Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campa Centaur Compact 2009 en verangingsbladen

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 14 mar 2009 22:48

In elk huwelijk zit er wel eens een haar in de boter en bij deze is het ook zo ver.

Ik heb een Campa Centaur compact carbon 2009 cranckstel en wil daar nu een 36-tands binnenblad op monteren omdat ze bij centaur nu eenmaal geen 36 aanbieden standaard. Goed, ik heb mij een BBB aangeschaft en het gatenpatroon past perfect en de afwerking van het BBB blad is ook ronduit schitterend.
Maar.... dan begint de miserie. Campa heeft een eigenzinnig systeem van bladboutjes en deze kun je niet ver genoeg ineen draaien om een vervangingsblad te klemmen. Ik slaag erin om het blad te monteren maar de kettingbladboutjes klemmen het blad niet, het zit wel op zijn plaats maar het zit zeker niet vast genoeg om mee te gaan rondrijden. Vervangingsbladboutjes zijn ook geen alternatief want de originele campa's zijn een klein beetje kleiner in diameter en deze van een ander merk gaan er dus niet in.
Enige wat ik nu kan doen is de originele campa's een halve mm laten afdraaien zodat ze wel het BBB blad klemmen.
En moest Campa dan nog eens een origneel zwart 36tands aanbieden dan had ik ook al de bovenstaande problemen niet.

Maar zoals het in elk huwelijk wel eens scheef zit komt het nu ook wel goed: Campa forever hé. Ik aanvaard de gebreken van mijn geliefde en concentreer mij op de goede eigenschappen :).
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2009 11:41

TA en Stronglight werken gewoon perfect. Ik snap niet echt hoe dit kan, de breedte van de bladen is vrij standaard. Hoeveel smaller is dat BBB blad dan?

Zowel TA en Stronglight hebben ook zwarte bladen, Stronglight zelfs volledig zwart (CT2). Die CT2 bladen kan je 't beste in Frankrijk bestellen, zijn ze nauwlijks duurder dan TA bladen.

De kleinere diameter van die boutjes is overigens wel een slim systeem waardoor de carbon tabs een stuk sterker zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

alejandro
Forum-lid

Gebruikersavatar alejandro 15 mar 2009 21:12

Ik had hier bij het plaatsen van een BBB 39T op mijn Chorus CT 2007 ook last van, maar slechts bij één boutje.

De andere boutjes werkten wel op die plek, maar het 'probleem boutje' werkte op de andere plekken ook niet.
Conclusie: lag niet aan het BBB blad, maar aan het boutje (ook al was daar niets vreemds aan te zien en heb ik geen idee hoe dat zo 'plots' is gekomen).

Nieuw boutje gehaald (of eigenlijk besteld) en probleem opgelost (en nu na 6-7000km nog steeds geen problemen).

Het BBB blad doet ook niet onder voor de Stronglight CT2, die op m'n andere fiets zit, hoewel die wel iets mooier is (volledig zwart).

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 15 mar 2009 21:25

Ik ben erachter gekomen wat het probleem is. Die BBB hebben een kleine verzinking als je ze correct monteert dus met de tekst naar de buitenkant. Die verzinking is net genoeg om ervoor te zorgen dat je het blad niet geklemd krijgt. De boutjes met de gleufjes in vallen net even in die verzinking en dat is genoeg om ze niet te kunnen klemmen.
Ik heb het blad nu omgekeerd gemonteerd en dan zit die verzinking gewoon aan de binnenkant dus tegen de aanslag van het cranckstel en heeft hij geen invloed. Het is maar voor mijn woon/werk en echt storen doet het dus niet. Volgende keer koop ik wel een TA en dan ga ik dat probleem niet meer hebben.
Ik denk van niet maar zou het kwaad kunnen dat ik het binnenstebuiten gemonteerd heb?

Conclusie is wel: een BBB op een Centaur compact carbon werkt enkel als je het binnenstebuiten monteert en niet als je het correct monteert. Vind het erg jammer want ik herhaal het nogmaals die BBB bladen zijn echt prachtig afgewerkt, veel mooier dan de standaard Centaurs.
Voor de zekerheid ga ik me toch maar een TA Nerius 36 aanschaffen denk ik.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Plaats reactie