Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kwetsbaarheid frame

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 10 mar 2009 23:28

Hoe kwetsbaar is een frame, ik ben 193m lang en weeg rond de 100kg.

Het is een alluminium 7005 frame, TIG welded, double butted en Triple Harded. Wat houd dit eigenlijk in?

De fiets is 8 jaar oud en heb ik pas 2e hands gekocht. Misschien dat ik het ergens kan laten controleren, er zit 3 maanden garantie op. Weet niet hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan. Alluminium is niet of nauwelijk goed te lassen, wat is hier van waar?

Ik heb de fiets in de krappe schuur staan, dus moet hem vaak optillen om hem netjes eruit te kunnen rijden. Kan het kwaad de fiets op te tillen aan de zitbuis. Kan dit kwaad op ten duur voor het brackethuis???

perik
Forum-lid

perik 10 mar 2009 23:38

7005 is een bepaalde aluminium legering, TIG is de gebruikte lasmethode, double butted betekent dat de buizen een variabele dikte hebben voor gewicht/soepelheid, triple hardened is een sterktebehandeling die het frame heeft ondergaan.

Een aluminium frame is kwetsbaar in die zin dat er vrij makkelijk een deukje in kan komen, en een erg licht frame kan op de den duur scheuren door vermoeiing. Maar zoals bij zoveel dingen: alles kán kapot, maar in 99% van de gevallen is/blijft het heel. Voor het goede gevoel kun je eventueel het frame eens goed schoonmaken en controleren op beschadigingen.

Optillen/ophangen/wegzetten is geen probleem. Bedenk maar eens wat voor krachten er op je fiets komen te staan in bijvoorbeeld een snelle bocht of afdaling, dat staat niet in verhouding.

foosho
Forum-lid

foosho 10 mar 2009 23:39

8 jaar oud, 2de hands, maar wel 3 maanden garantie, ik snap er geen flap van eigenlijk..
Ik mag hopen dat je er niet al te veel voor betaald hebt iig.. :)

Die termen betekenen wel eea, maar echt boeiend is 't wmb niet, 7005 is 't soort alu, tig welded is de manier van lassen, double butted is dat het frame op 2 plekken dunner is gemaakt (om gewicht te besparen) en triple hardened is ws een reclameterm van je frame (?) :)

Voor optillen aan de buizen etc. hoef je je echt geen zorgen te maken, wat denk je dat je fiets te verduren krijgt op een kasseienstrook?

Mja.. laten controleren, gewoon goed bekijken, aan aluminium zie je wel of het een knal heeft gehad / er iets mis is.
Misschien nog even de vork controleren (zeker als ie van carbon is) en dan lekker gaan fietsen :)

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 10 mar 2009 23:52

Triple harded zal op de hittebehandeling slaan die in 3 fases gebeurd. Nadat een frame gelast is ondergaat het een hittebehandeling om de stress eruit te halen. Kan gerust in 6 fses gebeuren dus zegt die triple harded niet echt veel. Opwarmen en dan heel snel afkoelen zorgt er ook voor dat het aluminium harder wordt.

Maar zal in hoofdzaak dus inderdaad een reclameslogan zijn.
Frame waar het over gaat is een superstandaard frame van die periode waar er niet veel mis mee kan gaan. Was nog niet echt dunwandig die periode en kan tegen een stootje.
Niet al te veel zorgen maken dus.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Plaats reactie