Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

HRrust opmeten

fructus
Forum-lid

fructus 10 apr 2010 21:05

Ik heb bij de lokale apotheek een polsbloedrukmeter gekocht voor 20 euro. Ik gebruik 'm niet voor bloeddrukmetingen (is niet supernauwkeurig) maar als makkelijke hartslagmeter. Die band om doen is zo'n gepruts en je moet overeind komen, waardoor je hartslag behoorlijk omhoog schiet, wat natuurlijk het resultaat beïnvloed.

Polsmeter:
Wakker worden, makkelijk omdoen, minuutje wachten, aanzetten, 20 seconden meten, memoryknop indrukken et voilà. Zit ook nog een redelijk groot geheugen in, voor een paar dagen. Rusthartslag is constant 53, behalve na trainingen, dan kan ie tussen de 55 en de 60 zitten.

Zeer nauwkeurig en makkelijk.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 apr 2010 21:48

Nauwkeurig? Ik heb een heel aantal van die dingen gezien en die zijn alles behalve nauwkeurig. Sommige gaven soms zelfs een hartslag 20 slagen te hoog aan bij mij...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene1
Forum-lid

rene1 11 apr 2010 01:14

Bloeddrukmeters meten de hartslag alleen wanneer je het voelt kloppen; dat is de periode ligt tusssen bovendruk en onderdruk.
De hartslag bij deze meters wordt dus berekend op basis van een paar seconden.
Kan, maar is onnauwkeurig.
Jongeren hebben trouwens een meer variabele hartslag dan ouderen, bij inademen een verhoogde hartslag wordt meer gezien bij jongeren dan bij ouderen.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 11 apr 2010 01:36

HRrust meten gaat (bij mij althans) heel makkelijk. Vinger aan de pols of nog beter de hals. Ik gebruik altijd de digitale display van mijn wekkerradio....tel ik gedurende 1 min het aantal slagen.
Overigens (1) kan ik zonder te 'polsen' mijn hartslag ook meten, want als ik heel rustig in bed lig voel ik de slagen van mijn hart in mijn borstkas sowieso.
Overigens (2) je laagste HR hoeft niet persé 's ochtends te zijn, het kan ook bv vlak voor het slapen gaan zijn. Dit is echt per persoon verschillend
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

rene1
Forum-lid

rene1 11 apr 2010 11:15

Maar net voor het slapen of net na het eten (after diner dip) is niet je rusthartslag want die meet je nou eenmaal 'smorgens, dan is hij nog niet beïnvloed door allerlei andere factoren.
Verder doe ik het net als jou Plantagenet, met als risico dat ik tijdens het tellen weer inslaap.

fructus
Forum-lid

fructus 12 apr 2010 00:09

[quote="Amclassic-fan"]Nauwkeurig? Ik heb een heel aantal van die dingen gezien en die zijn alles behalve nauwkeurig. Sommige gaven soms zelfs een hartslag 20 slagen te hoog aan bij mij...[/quote]

Was dat een constante afwijking? Of was het apparaat aan het 'gokken'? Ik neem aan dat je het apparaat ijkte met een andere meter?

Die ik nu heb loopt redelijk gelijk op met mijn Garmin 305. Ik moet natuurlijk wel opletten dat de meetomstandigheden precies hetzelfde zijn, anders kan het zomaar 5 a 10 slagen schelen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 apr 2010 16:15

Nee de afwijking was niet constant, opnieuw laten meten gaf regelmatig zeer verschillende waardes. En ik hoef niet eens met een andere meter te vergelijken, als ik op de bank lig en zo'n ding zegt dat ik een hartslag van 72 heb...

Zelf meet ik eigenlijk nooit m'n rusthartslag. Het is mij enorm variabel en daardoor is er weinig mee te beginnen. M'n laagste hartslagen heb ik overigens in de loop van de ochtend en niet 's ochtends vroeg. Vorig jaar daalde die een keer tot 36 terwijl ik aan een buro literatuur zat te lezen met ecg stickers op me geplakt. Ter vergelijking, 's ochtends is m'n hartslag meestal rond de 50.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sirmatthew
Forum-lid

sirmatthew 14 apr 2010 22:32

ja, dat heb ik ook.

zat ik te leren, (druk bezig ;)) had ik hf 44 ofzo.

mn hf is s ochtends ook variabel, zit tussen de 42-47

fructus
Forum-lid

fructus 15 apr 2010 00:58

[quote="Amclassic-fan"]Nee de afwijking was niet constant, opnieuw laten meten gaf regelmatig zeer verschillende waardes. En ik hoef niet eens met een andere meter te vergelijken, als ik op de bank lig en zo'n ding zegt dat ik een hartslag van 72 heb...
[/quote]

Da's inderdaad wat aan de hoge kant ;)

Misschien heb ik geluk. Meting is constant en hartslag/trainingen komen redelijk overeen. Gelukkig maar, ik kan soms wat te fanatiek starten met trainen, waardoor ik mezelf vrij snel in de puin train. (Waarna ik het risico loop weer te fanatiek te starten).

Fijn om een beetje een vinger aan de pols te houden.

_pino_
Forum-lid

_pino_ 16 apr 2010 09:52

Wakker worden, opstaan en de hrm omdoen en dan nog even liggen, terwijl ik rustig ontwaak registreerd de fietscomputer mijn HR en nadat ik de informatie geladen heb naar mijn computer kan ik hem dan aflezen. Het bijkomend voordeel is dat hij daarbij direct opgeslagen wordt en ik hem als vergelijkingsmateriaal kan gebruiken voor toekomstige en reeds gedane metingen.

fiets123
Forum-lid

fiets123 16 apr 2010 16:49

ik meet mijn avondpols, 's ochtens heb ik er geen zin in en bovendien is mijn pols 's avonds lager. Ik doe gewoon even mijn hartslagband om en ga lekker liggen.

rene1
Forum-lid

rene1 16 apr 2010 19:58

Dat komt omdat je lichaam bezig is met verteren van je avondeten en je zenuwstelsel voor activiteit op een laag pitje staat.
Ik heb het in dit topic wel eerder uitgelegd.
Wat je meet is je avondpols, het heeft dan ook niet zoveel met je rustpols te maken.
het gaat verder niet om "hoe lager hoe beter"maar meer of je wel of niet hersteld bent van een training of om te ontdekken dat je iets onder de leden hebt.

Plaats reactie