Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hartslag en overtraining

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5720
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 nov 2009 21:18

[quote="fiedoo"]deze morgen gaan rijden met de groep: eerste uur ( 29,5 / uur) is mijn hartslag voortdurend tussen de 160 en 170 sl/min. geweest. Na een uur en een kwart alleen met wind mee terug gereden terug met dezelfde hartslag. Aankomst na 2 uur 15 met een gemiddelde van 30/uur.
Normaal gezien schommelt mijn hartslag bij dergelijke rit om en bij de 145. Mijn max hartslag is 180.
Dus heb ik met een hartslag gereden die ik eigenlijk maar bereik als ik hard bergop rij en waarbij ik snel zou moeten verzuren maar ik kon dit dan wel meer dan 2 uur volhouden.
Vraag: is dit nu een teken van "goeie" of "slechte" conditie?
[/quote]

gisterenmorgen terug gaan rijden met de groep: eerste uur ( 30,4 / uur) is mijn hartslag deze maal steeds ( behalve eens een uitschieter van een minuutje)tussen de 145 en 160 sl/min. geweest. Heel de rit zonder zwaar forceren uitgereden met de groep deze keer. Aankomst na 2 uur 15 met een gemiddelde van 32/uur.
Ik denk dus dat ik verleden week gewoon een slechte dag had. Ziek ben ik verleden week niet geweest, dus dat is ook geen optie.
'k vind het toch wat snel in de winter, 'k zal nog eens nadenken of ik geen tragere groep kan vinden ( 29 a 30km/uur).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 12 aug 2010 12:31

Iemand een idee wat ik voor kan hebben...
Heb in rust een lage hartslag (rond de 45). Mijn max hartslag (fietsend) is iets van een 168 (wanneer ik echt een lange helling vol op rij).
Heb enkele maanden geleden duurtrainingen gedaan voor La Marmotte. Daarna ben ik wedstrijdjes gaan rijden (interval dus). In begin afgezien, maar gaat nu beter.
Toch heb ik pas last dat ik opeens niet meer kan slapen nadat ik gefietst heb, laatst kletsnat geworden tijdens mijn slaap (na een zware training) en soms precies een steek (tijdens het fietsen) aan de linkerkant van mijn borstkast.
Daarom gisteren nog is de hartslagmeter aangedaan tijdens training en kon er niet aan uit.
Ik reed behoorlijk door (36 km/u met een trapfrequentie van een 100 a 105 rpm) en mijn hartslag kwam niet boven de 130. Wanneer ik daarna versnelde naar een 40 km/u en dit een tijdje blijf volhouden voelde ik wél de verzuring komen, maar mijn hartslag kwam niet boven de 140! (terwijl ik vroeger steeds trainde tussen de 140 en 150!).
Voel me voor de rest wel goed, maar weet niet wat er aan de hand is.
Echt TE veel trainen doe ik niet denk ik (train een 3 keer in de week + 1 wedstrijd per week). Heb een 2 maanden geleden nog bloed laten trekken en daarop was toen alles OK (wat ijzer te kort, maar dat neem ik extra bij ondertussen).

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 12 aug 2010 14:56

[quote="Sto3mp3n"]Iemand een idee wat ik voor kan hebben...
Heb in rust een lage hartslag (rond de 45). Mijn max hartslag (fietsend) is iets van een 168 (wanneer ik echt een lange helling vol op rij).
Heb enkele maanden geleden duurtrainingen gedaan voor La Marmotte. Daarna ben ik wedstrijdjes gaan rijden (interval dus). In begin afgezien, maar gaat nu beter.
Toch heb ik pas last dat ik opeens niet meer kan slapen nadat ik gefietst heb, laatst kletsnat geworden tijdens mijn slaap (na een zware training) en soms precies een steek (tijdens het fietsen) aan de linkerkant van mijn borstkast.
Daarom gisteren nog is de hartslagmeter aangedaan tijdens training en kon er niet aan uit.
Ik reed behoorlijk door (36 km/u met een trapfrequentie van een 100 a 105 rpm) en mijn hartslag kwam niet boven de 130. Wanneer ik daarna versnelde naar een 40 km/u en dit een tijdje blijf volhouden voelde ik wél de verzuring komen, maar mijn hartslag kwam niet boven de 140! (terwijl ik vroeger steeds trainde tussen de 140 en 150!).
Voel me voor de rest wel goed, maar weet niet wat er aan de hand is.
Echt TE veel trainen doe ik niet denk ik (train een 3 keer in de week + 1 wedstrijd per week). Heb een 2 maanden geleden nog bloed laten trekken en daarop was toen alles OK (wat ijzer te kort, maar dat neem ik extra bij ondertussen).[/quote]
Heb je ooit een inspanningstest gedaan toen je zeker uitgerust was? Als je max hartslag daadwerkelijk slechts 168 is (dat lijkt me namelijk best laag) is altijd maar trainen op een een hartslag van 140 tot 150 me nogal intensief. Viermaal per week intensief trainen lijkt mij dan wel teveel. Als je hoge hartslagen niet meer haalt is dat doorgaans een teken van vermoeidheid.

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 12 aug 2010 16:12

Met lopen krijg ik mijn hartslag wel hoger (heb daar ooit wel 190 mee gehaald), maar op de fiets is me dat nog nooit gelukt.
Heb een 3 jaar terug een 'fittest' gedaan via het werk, en daarbij bleek ook die lage hartslagen. (weet de juiste waarden niet meer, maar heb dat boekje nog wel ergens liggen)
Dat die hartslag laag is vind ik nu niet zo erg, (is ook erfelijk), maar het feit dat die niet meer omhoog gaat en de syptomen die ik laatst had (niet meer kunnen slapen, nat zijn van't zweet tijdens slapen, pijn in borststreek) begonnen me wat te verontrusten...

Gebruikersavatar
levensnevel
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:41

Gebruikersavatar levensnevel 12 aug 2010 20:32

@ Sto3mp3n
Vooropgesteld dat ik geen medische achtergrond heb. Maar naar aanleiding wat jij schrijft lijkt het mij slim wanneer je eens bij een sportcardioloog langs gaat.

Voor wat betreft de relatie tussen hartslag en overtraining: hou gewoon een trainingslogboek bij en registreer elke dag naast je trainingsarbeid ook
> ochtendpols
> uren nachtrust
> hoe je je voelt bij het opstaan.
Aan het patroon wat na verloop van tijd ontstaat kan je zelf en ieder geval je coach/trainer haarfijn tijdig onderkennen wanneer je de gevarenzone van overtrainedheid nadert.
Het heeft mij in de aanloop naar Alpe dHuZes in ieder geval enorm geholpen en zo kon ik tijdig mijn ambities bijstellen.
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 12 aug 2010 21:49

Ja, misschien wel het beste om eens langs een sportcardioloog te gaan, maar heb al eens gehoord dat die mannen nogal snel zeggen "geen extreme inspanningen meer" (wel het zekerste voor hen natuurlijk) en dat wil ik nog niet direct horen eigenlijk. Langs de andere kant heb ik het hier ook nog niet helemaal gezien.
Wat het trainingslogboek betreft, misschien wel een goed idee.
Alleen komt het er (voorlopig) niet van om dat bij te houden. Ochtendpols heb ik nog nooit gemeten (is 's morgens zo al een race...)
Met 2 kleine kinderen in huis is de nachtrust heel onregelmatig en ook niet echt staat op te maken.
Allemaal niet zo evident, maar er zullen er wel meer zijn die zich in deze situatie herkennen?
Allessinds morgenvroeg bloed gaan laten trekken en is kijken wat dat al weet te vertellen. (en morgenavond nog een wedstrijdje :-)) op vrijdag de 13de... als dat maar goed komt :-s )

Gebruikersavatar
levensnevel
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:41

Gebruikersavatar levensnevel 12 aug 2010 23:10

Neem eens kontakt op met
http://sportmax.mmc.nl/
Daar is de ploeg-arts van Skil-Shimano
http://www.fietspositiemeting.nl/
een van de sport cardiologen.
Ik ben afgelopen Januari bij een wielersymposium in het Eindhovense aanwezig geweest waar hij een tweetal lezingen gaf.
Hij heeft een heel nuchtere en pragmatische kijk op de zaken.
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 12 aug 2010 23:43

@levensnevel: merci, dat is nog is handige en bruikbare info!
Thanx a lot !!


Plaats reactie