Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Looprichting ketting

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 29 apr 2009 16:07

Gisteren de ketting van mijn fiets gehaald om hem eens goed schoon te maken. Vooraf eerst de ketting gemarkeerd met een stukje tape, echter na het reinigen stukje tape weg, dom dom dom.
Ik weet dus nu niet meer in welke richting de ketting heeft gelopen.

Is dit te zien aan de schakels? Is dit te horen?
Is het belangrijk dezelfde richting aan te houden. Denk van wel, toch?
Hoe markeren jullie de looprichting van de ketting.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

foosho
Forum-lid

foosho 29 apr 2009 16:20

Als je hem aan elkaar ponst voor de 1e keer mag dat op 1 manier afhankelijk van de looprichting (zie documentatie), dus als je die schakel opzoekt moet het te achterhalen zijn, ik heb het over shimano kettingen trouwens.

seger
Forum-lid

seger 29 apr 2009 16:37

Ik let er nooit op. Dus ik zal ook wel regelmatig de ketting er andersom opgelegd hebben na schoonmaak. Maakt denk ik niet zoveel uit dus. Ik heb iig nooit verschil gemerkt tijdens het rijden.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

idske
Forum-lid

idske 29 apr 2009 18:03

AL genoeg kettingen gemonteerd en nog nooit naar de looprichting gekeken en ook nooit problemen... Zal weinig uitmaken denk ik...

foosho
Forum-lid

foosho 29 apr 2009 18:07

Ik weet het ook niet verder, 't wordt duidelijk in de handleiding van Shimano vermeld, 't heeft te maken met het ponzen (schakel boven/onder), 't is steviger 1 kant op.

Hier staat:
"Het wordt ten sterkste aangeraden om zoals afgebeeld in Afb. A de verbindingspen [...]. Het sterkteniveau van de ketting wordt zo verbeterd in vergelijking met de methode aangegeven in Afb. B."

Dat je achteraf altijd kunt uitzoeken hoe hij gemonteerd zat is nog een reden om hem volgens de regels te monteren :)

gene
Forum-lid

gene 29 apr 2009 18:24

Als ketting en tandwielen redelijk ingesleten zijn ga je het wel horen.
Gewoon ketting omdraaien dan.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 29 apr 2009 20:16

Foosho schreef:Ik weet het ook niet verder, 't wordt duidelijk in de handleiding van Shimano vermeld, 't heeft te maken met het ponzen (schakel boven/onder), 't is steviger 1 kant op.

Hier staat:
"Het wordt ten sterkste aangeraden om zoals afgebeeld in Afb. A de verbindingspen [...]. Het sterkteniveau van de ketting wordt zo verbeterd in vergelijking met de methode aangegeven in Afb. B."

Dat je achteraf altijd kunt uitzoeken hoe hij gemonteerd zat is nog een reden om hem volgens de regels te monteren :)

Oke, ik begrijp het. Echter als de draairichting klopt kan de ketting nog steeds op 2 manieren worden gemonteerd, normaal of "op de kop". Door de eerdere posts te lezen zal dit dus weinig verschil maken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

foosho
Forum-lid

foosho 29 apr 2009 22:59

Ah ja, goed punt. Nou ja, nog 2 mogelijkheden over dan ;), als 't niet lekker loopt op de kop monteren dus.

Plaats reactie