Hallo,
ik zou graag een tweede set wielen kopen, maar technisch ben ik niet...
Kan ik gewoon de wielen vervangen en rijden?
Of moeten de versnellingen en de remmen dan een beetje bijgeregeld worden?
Tweede set wielen / afstelling?
remmen moet je vaak wel even checken, maar meestal geen probleem. als je je cassette gelijkhoudt (zelfde aantal kransjes en geen ander merk (shimano en sram is wel compatibel, campagnolo niet), zul je geen of nauwelijks problemen hebben. moet zeker lukken, succes!
Voor de grootste kans dat het probleemloos werkt bij voorkeur hetzelfde merk kopen. Ik heb mavic en campagnolo wielen en moet bij wisselen van wiel ook de remblokjes bijstellen omdat het campa wiel groter uitvalt. Echt handig is dat niet.
Versnellingen is meestal hooguit 1 of twee slagjes aan het stelschroefje van je achterderailleur. Dat is zo gebeurd. Als het al nodig is.
Versnellingen is meestal hooguit 1 of twee slagjes aan het stelschroefje van je achterderailleur. Dat is zo gebeurd. Als het al nodig is.
-
tomkolkman
- Forum-lid
Ik heb zelf ook 2 wielsets, wat ik wel doe is de ketting en cassette met elkaar gebruiken en niet 1 ketting op 2 cassettes.
Dit doe ik omdat ik denk dat een ketting inslijt op een cassette en het schakelen dan misschien minder soepel gaat en er meer slijtage kan optreden. Misschien is het ook wel helemaal niet nodig.
Dit doe ik omdat ik denk dat een ketting inslijt op een cassette en het schakelen dan misschien minder soepel gaat en er meer slijtage kan optreden. Misschien is het ook wel helemaal niet nodig.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
- daniel1975
- Forum-lid HC
Pfft, dus bij het steken van een ander wielset ook je ketting wisselen?
Mij te omslachtig.
Rij zelf met een Campa Eurus set en een Campa Record-DTSWiss combi; worden vrij met elkaar gewisseld.
Mij te omslachtig.
Rij zelf met een Campa Eurus set en een Campa Record-DTSWiss combi; worden vrij met elkaar gewisseld.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
tomkolkman
- Forum-lid
Ik heb gewoon bij elke cassette een eigen ketting en een ketting verwisselen is nog geen minuut werk als je met een quick-link werkt.
Om het misschien duidelijker te maken waarom ik dit doe, is niet zozeer dat ik er een andere wielset onderzet maar vooral op vakantie naar frankrijk.
Ik rij Compact 50-34 met 12-27 als ik in de bergen moet en hier in Nederland rijd ik dus met een 50-39 en 11-23 en als ik dan op vakantie ga dan wissel ik cassette + ketting om en laat ik de ketting er niet opzitten die ik met de 11-23 heb gebruikt.
Ik mag ook graag wat sleutelen aan de fiets dus voor mij niet te omslachtig
Om het misschien duidelijker te maken waarom ik dit doe, is niet zozeer dat ik er een andere wielset onderzet maar vooral op vakantie naar frankrijk.
Ik rij Compact 50-34 met 12-27 als ik in de bergen moet en hier in Nederland rijd ik dus met een 50-39 en 11-23 en als ik dan op vakantie ga dan wissel ik cassette + ketting om en laat ik de ketting er niet opzitten die ik met de 11-23 heb gebruikt.
Ik mag ook graag wat sleutelen aan de fiets dus voor mij niet te omslachtig
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
jsparie schreef:Voor de grootste kans dat het probleemloos werkt bij voorkeur hetzelfde merk kopen. Ik heb mavic en campagnolo wielen en moet bij wisselen van wiel ook de remblokjes bijstellen omdat het campa wiel groter uitvalt. Echt handig is dat niet.
Nog even voor alle duidelijkheid als je hetzelfde merk gebruikt kun je ze meestal gewoon probleemloos door elkaar gebruiken. Wel even opletten dat je geen hele nieuwe ketting op versleten tandwielen gebruikt, maar dat staat eigenlijk nog los van de wielen.