppen, atb’en of spinnen dus waarom niet stadsfietse. Sterker nog, in de voorbereidingsperiode zou ik in het kader van "verstoring" (iets wat anders is dan met je trainingen "vastroesten" op 1 fiets, en in 1 houding) gewoon op verschillende fietsen trainen. Ik denk dat je dan uiteindelijk gewoon sterker en minder blessuregevoelig raakt, simpelweg omdat je voorkomt dat je altijd maar op 1 manier en in 1 houding traint. En om dan toch maar even door te gaan: core-stability training, krachttraining (metname rug- en buikspieren), explosiviteit en snelkracht (zag laatst Armstrong zelfs sprongen maken), etc. Als je dat soort dingen meepikt in de voorbereiding naar het seizoen en dat je het een klein beetje onderhoudt gedurende het hoogseizoen, dan denk ik dat je uiteindelijk meer allround getraind op de fiets zit en daarmee betere resultaten voor jezelf behaald.....

Let wel, ik spreek alleen maar een beetje uit eigen ervaring, en pik hier en daar wat mee vanuit de schaatswereld. Maar wat ik van de wielrenners om me heen zie is dat ze alleen maar uren en uren op de fiets maken (1 houding, 1 fiets), en daardoor juist heel eenzijdig getraind raken. Ze pochen er zelfs mee, zo van, als ik mijn zadel ook maar 1mm verschuif dan raak ik al geblesseerd, alsof blesuregevoeligheid een mate van getraindheid is. Gewoon lekker afwisselen, dingen doen die je leuk vind, experimenteren met je fietshouding, en loskomen van die starheid van wielrenners, en zeker niet profwielrenners als voorbeeld zien als je zelf geen wedstrijdrijder bent.

Om de eerste vraag van de TS te beantwoorden: D1 ca. 23-26kmh bij windstil weer. Heerlijk peddeltempo. Heb vorig jaar veel D1 gedaan, heeft me wel geholpen, maar doe het dit jaar alleen nog maar als ik solo ga trainen, en zeker niet teveel, want beuken heeft mijn voorkeur, liefst om de 2 dagen in de intensievere periode’s. Verder gewoon goed je lichaam leren kennen en voldoende rust inbouwen, kan middels een schemaatje, kan ook op gevoel.

Maar nu ben ik geheel offtopic of niet ;)

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 20 feb 2009 14:25

[quote="Auke"]En tuurlijk zou ik ook niet aviseren om 12/13e deel van je trainingstijd op een stadsfiets rijden ter voorbereiding van een AGR, wat een onzinreactie, [/quote]

Hoezo?? Ik ben bloed serieus! Ik doe dit al jaren. :D

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 feb 2009 14:38

D1 lijkt me eerder iets voor minimaal 80% van de trainingsTIJD, dus niet het aantal training. De rust tussen blokken rij je bijv meestal ook gewoon in D1, zo kom je aan het hele grote percentage D1 van je totale trainingen. Meer dan een uur in totaal in D3 rijden tijdens een training heeft niet echt zin, dus als je meer tijd hebt fiets je daarna lekker in D1 verder. Ik zou alleen nooit op iets anders dan een racefiets gaan rijden. Die racefiets rijdt toch zo heerlijk lekker, stuurt mooi scherp, een fijne houding, enz.

En ach ja ingehaald worden zo nu en dan hoort er gewoon bij. Profrenners hebben dat ook nog gewoon als ze rustig aan het trainen zijn, gaat er een recreant zich uitsloven om in 't wiel te gaan hangen of er zelfs voorbij te rijden. Daar maken zij zich niet druk om en moet jij je gewoon ook niet druk over maken. Je fietst toch gewoon voor jezelf?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 20 feb 2009 15:37

[quote="Moustache"][quote="Auke"]En tuurlijk zou ik ook niet aviseren om 12/13e deel van je trainingstijd op een stadsfiets rijden ter voorbereiding van een AGR, wat een onzinreactie, [/quote]

Hoezo?? Ik ben bloed serieus! Ik doe dit al jaren. :D
[/quote]

En? Bevalt het? ;)

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 20 feb 2009 15:47

[quote="Amclassic-fan"]D1 lijkt me eerder iets voor minimaal 80% van de trainingsTIJD, dus niet het aantal training. De rust tussen blokken rij je bijv meestal ook gewoon in D1, zo kom je aan het hele grote percentage D1 van je totale trainingen. Meer dan een uur in totaal in D3 rijden tijdens een training heeft niet echt zin, dus als je meer tijd hebt fiets je daarna lekker in D1 verder. Ik zou alleen nooit op iets anders dan een racefiets gaan rijden. Die racefiets rijdt toch zo heerlijk lekker, stuurt mooi scherp, een fijne houding, enz.

En ach ja ingehaald worden zo nu en dan hoort er gewoon bij. Profrenners hebben dat ook nog gewoon als ze rustig aan het trainen zijn, gaat er een recreant zich uitsloven om in 't wiel te gaan hangen of er zelfs voorbij te rijden. Daar maken zij zich niet druk om en moet jij je gewoon ook niet druk over maken. Je fietst toch gewoon voor jezelf?[/quote]

Ik ga er gemakshalve vanuit dat het energiesysteem dat je traint, dat dat de naam D1, D2 of D3 draagt. Tijdens een intensieve bloktraining ben je nou niet bepaald je haarvaatjes aan het ontwikkelen, ook al rijdt je de driekwart van de tijd (rust, in- en uitrijden) in D1. Mijns inziens moet je wel het doel van de training in de gaten houden, en dat is bewust stimuleren van de energiesystemen. Het trainen in zones is een middel in deze.

Plaats reactie