Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Freewheel probleem ?

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 22 mar 2009 12:00

Net eerder terug van een geplande lange tocht. Dacht eerst dat mijn ketting doortrapte door problemen met de afsteling van de versnelling, maar plotseling kon ik trappen maar geen druk en dus overbrenging op de pedalen. Kwam niet vooruit. Achteruittrappen en dan weer vooruit pakte het weer en kon ik weer kracht zetten en fietsen. Elke keer als ik de benen even stilhield en weer trapte een halve slag voordat ik weer druk voelde op de pedalen. Problemen met mijn freewheel ? Herkenbaar voor iemand ? Heb easton circuits met shimanobody.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

bike27
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 dec 2007 12:32

bike27 22 mar 2009 13:00

klinkt inderdaad als problemen met cassettebody. Deze is relatief eenvoudig te vervangen. Noodoplossing is wiel op z'n kant leggen en zeer dunne smering in body laten lopen.
Succes

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 22 mar 2009 16:24

Heel erg herkenbaar voor deze jongen. Heb zelf exact hetzelfde probleem gehad. Bij mij was er na het stil houden van de benen ook elke keer even niets of een korte droge 'knal' bij het aanzetten. Ik heb het ook geprobeerd met dunne smering, maar dat biedt slechts een zeer tijdelijke oplossing. Uiteindelijk is het achterwiel onder garantie naar importeur Veltec gegaan en is er een nieuwe body gemonteerd. Ik vond het teleurstellend, want ik had nog maar 4500 km gereden met de set.
Real men wear blûk!!! Marcel

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 25 mar 2009 09:33

Ja 4500km, maar onder welke omstandigheden.

Dit gebeurt ook vaak onder koude omstandigheden. ATB wordt afgespoten, en dan is er een rit net onder nul, en de pallen vriezen vast.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 25 mar 2009 19:58

Onder heel gewone (droge) omstandigheden. Voor slechte weersomstandigheden heb ik een andere fiets. Fiets is ook nooit afgespoten geweest en alleen met de hand gewassen met een lauw sopje.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 01 apr 2009 01:38

Was idd een kapotte body. Is inmiddels vervangen. Ook onder garantie. Had met dit wiel veel minder gereden dan 4500 km. Als het wiel nu loopt als de fiets hangt heb ik ook een heel ander geluid. Dus moet al langer mis geweest zijn.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 01 apr 2009 21:01

Ik ben blij voor je dat het op deze manier is opgelost. Ik heb na het vervangen van de body ook geen problemen meer gehad en dat geeft te denken.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 30 aug 2009 23:59

Het probleem op 22 maart van dit jaar doet zich weer voor !! Nog niet dat ik stilval maar bij elke keer aanzetten weer een knal als ik aanzet na de benen even stilhouden. Inmiddels alweer bij de fm geweest en er is weer een nieuwe body besteld. Heb meer gelezen over de body's van de cicuits en vista's van easton. Vooral dat de body's van aluminium te zwak zijn en de cassette invreet. Zou nu graag een stalen body willen om deze problemen te voorkomen. Maar ik lees dat de nieuwe body's een aluminium en staal legering zijn. Ik wacht het maar weer af.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 04 sep 2009 23:47

Ook ik heb weer problemen met de body van mijn circuits. Het achterwiel is alweer naar Veltec gestuurd. Ik begin de Easton-wielen inmiddels spuugzat te worden.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 05 sep 2009 00:22

Wat is dan precies het probleem? Zitten de palletjes vast of drukt de veer-ring de palletjes niet meer naar buiten? Er moet iets mis zijn in de mechaniek.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn fiets. Probleem bij mij was vervuiling en vocht in het freewheel mechanisme (zeg maar de palletjs en de veer-ring). Ik fiets nml door weer en wind. Ik maak het freewheel nu regelmatig open om het schoon te maken en weer van vet/olie te voorzien. Het blijkt te werken.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 05 sep 2009 11:27

Het probleem is dat het binnenste mechaniek steeds weer vast gaat zitten. Ik rijd met de eastons eigenlijk alleen met mooi weer (een enkele uitzondering daargelaten) en maak de body regelmatig schoon. De laatste keer heb ik de body noodgedwongen weer gangbaar gemaakt met WD40, maar klonk het achterwiel daarna net als een koffiemolen. Het carbon frame versterkt deze geluiden nog eens.

Ik snap best dat een body onderhoud nodig heeft, maar de Eastons maken het in mijn ogen wel wat bont. Ik heb naast de Eastons nog RS20-wielen van Shimano en handgespaakte Mavic Open Pro's met Ultegra-naven. Deze wielen zien in één maand waarschijnlijk meer regen dan de Eastons in een heel jaar, maar ik heb met bijna geen onderhoud nooit problemen met de bodies van deze wielen.
Real men wear blûk!!! Marcel

Plaats reactie