Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Advies: beginnersfiets

sluit
Forum-lid

sluit 14 mei 2009 00:23

even vooruitlopend op e.e.a., ik ben geen grote geometrie-kenner, maar er zijn er hier ongetwijfeld een aantal die gelijk kunnen oordelen of deze fiets(en) passend zouden zijn. Overigens bedenk ik me net dat je het hebt over een budget van maximaal 1000 euro, maar heb je dan nog een potje voor kleding (helm, schoenen, broek etc)? Want als 1000 euro je budget is voor fiets+uitrusting, dan zul je altijd wel ergens water bij de wijn moeten doen. Of qua afmontage (Tiagra), of qua wielen of iets heel erg overjarigs.

57 cm slooping Bianchi: http://winkel.tromm.nl/index.php?main_p ... cts_id=537

Bij Beukers kwam ik nog een leuke 2e hands Titanium Gazelle tegen (wellicht is het niks voor je), rijdt geniaal:

http://www.beukersbikecentre.nl/occasions.php (die blauwe voor 875 euro)

http://www.mantel-tweewielers.nl/produc ... _2009.html

het zijn wat wildwest-schoten die ik doe, maar wellicht geeft het je nieuwe inzichten. Ik zou in jouw geval een goed bikecenter/FM'er in je omgeving zoeken, je op laten meten en dan kijken naar een net niet nieuwe 2e hands waar je en goed op past, en waarvan frame, afmontage en wielen gewoon goed zijn. Dat er dan al iemand anders op heeft gezeten ben je na je eerste paar ritten al vergeten.

guito
Forum-lid

guito 14 mei 2009 00:26

M'n binnenbeenlengte is ca 86 cm.

Broek en shirtje heb ik al, helm en schoenen nog niet. In principe heb ik wel ruimte. Het gaat mij echt om de prijs/kwaliteit!

sluit
Forum-lid

sluit 14 mei 2009 00:35

volgens mij zou je dan op die Bianchi SL Lite passen van Tromm passen. 57 slooping moet dan passend zijn. Maar hopelijk kan daar iemand even op inhaken, ik weet zelf de bovenbuislengte van die Bianchi niet, en die is eigenlijk nog wat belangrijker aangezien je volgens mij een relatief lang bovenlichaam hebt.

wil je echt een fiets met een goede prijs/kwaliteit binnen jouw budget kijk dan hier eens naar (allemaal redelijk subjectief, want iemand anders op het forum zal voor iets anders vallen)

http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/specs.html?b=818
http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/specs.html?b=817

shelleke81
Forum-lid

shelleke81 14 mei 2009 01:01

Overweeg ook het Duitse Red Bull eens
Voor rond de €1000,- koop je een Pro 2000, volledig 105 black afgemonteerd, voor een beginner zeker goede overige afmontage;
- Mavic Aksium wielen
- FSA zadelpen, stuurpen en stuur
- Fizik alliante zadel
- tripple butted 7005 alu met carbonnen voorvork

Heb de fiets zelf een ruim half jaar en ben ondertussen 1000 km verder, kan hem zeker aanraden!!
105 voldoet, zoals mijn voorgangers ook al zeiden, prima!
Red Bull Pro 2000
Shimano 105
Pro Vibe 7S 2010 afmontage

sluit
Forum-lid

sluit 14 mei 2009 03:05

Ben zelf een Red Bull/Rose-fan, maar heb het bewust niet genoemd. Die Pro 2000 is inmiddels 1099 euro en dan komen er nog pedalen bij. Dan zit je toch ruim boven het budget van 705-1000 euro. Prijs/kwaliteit is wel dikke prima daar. Al zou ik daar zelf voor de Pro SL 3000 gaan, dat is echt qua prijs/kwaliteit de beste velo die je daar kan kopen.

http://www.roseversand.de/output/contro ... ail2=17144

Maar ook daar ben ik niet geheel objecief, want heb er zelf 1 staan.

zapperdeflap
Forum-lid

zapperdeflap 14 mei 2009 09:44

Ik sluit me aan bij het verhaal van Gerwin1977.
De Trek 1.9 of 1.7, respectievelijk, Ultegra of 105 met hetzelfde frame.
wel verschil in wielen maar dit is wel eenvoudig op te waarderen.

Lees ook maar eens 't verhaal van Davekuh,
bij 12GO, blijf je incl kleding, helm en schoenen bij de "1.7" misschien onder de 1000,-

Succes,

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=30348
Grt. Zapp

swingray
Forum-lid

swingray 14 mei 2009 12:32

Heb voor mijzelf (1.85mtr) net een nieuwe Cannondale Caad9 58cm gekocht (1 maand geleden).
Kostte me 990€ met Tiagra, incl opmeten en afstellen bij FM.
Koos voor t frame ipv de afmontage+wielen (heb me laten beinvloeden door FM en las
tests over de CAAD9).

Afgelopen vrijdag een nieuwe Gazelle V4 2008 105/Untegra mix (730€,-) voor mijn vrouw (1.75cm, zij is 50jr) gekocht, maat 55.
Afmontage+wielen zijn hiervan mooier (vind ikzelf) en beter (zegt men).
Over de afmontage en wielen kan ik zeggen, qua rijden scheelt t eigelijk maar bar weinig.
Beide schakelen prima en rijden goed.
De verschillen in de frames vind ik eigelijk ook maar klein.
Maar ik ben een beginnende rijder van 47 jr, maar rij nu 4-5 per week a min. 45km.
Als ik t over mocht doen, dan koos ikzelf ook voor de Gazelle (v6 2008 = met mooi rood erin) , vind deze fiets mooier......
Ik zou dan maat 59 nodig hebben.
De gazelle frames met maat 55 en 57 zijn m.i. te klein voor 1.85 mtr .
Bovendien is de wielbasis een stuk korter (ong. 20cm).
Kan ik nu goed zien omdat beide fietsen in de schuur naast elkaar hangen.

Beide fietsen heb ik erg op comfort laten afleveren, dwz een extra vulring op t balhoofd
en de stuurpen laten omdraaien, zodat de zitpositie een stukje lekkerder is.
Dit omdat wij beide van een sport hybride afkomen en nog nooit op een "echte"
race fiets gereden hadden.
Inmiddels beide erg naar onze zin op deze fietsen.

Suc6 met je keuze.

gerwin1977
Forum-lid

gerwin1977 14 mei 2009 12:55

Tsja Cannondale staat niet bekent om zijn scherpe prijzen, maar wel om hun fantastische frames daar kan geen Gazelle tegenop. Het is dus maar net waar je voor kiest voor mij was de Trek 1.9 de meest aantrekkelijke keuze qua prijs-kwaliteit-afmontage-looks verhouding. Ik heb ook nog een mountainbike van Cannondale, hij is ondertussen 10 jaar oud maar het blijft een geweldig mooi frame om te zien vind ik, toch zou ik bij aanschaf van een nieuwe MTB voor een ander merk gaan vanwege de hoge prijzen van Cannondale.

guito
Forum-lid

guito 14 mei 2009 13:19

Oke oke, een hoop zinvolle informatie van iedereen, die "discussie" vind ik echt top, daar kan ik veel uithalen. Als ik kijk naar mijn prijsklasse dan lijkt de Canyon Roadlite 5.0 erg in de buurt te komen. Volledig 105 afgemonteerd als ik het goed lees. Het enige verschil met de 6.0 is dus de Ultegra afmontering volgens mij, en iedereen geeft aan dat 105 prima is voor mij...

De Red Bull vind ik een erg strakke fiets, echter €1099,- plus nog pedalen etc. wordt wel even te veel voor me. De Trek 1.9 heeft volgens mij weer "mindere" wielen toch, is dat handig met mijn gewicht?

Zoals jullie misschien al lezen neig ik naar de Canyon Roadlite 5.0... Kunnen jullie je mening geven over deze fiets? En kan ik deze in de "standaard" vorm aanschaffen zodat deze voldoet aan mijn gewicht etc. (dus ook wielen en pedalen)? Valt er bij Canyon nog iets van de prijs af te halen over het algemeen??

Bedankt maar weer allemaal!

guito
Forum-lid

guito 14 mei 2009 13:23

Weet iemand trouwens of de kabels bij de Canyon in het frame weg gewerkt zijn?? Ik vind dit wel erg mooi namelijk, kan het echter op de foto's niet goed zien... :)

swingray
Forum-lid

swingray 14 mei 2009 13:44

gerwin1977
Forum-lid

gerwin1977 14 mei 2009 13:53

- kabels zijn bij geen van alle genoemde fietsen weg gewerkt in frame
- Canyon verkoopt alleen via internet, er gaat dus geen euro van de prijs af
- verschil tussen 5.0 en 6.0 is 105/Ultegra en een ander zadel voor de rest identiek
- verschil velgen van Trek en Canyon (Bontrager race vs Mavik Aksium) zal te verwaarlozen zijn.

Canyon heeft een zeer scherpe prijs/kwaliteit verhouding maar heeft als nadeel dat je ze niet bij een fm kan kopen. Als je zelf een beetje handig bent mag dat overigens geen probleem zijn.

Plaats reactie