Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FSA Gossamer crankstel

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 18 feb 2009 23:44

Het crankstel (FSA Gossamer) van mijn Cube Peloton racefiets maakt een snerpend/piepend geluid als ik de trapas ronddraai. Dit geluid komt van de trapas en treedt op tijdens een klein gedeelte van de omwenteling, dus niet continue.

De fiets is 10 mnd oud en bij de eerste onderhoudsbeurt heeft de FM de lagers iets strakker gezet omdat er een klein beetje speling in zat.

Wat kan dit zijn en wat is er (evt. zelf) aan te doen (een beetje vet van buitenaf heeft niet geholpen)? Wie heeft hier ervaring mee?
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 19 feb 2009 14:36

Zo te horen is het een (cr)ISIS trapas, staat als het goed is ook op je crank. Heb exact hetzelfde probleem gehad (toevallig ook met een Cube Peloton) en er is niks aan te doen. Zoek maar is op ISIS met de zoekfunctie, enkel ellende.

Je kan er een nieuwe trapas in laten zetten, maar dan zit je over een paar maanden weer met hetzelfde probleem. Het beste is dus om er gewoon een nieuwe crank op te zetten.

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 19 feb 2009 15:25

Ik rij probleemloos met ISIS, ben eens dat het geen briljant systeem is, maar je kunt overdrijven. Een SKF as is sowieso probleemloos.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4417
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 feb 2009 18:32

Fsa gossamer is als het goed is met mega exo lagers. dus buiten het bracket. Indien het de originele lagers zijn (je fiets is 10 maanden oud dus ik denk het wel) zijn dat wel de probleemgevallen. De goedkopere Fsa mega exo lagers zijn gewoon niet goed afgedicht, waardoor ze snel stuk kunnen gaan. Bij mij hebben ze het 18 maanden uitgehouden, nu mooie andere lagers. Aangezien Fsa dan weer wel de zelfde standaard als shimano aanhoud, is er heel veel keus op dat vlak.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 22 feb 2009 23:08

OK. Dank jullie voor jullie reacties! Het zijn idd exo lagers....maar gelukkig, zo blijkt, is er nog hoop ;-)
Ik zie het voorlopig even aan, als het dramatisch wordt kan ik altijd nog voor nieuwe lagers kiezen!

Met sportieve groet,
Johan
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie