kettingslijtage meter
700 km lijkt me wel heel erg snel. Zeker voor een racefiets. Maar als je met een heel goedkope ketting heel veel met een schuine ketting of veel zand en modder rijdt, dan zou het kunnen. Ik heb zelf op de racefiets altijd wel minimaal zo'n 2000 kms kunnen maken voordat van echte slijtage sprake was.
Bij 700 kilometers heb je kans dat de tandwielen nog wel in orde zijn en dat het wellicht gewoon alleen een maandagmorgen ketting was. Je zou de cassette zeker eerst nog even kunnen proberen met een nieuwe ketting. En anders kun je vaak ook nog heel lang door rijden als je ketting en cassette bij elkaar houdt. Versleten is letterlijk en figuurlijk een rekbaar begrip. Heb laatst voor iemand een ketting en cassette vervangen na 3 jaar en ruim 9000 km op de teller.
Niet aan te raden want nu waren ook de tandwielen voor behoorlijk aangetast. Maar pas de laatste paar honderd kilometers had hij echt problemen met de ketting die bij het schakelen van de bladen voor afliep. Daarvoor had hij er nooit aan gedacht de ketting te vervangen omdat er ook geen problemen waren.
Zou eerst proberen of een nieuwe ketting het goed doet op de tandwielen. Mocht dit niet het geval zijn dan kun je altijd nog besluiten de oude weer even terug te monteren. Dan kun je waarschijnlijk nog wel een paar duizend kilometers met die combi maken alvoren een nieuwe cassette bij je nieuwe ketting te kopen.
Bij 700 kilometers heb je kans dat de tandwielen nog wel in orde zijn en dat het wellicht gewoon alleen een maandagmorgen ketting was. Je zou de cassette zeker eerst nog even kunnen proberen met een nieuwe ketting. En anders kun je vaak ook nog heel lang door rijden als je ketting en cassette bij elkaar houdt. Versleten is letterlijk en figuurlijk een rekbaar begrip. Heb laatst voor iemand een ketting en cassette vervangen na 3 jaar en ruim 9000 km op de teller.
Niet aan te raden want nu waren ook de tandwielen voor behoorlijk aangetast. Maar pas de laatste paar honderd kilometers had hij echt problemen met de ketting die bij het schakelen van de bladen voor afliep. Daarvoor had hij er nooit aan gedacht de ketting te vervangen omdat er ook geen problemen waren.
Zou eerst proberen of een nieuwe ketting het goed doet op de tandwielen. Mocht dit niet het geval zijn dan kun je altijd nog besluiten de oude weer even terug te monteren. Dan kun je waarschijnlijk nog wel een paar duizend kilometers met die combi maken alvoren een nieuwe cassette bij je nieuwe ketting te kopen.
Ik heb ook zo'n meetapparaat van Cyclus, die van mij is alleen geschikt voor Campagnolo! Als ik deze op een (nieuwe) Shimano ketting gebruik geeft hij altijd aan dat deze versleten is.
Het zou dus kunnen dat je ketting helemaal nog niet versleten is, maar dat je het verkeerde apparaatje gebruikt.
Het zou dus kunnen dat je ketting helemaal nog niet versleten is, maar dat je het verkeerde apparaatje gebruikt.
Scorcher schreef:Ik heb ook zo'n meetapparaat van Cyclus, die van mij is alleen geschikt voor Campagnolo! Als ik deze op een (nieuwe) Shimano ketting gebruik geeft hij altijd aan dat deze versleten is.
Het zou dus kunnen dat je ketting helemaal nog niet versleten is, maar dat je het verkeerde apparaatje gebruikt.
Je zou bijna gaan denken dat die Cyclus meter dus is gemaakt door de verkoop-afdeling van Shimano:D
haha inderdaad!
Ik Ben vandaag trouwens langs gegaan bij een andere fietsenboer, hij heeft eerst mijn ketting gemeten, hij was 50% versleten (gelukkig, mijn kransjes leven nog!). Toen heeft hij naar dat meet-apparaatje gekeken; op het moment dat hij niet meer past is de ketting versleten...
Dus hij werkt precies tegenovergesteld aan alle andere kettingslijtagemeters.... want dat vonden ze zo lekker handig.
Ik Ben vandaag trouwens langs gegaan bij een andere fietsenboer, hij heeft eerst mijn ketting gemeten, hij was 50% versleten (gelukkig, mijn kransjes leven nog!). Toen heeft hij naar dat meet-apparaatje gekeken; op het moment dat hij niet meer past is de ketting versleten...
Dus hij werkt precies tegenovergesteld aan alle andere kettingslijtagemeters.... want dat vonden ze zo lekker handig.
volgens mij is de .75 toch degene die je wil volgen met een raceketting.
toevallig die van mij opgemeten gisteren en even de boeken erop nageslagen.
daar vond ik dus de .75 grens.
ik heb trouwens op mijn Ultegra ketting wel meerdere duizenden km's gereden.
heb nu de nieuwe DA 7900. Kijken hoelang die het vol gaat houden.
toevallig die van mij opgemeten gisteren en even de boeken erop nageslagen.
daar vond ik dus de .75 grens.
ik heb trouwens op mijn Ultegra ketting wel meerdere duizenden km's gereden.
heb nu de nieuwe DA 7900. Kijken hoelang die het vol gaat houden.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14575
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik rijd altijd met vier ketting (voor de lolbroeken niet tegelijk).
Heb een parktool meter een nieuwe ketting is meestal .25, de eerste ronde vervang ik tussen de 0.25 en .5 de tweede bij 0.5 dan weer tussen 0.5 en .75.
Op deze manier doe je het langst met je hele set. Als ik een ketting in een keer oprijd is is na 1000km echt weg XTR/dura ace en kan ik meteen mijn cassette vervangen omdat de nieuwe dan overslaat. Ik heb het wel over MTB gebruik en dat is vaak wat zwaarder lekker nog 50km met een droge ketting door de modder en het stof.
Op deze manier rijd ik toch gauw 10 tot 15k op een set! en het blijft de gehel tijd mooier lopen omdat het redelijk gelijk slijt.
Heb een parktool meter een nieuwe ketting is meestal .25, de eerste ronde vervang ik tussen de 0.25 en .5 de tweede bij 0.5 dan weer tussen 0.5 en .75.
Op deze manier doe je het langst met je hele set. Als ik een ketting in een keer oprijd is is na 1000km echt weg XTR/dura ace en kan ik meteen mijn cassette vervangen omdat de nieuwe dan overslaat. Ik heb het wel over MTB gebruik en dat is vaak wat zwaarder lekker nog 50km met een droge ketting door de modder en het stof.
Op deze manier rijd ik toch gauw 10 tot 15k op een set! en het blijft de gehel tijd mooier lopen omdat het redelijk gelijk slijt.
[quote="wasbeer2006"]Ik rijd altijd met vier ketting (voor de lolbroeken niet tegelijk).
Heb een parktool meter een nieuwe ketting is meestal .25, de eerste ronde vervang ik tussen de 0.25 en .5 de tweede bij 0.5 dan weer tussen 0.5 en .75.
Een andere manier van meten is met een goede schuifmaat. Stel hem in op 145 mm. en laat de pennen van de binnenmeting tussen twee rollers zakken. (Je meet nu de slijtage van 10 schakels)
Druk de pennen tegen de rollers naar buiten, en lees je schuifmaat af.
145 mm. betekent dat de ketting in nieuwstaat is
146 mm. is beginnende slijtage
147 mm. is aan vervanging toe
148 mm. is absoluut vervangen
149/150 gaat overslaan.
Overigens wat aardige gegevens: (zij het niet voor de kettingverkopers)
Ik rijd met een velomobiel. (zo'n driewielige ligfiets met stroomlijn) De ketting zit opgesloten in de stroomlijn, en wordt dus nooit nat, en vangt weinig stof op. Op dit moment heeft die 40.000 km. (veertigduizend dus) gereden, ook afgelopen winter met al dat zout geen dag niet gefietst. Er zit nog altijd de originele ketting op. Ik smeer veel te weinig, misschien 5 keer tot nu toe. Met dunne shimano olie.
Ketting KMC X9-93S
Cassette Sram 9v 11/12/13/14/16/18/24/28/34
Deze meetmethode gaf gisteren 146.2 mm. aan. Dat geeft maar aan welke invloed vuil en water op de slijtage hebben. Moet ik ook wel vermelden dat ik veelvuldig schakel, en dat de kettinglijn door de lange ketting nooit extreem kan zijn. En dat ik licht rijdt, met een cadans van plm. 100
Met sportieve groet:
Quesjer
Heb een parktool meter een nieuwe ketting is meestal .25, de eerste ronde vervang ik tussen de 0.25 en .5 de tweede bij 0.5 dan weer tussen 0.5 en .75.
Een andere manier van meten is met een goede schuifmaat. Stel hem in op 145 mm. en laat de pennen van de binnenmeting tussen twee rollers zakken. (Je meet nu de slijtage van 10 schakels)
Druk de pennen tegen de rollers naar buiten, en lees je schuifmaat af.
145 mm. betekent dat de ketting in nieuwstaat is
146 mm. is beginnende slijtage
147 mm. is aan vervanging toe
148 mm. is absoluut vervangen
149/150 gaat overslaan.
Overigens wat aardige gegevens: (zij het niet voor de kettingverkopers)
Ik rijd met een velomobiel. (zo'n driewielige ligfiets met stroomlijn) De ketting zit opgesloten in de stroomlijn, en wordt dus nooit nat, en vangt weinig stof op. Op dit moment heeft die 40.000 km. (veertigduizend dus) gereden, ook afgelopen winter met al dat zout geen dag niet gefietst. Er zit nog altijd de originele ketting op. Ik smeer veel te weinig, misschien 5 keer tot nu toe. Met dunne shimano olie.
Ketting KMC X9-93S
Cassette Sram 9v 11/12/13/14/16/18/24/28/34
Deze meetmethode gaf gisteren 146.2 mm. aan. Dat geeft maar aan welke invloed vuil en water op de slijtage hebben. Moet ik ook wel vermelden dat ik veelvuldig schakel, en dat de kettinglijn door de lange ketting nooit extreem kan zijn. En dat ik licht rijdt, met een cadans van plm. 100
Met sportieve groet:
Quesjer
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
Maar zo een ketting van een Velomobiel is drie keer langer dan een normale fietsketting. Dan is je slijtage toch ook in verhouding minder........
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"