Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spondylodese

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 16 aug 2010 12:56

Beste Joe,

Als eerste vervelend om te horen dat je de fiets sport/hobby niet meer kan uitoefenen. Maar wel goed om te horen dat de operatie geslaagd is, en dat je onderhand een nieuwe sport/hobby hebt gevonden in het lopen.

Met enige interesse heb ik je hele verhaal gelezen, aangezien ik mogelijk ook een spondylodese operatie moet ondergaan, en heb dus ook een paar vragen aan je omtrent de operatie:
- Met welke techniek ben je geopereerd en waar? (aangezien er diverse varianten zijn)
- Was het voor je operatie ook al niet meer mogelijk om te fietsen zonder last te hebben van de zenuwpijn? Ik vraag dit omdat ik nu juist tijdens fietsen geen last heb van de zenuwpijn, maar zodra ik sta of loop de pijn er meteen is en steeds erger wordt.
- Hoelang duurde het na de operatie voor je weer een beetje mobiel was?

Alvast bedankt,
Groet,
Cliors



-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

joe1972
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 jul 2009 02:02

joe1972 16 aug 2010 23:54

Hallo Cliors,

Ik ben op de klassieke manier geopereerd. Via de rug, er is eerst een decompressie uitgevoerd. Dat wil zeggen dat zenuw is vrijgelegd door botmateriaal te verwijderen. Daarna is er een cage tussen de wervels geplaatst. Dat is wegens een gebrek aan ruimte moeizaam verlopen. De tussenwervelschijf was zo goed als weg. Daarna zijn de werwels met schroeven en platen vastgezet.

Bij mij waren (en zijn) de klachten duidelijk gerelateerd aan zitten en fietsen. Op het laatst kon ik eigenlijk geen 100 meter meer fietsen zonder dat m'n been in de brand stond. Als ik dan ging staan zakte het weer af en kon ik weer een stukje. Dat is nu dus wel verbeterd. In het begin van de klachten kon ik trouwens wel fietsen zonder veel reactie. Dan merkte ik vooral de dag erna dat het mis was. Geleidelijk aan gebeurde dat dus ook tijdens het fietsen en dat werd steeds heftiger.

Ik heb in het ziekenhuis en de eerste 4-6 weken erna meer last gehad dan voor de operatie, na een week of zes begon dat af te zakken. Wel was ik vrij snel "een beetje" mobiel. Ik kon in het ziekenhuis al zelf douchen en naar de wc. In huis kon ik me ook wel redden. Ik had ook een bed in de kamer beneden. Je moet het goed plannen. Dus zorgen dat je overal makkelijk bij kan als er niemand thuis is. (De eerste drie maanden mocht ik de rug niet buigen). Ik ben begonnen met wandelingetjes (eerst 1 minuut ofzo) die langzaam steeds iets beter en verder gingen. Ik had ook vrij snel fysio aan huis en ik kon ook wel oefeningen doen. Ik was uiteindelijk na twee maanden zover dat ik de medicijnen (diclofenac) succesvol kon afbouwen en na zo'n 3,5 maand ben ik begonnen met een paar uur te werken en eind mei begin juni, dus zo'n 7 maanden na de operatie kon ik dat weer volledig. Daarbij was voor mij problematisch dat ik zittend werk heb. Ik heb nu een aangepaste sta-tafel en dat werkt goed. Ik zit nog heel weinig, eigenlijk alleen als ik moe wordt van het staan.

Terugkijkend was de revalidatie een proces van langzaam maar zeker en met vallen en opstaan en bijvoorbeeld veel vermoeidheid bij het uitbreiden van de uren op het werk. Ik vond het heel fijn om hierover vaak met iemand te spreken die de moed er in hield en dat was bij mij m'n fysio. Daar heb ik veel aan gehad.

Nou heel wat informatie zo, ik hoop dat je er wat aan hebt bij het maken van je afwegingen. Hoewel het (race)fietsen dus niet lukt, ben ik wel heel blij dat ik het gedaan heb. Voor mij was doorslaggevend dat de diagnose helder was. Het was op de MRI goed zichtbaar dat de zenuw klem zat. Vooraf leek de operatie dus een goede kans op succes te hebben. En daarbij hielp niets meer. Ik kon gewoon echt niet meer werken en dat maakte ik er voor gekozen heb om deze operatie te doen.



a.k.a Joe

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 17 aug 2010 11:29

Hoi Joe,
Dank voor je uitgebreide info, hier heb ik zeker wat aan.

Bij mij is ook wel duidelijk wat de diagnose is.
De wervelbogen van L5 zijn afgebroken waardoor de gehele wervelkolom een stukje is
afgegleden over S1 en de wervelkolom staat ook nog iets gekanteld naar achter. Hierdoor is dus ook de tussenwervelschijf ernstig ingedrukt en door het afglijden van de wervelkolom drukt de tussenwervelschijf ook op de zenuwbaan.
In de afgelopen maanden(na overigens eerst een aantal maanden fysio etc) hebben ze eerst andere optie geprobeerd om mij van de zenuwpijn af te helpen.
Als eerste een zenuwblokkade, deze had helaas geen enkel effect.(zowel positief als negatief)
Vervolgens is er 8 weken geleden middels een kleine operatieve ingreep geprobeerd
om de tussenwervelschijf te laten krimpen (TDD). Ook deze ingreep heeft geen positief effect gehad, helaas wel een negatieve aangezien ik hierdoor meer last van de onderrug heb gekregen. Dit komt waarschijnlijk doordat de tussenwervel nu nog verder is ingezakt.
Het is nu ook duidelijk dat niet alleen de tussenwervel maar ook de instabiliteit van de wervelkolom zelf ervoor zorgt dat de zenuw bekneld zit.

De volgende stap in mijn behandeling zal dus waarschijnlijk een spondylodese worden volgens mijn huidige arts.
Maar dit hangt af van mijn nieuwe arts (aangezien het huidige ziekenhuis deze operaties niet uitvoert wordt ik dus overgedragen aan een nieuw ZH, echter neemt dit weer wat tijd in beslag) want misschien heeft hij eerst nog een alternatief die minder ingrijpend is, al acht mijn huidige arts die kans niet heel groot.

In mijn geval kan ik juist tijdens het fietsen de druk van de zenuw afhalen, doordat ik dan voorover gebogen zit. Bij mij komen de problemen juist bij het recht op staan, lopen en zelfs liggen. Hierdoor kan ik dus ook alleen slapen op 1 van beide zijde met de benen opgetrokken, maar ook iets simpels als 250 meter lopen of zelfs 5 minuten staan is een hel.
Overigens zitten en dus ook autorijden is nu ook geen pretje, zeker na die TDD behandeling.
Ach we wachten wel af, hoop deze week te horen wanneer ik me mag melden om eea te bespreken.
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

dikkied
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2010 23:20

dikkied 17 aug 2010 21:50

Ik heb deze operatie nu ongeveer 5 jaar geleden ondergaan, en ik heb 90 a 95 % verbetering, kan alleen mijn oude werk niet meer doen (was automonteur...), maar kan verder eigenlijk alles weer (fietsen,skieen,lopen), ik ben zelfs pas na de operatie pas begonnen met fietsen!
bij mij is het op een iets andere manier gedaan, namelijk met 2 cages, zo doen ze dat in Belgie schijnbaar.
Zo zie je maar dat het bij de ene het resultaat anders is dan bij de andere persoon.

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 18 aug 2010 18:22

Ook dank voor de info.
Ik weet ook dat het voor een ieder weer anders is.
Ben er vandaag achter gekomen dat de arts nu op vakantie is, dus
moet nog wat langer wachten.
Gelukkig word het weer wat beter de komende dagen, kan ik nog wat rondjes fietsen ;)
ja dat gaat nog steeds al is het na de TDD wel een stuk minder, maar kan regelmatig in het wiel van mijn broer zitten:D waardoor het nog redelijk gaat.
Want kracht zetten zit er niet meer in, alles op souplesse en niet te lang.
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

Plaats reactie