Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Advies: beginnersfiets

guito
Forum-lid

guito 13 mei 2009 13:19

Hoi,

Ik weet dat er al meerdere starterstopics zijn over racefietsen voor beginners. Ik heb deze ook reeds doorgelezen maar kom toch tot de conclusie dat een fiets heel persoonlijk is. Daarom wil ik bij deze om jullie advies vragen.

Ter info. Ik ben ca. 1,85 lang en weeg rond de 90 kg, het doel is wel om hier een klein 10kg af te fietsen... ;)

Ik heb vorig jaar een goedkope (oude) racefiets op marktplaats gekocht, een Giant voor €70,-. Dit om te kijken of ik het fietsen leuk vind. Ik heb er een paar keer op gefietst en het fietsen op zich vind ik er relaxed. De fiets nodigt echter niet uit om te fietsen, vandaar dat ik nu toch een "echte" fiets wil aanschaffen.

Het budget is onduidelijk, ik ben bereid om tot ± €1.000,- te gaan, het liefst echter rond de €700,-. Het hangt echter geheel af van de kwaliteit die ik kan kopen voor een x bedrag, prijs kwaliteit zijn voor mij belangrijker dan de prijs alleen. Op fietsgigant.com staan veel "aanbiedingen, echter kan ik deze niet op waarde beoordelen. Een aanbieding verzinnen is niet zo moeilijk natuurlijk.

Ik lees veel goede ervaringen over de Trek 1.9. Op fietsgigant.com staan veel fietsen van het merk Target, van Limpurg & Moser. Ultegra groep heeft wel de voorkeur heb ik begrepen?

Jullie lezen het, veel vragen en ik hoop dan ook dat jullie me van advies willen voerzien. Enorm bedankt alvast!!

dstentler

dstentler 13 mei 2009 14:16

Lijkt me dat je het goede proces hebt doorlopen. Eerst een goedkoop tweedehandsje om te kijken of het fietsen je aanspreekt, en vervolgens voor een nieuwe racer gaan.

Voor 700 gaat ultegra volgens mij lastig worden. Een losse ultegra groep kost als snel rond de 500 euro. Wanneer je er iets wat bij legt is dat inderdaad wel mogelijk.

Ik denk echter dat wanneer je begint met fietsen ultegra niet heel veel meerwaarde heeft boven bijvoorbeeld 105. Ik ben destijds zelf voor een mooi frame gegaan met een 105 groep in de wetenschap dat die groep op dat moment zou voldoen en ik er in een later stadium altijd nog ultegra op kon zetten.

Waarschijnlijk kom je met jouw budget in een Duitser terecht. Prima fietsen voor een vaak scherpe prijs. Neem bijvoorbeeld het merk Bulls of Stevens.

Voor 800 euro heb je bijvoorbeeld een Bulls 105 afgemonteerd:Bulls Harrier

Voor datzelfde geld koop je ook een Stevens San Remo. Misschien een iets beter frame en of betere afmontage van de componenten. Deze fiets wordt afgemonteerd met Tiagra: Stevens San Remo

Aanbiedingen zijn zoals je zelf aangeeft altijd interessant. Echter moet wel net je maat ertussen staan. Laat je niet verleiden tot een fiets die je wel heel gaaf vind, en een mooie prijs heeft maar net niet past bijvoorbeeld...

guito
Forum-lid

guito 13 mei 2009 16:22

Bedankt dstentler, toch heb ik wat vragen over je reactie. Je geeft aan dat Ultegra vele malen duurder is. Ik vraag me echter af of het niet verstandig is om dit direct aan te schaffen, anders heb ik bijv over 2 jaar een kostenpost van €500,- extra? Welke meerwaarde biedt het mij precies?

Daarnaast geef je aan dat de Stevens San Remo beter zou zijn dan de Bulls Harier. Echter heeft de San Remo Tiagra afmontering, wat naar mijn informatie juist minder is dan de 105 van de Bulls.

Is deze Gazelle V4 2008 misschien interessant voor mij? En graag een reactie op suggestie van de Trek 1.9. Het is wel zo dat ik nu een fiets wil kopen waar ik de komende jaren mee voort kan, dan wil ik niet op €100,- bezuinigen.

Bedankt voor alle info!!

guito
Forum-lid

guito 13 mei 2009 16:39

Of deze Bulls Utegra 2008 voor €875,-?

gerwin1977
Forum-lid

gerwin1977 13 mei 2009 17:27

Zoals dstentler al zei zijn al die aanbieding wel aantrekkelijk maar ze moeten wel net jou maat hebben. Ik heb zelf onlangs de Trek 1.9 gekocht en ben er zeer tevreden over. In een aantal zaken in NL is hij te koop voor net over de € 1.000,- maar dan moet je niet verwachten dat je helemaal opgemeten wordt. Hou er in je budget ook rekening mee dat er meestal nog vanalles bijkomt zoals pedalen, schoenen, helm, km teller, bidonhouders enz.

marike
Forum-lid

marike 13 mei 2009 17:37

Wil je persee en nieuwe? Of mag hij ook 2e hands zijn...
What the mind can conceive and believe, it can achieve

guito
Forum-lid

guito 13 mei 2009 18:07

Voorkeur gaat wel uit naar nieuw, hoewel een "plaatje van een fiets" tweedehands zeker het overwegen waard is...

bartho
Forum-lid

bartho 13 mei 2009 22:54

Ultegra is een prima groep, maar dat betekent niet dat alles wat goedkoper is slecht is. Een 105 groep gaat normaal ook jaren mee en werkt ook gewoon. Het hangt er vanaf hoe veel je gaat fietsen en wat voor eisen je dan stelt. Om het in auto's uit te drukken: de 105 groep is een opel dus werkt prima in 9 van de 10 gevallen. Ultegra is een audi, stuk duurder, maar dan werkt het ook allemaal nét wat lekkerder en is het net wat luxer. De investering dus best waard als je heul veul fietst, of als je prestaties belangrijk worden.

Ik zou in jou geval lekker voor de 105 groep gaan. De kans dat je binnen een paar jaar alles moet vervangen is nihil (bij mij zitten heel veel onderdelen er al dik 7 jaar op) en dan kun altijd dingen die stuk gaan vervangen door luxere onderdelen. Dan hou je nu inderdaad nog wat centen over voor nette pedalen en schoenen.

sluit
Forum-lid

sluit 13 mei 2009 23:06

In jouw geval zou ik eerder letten op de wielen en het frame, dan het verschil in afmontage (105 of Ultegra). 105 werkt ook gewoon hele dikke prima. Alleen dat is bij veel nieuwe fietsen in de prijsklasse van 700-900 euro niet het geval met de wielen. De lage prijs moet namelijk toch ergens vandaan komen en vaak zie je dat er dan wordt bezuinigd op de wielen.

Nog belangrijker: zorg dat je gewoon goed op die fiets komt te zitten. Dat geeft uiteindelijk het meeste plezier, want goddelijk schakelen en hele stevige wielen vallen niet meer op als je compleet verkeerd op je velo zit.

De gemiddelde fietsenmaker zal de instap Shimano en Bontrager wielen waarschijnlijk prima vinden, maar mijn ervaringen leren anders. En ik ben nog een tikkie zwaarder dan jouw (streef)-gewicht.

Zal zo even rondkijken of ik op het net iets kan vinden. Uit welke omgeving ben je afkomstig? Kijk ik gelijk even of er een FM in je buurt te vinden is waar ze je ook gelijk goed op kunnen meten en waar ze misschien een mooie deal hebben.

guito
Forum-lid

guito 13 mei 2009 23:39

Ik ben door de info hier aardig overtuigd geraakt van de 105 afmontage. Ik ben de hele dag een beetje op internet aan het rondkijken.. Pfff, wat een merken; Gazella, Trek, Sensa, Batavus, Giant, Bulls, Stevens, Target. Ik zie door de bomen het bos niet meer dus jullie hulp is echt super!

Alle info op een rijtje:

Lengte: 1.85
Gewicht: ca. 88kg (80kg streefgewicht)
Budget: Ca. €750.- (max. €1.000)
Voorkeur afmontage: 105
Woonplaats: Zaandam (ben indien nodig best bereid een stuk te rijden).

Nogmaals bedankt, vooral jij Sluit voor het meedenken/zoeken!

guito
Forum-lid

guito 13 mei 2009 23:46

Kreeg trouwens via de mail een aanbieding:

Klein Quantum pro XV, geheel ultegra, carbon voor en achtervork, bontrager race lite wielen. 58 c-c. Volgens de eigenaar een fiets van ca. 3,5 jaar oud met een nieuwwaarde van €3.300,- Ze willen er nu €1.000,- voor hebben. Leek mij aardig geld voor een fiets van 3,5 jaar oud, maar ja, ik ben geen kenner... :(

sluit
Forum-lid

sluit 13 mei 2009 23:51

wat is je binnenbeenlengte? Dus voeten iets uit elkaar, en dan zonder schoenen aan de afstand van de grond tot aan je scrotum (kon even geen netter woord bedenken).

Plaats reactie