Alles over vakanties op én met de fiets

Route naar Italie

marinosini
Forum-lid

marinosini 25 mei 2009 14:50

Hallo,

In juli ben ik van plan om met mijn vader naar Italie (Bologna) te fietsen. We doen dit op een racefiets, de bagage wordt met een auto vervoerd. Omdat we maar 6 fietsdagen hebben zijn we van plan om vanuit Epinal (Fr) te vertrekken. We willen via Frankrijk naar Geneve en dan Italie in steken. Heeft iemand ervaring met deze tocht? Wat zijn de mooie rustige routes? Hoe steek je gemakkelijk Italie in (MtBlanc-tunnel/StBernard-tunnel/Frejus-tunnel)?

Alle informatie is welkom!

Gr. Marijn

surplomb
Forum-lid

surplomb 25 mei 2009 18:58

De boekjes van Paul Benjaminse "van Amsterdam naar Rome" heb je misschien iets aan.
Redelijk rustige tussendoor route.
Zo en nu eerst een bavaria

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 25 mei 2009 19:02

ciclista
Forum-lid

ciclista 25 mei 2009 21:01

ALS je per se via Geneve wil zijn er niet zo heel veel mogelijkheden om de Alpen door te steken. De tunnels die je noemt zijn niet open voor fietsers, dus je zal ergens een col over moeten. De logischte is dan de Forclaz en de grote st Bernard. Dan het Aosta dal door tot je in de po vlakte bent, zo ongeveer bij Biella, en dan kilometers vreten in de Po vlakte.

Beter lijkt me:
Door Zwitserland, via Basel, Luzern, Andermat, kun je de oude Gotthard pas over. Dan Como.Milano.

Het laatste stuk door de Po vlakte lijkt me behoorlijk saai. Kun je niet van Epinal via inderdaad Geneve, Annecy, Albertville, Cormet de Roselend, Col d'Iseran, Col de Mt Cenis naar Torino en van daar uit het saaie stuk met de trein naar Bologna?

marinosini
Forum-lid

marinosini 27 mei 2009 15:49

Bedankt voor de tips!

We hebben gisteren eens via google maps en een alpenpasboekje gekeken. Het plan is nu om van Geneve naar Albertville te koersen en dan vanaf Seez de kleine Bernhardpas over te steken naar Aosta. Voor het laatste stuk naar Bolona kunnen we een deel van de Amsterdam-Rome route van Benjaminse pakken. Net voor aankomst in Bologna kunnen we nog finishen op de San Luca zoals in etappe 14 van de Giro.

Heeft iemand eerder de kleine Bernhard gefietst? of in het Aostadal?

Hier een link zoals de route nu ongeveer is:

http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... 3&t=p&z=12

hero
Forum-lid

hero 27 mei 2009 16:15

Ik heb zelf de Petit St. bernard gefietst vanaf Bourg St Maurice. Mooie lange klim, in het begin bochtig, niet al te steil. Op de top een beetje een sfeer van een maanlandschap. In de afdaling kom je door la Thuile naar Pré St. Didier (klinkt allemaal Frans maar het is echt Italië). Je kunt daarvandaan door het dal naar Aosta fietsen over de weg langs de rivier de Dora Baltea. Het gebeurt wel maar kijk uit want sommige Italianen rijden als gekken over de vaak bochtige wegen. Bovendien kan je in juli in het dal last hebben van de wind (soort föhn die 'middags door het dal raast) Vanuit het Aostadal heb je mooie vaak steile klimmen naar wintersportdorpjes (bv. Breuil-Cervinia, Pila) maar ik vermoed dat je niet daarvoor gaat gezien het aantal fietsdagen. Een mooie tocht gewenst!

nikos
Forum-lid

nikos 27 mei 2009 21:46

Ik ben in 2006 vanaf Den Haag naar Italie gefietst; Torino om precies te zijn. Dat kan in 7 dagen, maar dan moet je wel de vlakkere stukken opzoeken. De route die wij gevolgd hebben is: Limburg (noordelijk helft) - Koblenz - een beetje de Rijn volgen tot Basel - Lausanne - Martigny - en dan moet je wel klimmen; de Grand St. Bernard in dit geval - en vervolgens het Aosta dal - Torino.
Het Aosta dal vond ik overigens 1 van de vervelendste stukken qua verkeer. Door Zwitserland daarentegen was een ideale fietsroute.

Plaats reactie