C. Zaballa schreef:Beste Theodoro,
Dat trucje dat jij toepast voor het bepalen van de framemaat is inmiddels wel al wat achterhaald. Het geeft inderdaad een indicatie van de framehoogte, maar het zegt niets over de framelengte. Aangezien je dmv het verhogen van het zadel misschien wel 20cm speling hebt (je kan met de zadelpen vrij veel in hoogte variëren), is de framehoogte van ondergeschikt belang t.o.v. van de lengte van de bovenbuis. De afstand zadel stuur waar jij het overhebt is immers veel minder variabel (stuurpennen hebben maar een range van 80 - 140mm). Vervolgens heb je nog de lengte van de balhoofdbuis die bepaald hoe groot het hoogteverschil tussen zadel stuur kan zijn (de drop). Daarbij komt dat ik ook 1.78 ben en rijd met een bovenbuis van 55cm. Wat bij klassieke frames vaak neerkomt op een 56. Oftewel een 61 lijkt me inderdaad veel te groot voor iemand van 1.83. Vooral gezien het feit dat de balhoofdbuis ook aardig lang zal zijn bij een 61 en je dus nauwelijks een drop zal hebben.
Wat zeg je hier nu eigenlijk? Ikke, atlethisch gebouwd rij op een Batavus Professional Columbus uit '75 -dus klassiek frame- CT 58 cm. Bovenbuis is 56.5 cm. CC. Iemand van 1.83 m. met normale bouw, dus niet met een extreem lang of kort bovenlichaam is echt veel te groot voor een 58 cm. frame. Tenzij hij of zij hele korte beentjes heeft.
Dat 'truukje' waar ik 't over heb is in de late jaren '60 uitgedokterd door o.a. Eddy Merckx, niet de eerste de beste.
Hier een lijstje met klassieke frame maten:
http://www.tommasini.it/eng/acciaio5.php
Jij hebt gewoon iets kortere benen dan ik, geen probleem. Voor mij is een 56 cm frame te klein want mijn binnenbeenlengte is nou eenmaal 87 cm. Maar ook als jij jezelf als referentie neemt is een 58 cm CT frame voor een gast van 1.83 veel te klein.
Uploaded with
ImageShack.us
En zie: 't werkt. Eddy had gelijk. (zoals gewoonlijk)
Quote daPoker:
Voor we hier verzanden in een diepgaande discussie over framematen.......
Haha, dat gaan we dus lekker wèl doen!
Wat is de maat van de bovenbuis van de Jan Janssen CC. 't Zal toch geen 58 cm zijn hoop ik?