weerstand op campa06 trapas?
beste forummers
sinds de laatste 5 trainingen, waaronder in de ardennen, maakt mijn fiets op bepaalde momenten rare geluiden. Soms het zachte geluid alsof mijn rem tegen mijn wielen aankomt. Soms komt daarbij nog eens het lawaai alsof ik met toegeknepen remmen probeer vooruit te komen.
-ik heb mijn remmen nagekeken maar die stonden mooi open
-mijn vista wielen bollen normaal,
-mijn trapas draait ook normaal als ik de ketting erafneem.
toch weet ik bijna zeker dat er, wnr ik het geluid hoor, extra veel weerstand zit ergens. ik denk dat het mijn trapas is, ik dacht ook te voelen dat de trappers op dat moment licht trilden. als ik kort achteruit trap is het tijdelijk weg(maar dat is niet zo handig in de klim)
de trapas is +- 1.5 jaar oud(al eens vervangen geweest en toen zat er aan de buitenkant redelijk wat roest op, en speling)
zou het echt van mijn trapas komen? gewoon vervangen dan? of is er een andere oorzaak?
sinds de laatste 5 trainingen, waaronder in de ardennen, maakt mijn fiets op bepaalde momenten rare geluiden. Soms het zachte geluid alsof mijn rem tegen mijn wielen aankomt. Soms komt daarbij nog eens het lawaai alsof ik met toegeknepen remmen probeer vooruit te komen.
-ik heb mijn remmen nagekeken maar die stonden mooi open
-mijn vista wielen bollen normaal,
-mijn trapas draait ook normaal als ik de ketting erafneem.
toch weet ik bijna zeker dat er, wnr ik het geluid hoor, extra veel weerstand zit ergens. ik denk dat het mijn trapas is, ik dacht ook te voelen dat de trappers op dat moment licht trilden. als ik kort achteruit trap is het tijdelijk weg(maar dat is niet zo handig in de klim)
de trapas is +- 1.5 jaar oud(al eens vervangen geweest en toen zat er aan de buitenkant redelijk wat roest op, en speling)
zou het echt van mijn trapas komen? gewoon vervangen dan? of is er een andere oorzaak?
Klinkt inderdaad als een trapasprobleem, al is 1,5 jaar wel vrij vlot voor een Campa as. Ik zou hem op speling controleren en hem er ook even uit pakken en kijken hoe de boel erbij staat. Is ie erg roestig, zit er speling op en draait ie korrelig dan is het een kwestie van vervangen, vrees ik...
(Waar is de tijd gebleven dat trapassen gewoon cup-en-conus en goed onderhoudbaar waren....)
(Waar is de tijd gebleven dat trapassen gewoon cup-en-conus en goed onderhoudbaar waren....)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Hoi,
Het crankstel demonteren en dan met de hand de as ronddraaien.
Als je abnormaal veel weerstand voelt zijn de lagers wellicht versleten of verroest.
Een trapas in goede doen maakt een licht zoevend geluid als je die snel handmatig verdraait.
Is dat niet het geval ben je aan nieuwe lagers toe (voor een Record as nog net de moeite) of je laat je as vervangen.
Onder niet-wedstrijdomstandigheden zou een Campa as toch wel een 40.000km moeten meegaan.
Ciao,
Het crankstel demonteren en dan met de hand de as ronddraaien.
Als je abnormaal veel weerstand voelt zijn de lagers wellicht versleten of verroest.
Een trapas in goede doen maakt een licht zoevend geluid als je die snel handmatig verdraait.
Is dat niet het geval ben je aan nieuwe lagers toe (voor een Record as nog net de moeite) of je laat je as vervangen.
Onder niet-wedstrijdomstandigheden zou een Campa as toch wel een 40.000km moeten meegaan.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
ericpeters
- Forum-lid HC
Ik heb ook als eens een campa as (chorus 2006) as na 12000km moeten vervangen door defecte lagers. (Ik weet niet of dit nu roest of ander defect was) Je voelde duidelijk weerstand als de ketting erop lag maar niet als de ketting eraf was en je de cranks vrij liet draaien. Toen ik het hele bb eruit had en er met der hand aan draaide voelde ik de weerstand wel.

-er is geen speling op de trapas(crank)
-als de trappers vrij ronddraaien lijken ze niet echt weerstand te ondervinden.
-welke tool heb ik nodig om zo'n trapas te verwijderen? ik heb deze tool, maar die lijkt niet echt grip te hebben: http://www.bbbparts.com/tools_multihook-btl24.php
-als de trappers vrij ronddraaien lijken ze niet echt weerstand te ondervinden.
-welke tool heb ik nodig om zo'n trapas te verwijderen? ik heb deze tool, maar die lijkt niet echt grip te hebben: http://www.bbbparts.com/tools_multihook-btl24.php
hij ziet er ongeveer zo uit: http://www.mammoet.nl/store/catalog/ima ... /ce.as.jpg
is mijn tool dat ik heb dan het juiste?
is mijn tool dat ik heb dan het juiste?
Waarschijnlijk heb je een Mirage of Veloce trapas, waarvoor je een speciaal stukje gereedschap nodig hebt. Parktool heeft er een (.parktool.com/products/detail.asp?cat=25&item=BBT-4) en ik heb er zelf een van Tacx, maar dat type kan ik zo niet vinden. Die multihook die jij het is geschikt voor lockrings op cup-en-conuslagers en past hier inderdaad niet goed op.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
heb de crank eraf gehaald en de as draait inderdaad veel moeizamer dan mijn vorige, waar speling op zat. Je hoort hem ook duidelijk als je draait, de vorige is stil.
Ik zal dus best een nieuwe trapas kopen denk ik, ofwel een nieuwe crank. Spijtig dat ik dan nog een sleutel moet betalen ook;)(terwijl die wrs niet compatibel is met shimano trapassen, en dit onze enige campa fiets is)
Ik zal dus best een nieuwe trapas kopen denk ik, ofwel een nieuwe crank. Spijtig dat ik dan nog een sleutel moet betalen ook;)(terwijl die wrs niet compatibel is met shimano trapassen, en dit onze enige campa fiets is)
Hoi,
De nieuwe Centaur as kost +/- 35 Euro en met de Tacx sleutels van Chrissiewizzie lukt het wellicht howel ik niet zie waar de T4405 ergens meespeelt?
Zoniet is er het Campa tooltje UT-BB100.
Als je handig bent kan je ook de lagers van je huidige as gaan vervangen maar de kostprijs van de nieuwe lagers zit al vrij dicht bij de prijs van de nieuwe Centaur as.
Wil je gelijk een lichte 111mm ISO as dan is er nog wel wat van Controltech te vinden scheelt gelijk een pak aan grammen....
Ciao,
De nieuwe Centaur as kost +/- 35 Euro en met de Tacx sleutels van Chrissiewizzie lukt het wellicht howel ik niet zie waar de T4405 ergens meespeelt?
Zoniet is er het Campa tooltje UT-BB100.
Als je handig bent kan je ook de lagers van je huidige as gaan vervangen maar de kostprijs van de nieuwe lagers zit al vrij dicht bij de prijs van de nieuwe Centaur as.
Wil je gelijk een lichte 111mm ISO as dan is er nog wel wat van Controltech te vinden scheelt gelijk een pak aan grammen....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik heb nog een Chorus as 111mm liggen, BSA draad, splinternieuw. Verkeerd uit een opruimingsbak gepakt terwijl ik 102mm nodig heb. Voor 25,- stuur ik hem op, ik doe er toch niks mee.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- daniel1975
- Forum-lid HC
Amclassic-fan schreef:Die Chorus as is asymmetrisch, dat gaat niet werken.
Thnx, niet bij stil gestaan.
Triple only dus.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!