Weer zo'n vervelende beginner ;-)!
Goedenavond, zoals al te lezen is ik wil ook eens kijken of de wielersport iets voor mij is. Ik ben een behoorlijk sportief persoon, maar ja elke keer hardlopen dat gaat ook een tikje vervelen. Een mountainbike heb ik al maar in de directe omgeving zitten niet heel veel echt leuke mountainbikeparcourtjes. Dus zodoende, een racefiets voor een extra wekelijkse work-out.
Ik heb hier al behoorlijk wat gelezen en ben al iets wijzer maar ja het blijft lastig. Ik ben een niet zo'n groot persoon (174cm en 68 met een binnenbeenlengte van 82 cm).
Waar mijn keuze tot nu toe op is gevallen zijn de volgende fietsen:
Cube peleton 2009
Canyon 5.0
Canyon 6.0
Mijn budget ligt rond de 1000 euro.
Een tweede vraag die ik heb, wat zijn goede pedalen voor een beginner?
Ik hoop dat sommige kenners hier wat slims over kunnen roepen.
Ik heb hier al behoorlijk wat gelezen en ben al iets wijzer maar ja het blijft lastig. Ik ben een niet zo'n groot persoon (174cm en 68 met een binnenbeenlengte van 82 cm).
Waar mijn keuze tot nu toe op is gevallen zijn de volgende fietsen:
Cube peleton 2009
Canyon 5.0
Canyon 6.0
Mijn budget ligt rond de 1000 euro.
Een tweede vraag die ik heb, wat zijn goede pedalen voor een beginner?
Ik hoop dat sommige kenners hier wat slims over kunnen roepen.
Fiets hem erin!
Niks mis met je opties hoor 
Voordeel van Cube is dat je hem bij een FM in de buurt kunt kopen natuurlijk. Als je het echt naast elkaar legt zal Canyon nog wel wat meer 'bang for the buck' bieden, maar ieder voordeel heeft z'n nadeel he
Ja, goeie pedalen, er zijn niet echt rotte appels volgens mij. Kijk eens naar Look Keo Classic of Shimano SPD-SL (ultegra) en anders van Time of Speedplay (duurder).
Voordeel van Cube is dat je hem bij een FM in de buurt kunt kopen natuurlijk. Als je het echt naast elkaar legt zal Canyon nog wel wat meer 'bang for the buck' bieden, maar ieder voordeel heeft z'n nadeel he
Ja, goeie pedalen, er zijn niet echt rotte appels volgens mij. Kijk eens naar Look Keo Classic of Shimano SPD-SL (ultegra) en anders van Time of Speedplay (duurder).
Op je tweede vraag .
Neem gewoon klikpedalen maar dan lichte veerdruk instellen.
Je kunt dan in het begin oefenen met in en uit klikken zonder dat het al te veel kracht kost.
Eenmaal de beweging eigen gemaakt kun je dan de veren zwaarder afstellen.
Let vooral op bij het langzaam naderen van een stopmoment zoals een stoplicht of druk kruispunt.
Dat zijn de kritieke momenten, omdat dan de aandacht voor het losdraaien van de voet weleens verslapt en de reactietijd voor herstel te kort is ,waarna je mooi neerstort.
Neem gewoon klikpedalen maar dan lichte veerdruk instellen.
Je kunt dan in het begin oefenen met in en uit klikken zonder dat het al te veel kracht kost.
Eenmaal de beweging eigen gemaakt kun je dan de veren zwaarder afstellen.
Let vooral op bij het langzaam naderen van een stopmoment zoals een stoplicht of druk kruispunt.
Dat zijn de kritieke momenten, omdat dan de aandacht voor het losdraaien van de voet weleens verslapt en de reactietijd voor herstel te kort is ,waarna je mooi neerstort.
Zij is ook tegen
Foosho schreef:Niks mis met je opties hoor
Bedankt voor je reactie.
Persoonlijk vind ik de Canyon 6.0 de mooiste en leukste qua specs. Echter vraag ik me af of ik verschil tussen de 5.0 en de 6.0 ga merken als beginner. En scheelt toch weer 130 euro.
Of is dat stiekem toch wel een redelijk verschil?
Fiets hem erin!
Had het zelfde prettige probleem als jij. Was het hardlopen ook een beetje zat, en zocht las beginner een fiets voor onder de € 1.000,- Ben toen uitgekomen bij een Focus Variado met shimano 105 groep voor €699,-. Biedt mijn inziens veel waar voor het geld. Kwaliteit zal ongeveer vergelijkbaar zijn met Cube. Heb er nu meer dan 300 km mee gefietst en ben zeer tevreden over de fiets.
Focus is onder andere tegen prettige prijzen te krijgen bij http://www.12gotrading.nl
Focus is onder andere tegen prettige prijzen te krijgen bij http://www.12gotrading.nl
Focus Variado 2008
@Janfiets: Niks mis met de 105 groep, werkt gewoon prima.
Denk niet dat je er veel van zult merken, zeker niet als het je 1e fiets is
Maar als je hebt afgerekend ben je die 130 euro al weer vergeten hoor
, met beide doe je een uitstekende keus iig.
Denk niet dat je er veel van zult merken, zeker niet als het je 1e fiets is
Maar als je hebt afgerekend ben je die 130 euro al weer vergeten hoor
Janfiets schreef:Foosho schreef:Niks mis met je opties hoor
Bedankt voor je reactie.
Persoonlijk vind ik de Canyon 6.0 de mooiste en leukste qua specs. Echter vraag ik me af of ik verschil tussen de 5.0 en de 6.0 ga merken als beginner. En scheelt toch weer 130 euro.
Kun je een beetje sleutelen? Dan is het verstandig om de Canyon te kopen.
fizik schreef:Janfiets schreef:Foosho schreef:Niks mis met je opties hoor
Bedankt voor je reactie.
Kun je een beetje sleutelen? Dan is het verstandig om de Canyon te kopen.
Tja ik ben geen monteur ofzo maar simpele dingen dat lukt me best. Beetje smeren en wat boutjes los en vast draaien, dat niveau haal ik wel haha.
Fiets hem erin!
Nog even een vraagje dat opkwam bij me.
Aangezien het mijn eerste fiets is heb ik nog geen idee van de maten. Nou staat er op de Canyon website een passysteem. Je moet dan je lengte, gewicht, binnenbeenlengte, romplengte en armlengte opgeven en daaruit bepalen ze je pasvorm. Opzich klinkt dat als nauwkeurig genoeg. Of komt het zo nauw dat je beter er eerst eens op kan gaan zitten?
Aangezien het mijn eerste fiets is heb ik nog geen idee van de maten. Nou staat er op de Canyon website een passysteem. Je moet dan je lengte, gewicht, binnenbeenlengte, romplengte en armlengte opgeven en daaruit bepalen ze je pasvorm. Opzich klinkt dat als nauwkeurig genoeg. Of komt het zo nauw dat je beter er eerst eens op kan gaan zitten?
Fiets hem erin!
@Janfiets: dat is behoorlijk betrouwbaar. De kans dat je niet gaat passen op een fiets die op basis van zo'n berekining is gemaakt is klein. Het betekend echter niet dat wat eruitkomt zalig makend is. Je zal daarna waarschijnlijk toch in de marge een aantal zaken willen aanpassen. Geen mens is het zelfde.
jaapieo schreef:fizik schreef: Kun je een beetje sleutelen? Dan is het verstandig om de Canyon te kopen.
Daar wil je dus mee zeggen dat ze onderhoudgevoelig zijn!?
Hé, iemand uit de regio! Ik bedoel niet dat de Canyons onderhoudsgevoeliger zijn dan andere fietsen, maar het is een feit dat fietsen onderhoud nodig hebben. Mocht er iets gebeuren, dan doe je het met een fiets van een verzendbedrijf sneller zelf dan met een fiets van een LBS. Ik vind het ook niet prettig om met zo'n fiets naar m'n LBS te gaan.
Met Canyon is niets mis, maar als beginner lijkt het me lastig om heel veel dingen uit te vogelen. Of het verstandig is je eerste fiets bij een internetshop te kopen? Daar moet iedereen een eigen antwoord opgeven. Ik had het 10 jaar geleden zelf niet gedaan, nu kan ik zoveel zelf dat ik het wel zou doen.