Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Michelin Prorace 3

mechaniekertje
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2008 23:51

mechaniekertje 30 mei 2009 00:38

Net 'n paar nieuwe banden gekocht (Michelin Prorace3) voor op m'n Neutron wielen. Thuisgekomen meteen monteren, echter wat 'n tegenvaller.........
Ze zijn er gewoon niet om - op te krijgen, wat 'n ellende. Ik ben gewend om banden te verwisselen zonder überhaupt afnemers te gebruiken, nou ja, voor te demonteren worden ze wel eens gebruikt...
Maar afnemers nodig hebben om buitenbanden te monteren, te gek voor woorden!! Ik heb het originele (Campa) velglint om de wielen zitten.

Heeft iemand een tip ?
Ik moet er niet aan denken om plat te rijden.... :-(

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 30 mei 2009 00:57

PR3 bandjes zijn vrij soepel hoor, de Neutrons maken het lastig. Enige tip = Train je vingers;)

rebelson
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:55

rebelson 30 mei 2009 13:49

Probeer het met de muis van je hand ipv de vingers. Kan je meer kracht zetten en minder pijnlijk ;)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5968
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 mei 2009 14:34

Welkom in de wondere wereld van de Neutron velg! Dit wiel is ontworpen om problemen te hebben met monteren en demonteren van banden. Je bent niet de eerste die hier last van heeft maar eerder de zoveelste.

Ik legde altijd de banden op mijn neutron er weer op met een setje brede plastic bandelichters.
Live fast; die young. mijn blog

jaapc50
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 mar 2009 09:20

jaapc50 31 mei 2009 00:43

Wat voor velglint gebruik je? Zo'n stug palstiek ding wat je bij je wielen krijgt? Als dat zo is ligt daar misschien je probleem.

Plak er een Velox-lintje in en je hebt een fractie meer ruimte voor de band.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3078
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 31 mei 2009 22:04

Met campa proton zelfde probleem. Campa en fullcrum vallen vrij ruim en michelin banden vrij krap. De prorace 2 en 3 althans. Gewoon geen ideale combinatie. Vermoed dat een ander velglintje hier weinig gaat helpen.

Als je ze er eenmaal voor de eerste keer om hebt gekregen, met een bandenknecht oid en er een tijdje mee gereden hebt, dan wordt het daarna wat makkelijker en zal het bij een lekke band wel lukken. Volgende keer andere banden kopen. Continental gaat wat beter.

berts.
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 nov 2007 00:23

berts. 31 mei 2009 22:11

Zie ook het forum item "moelijke combinaties" Hierbij de link: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=19982

Ik dit forum heb ik beschreven: "band op velg leggen zonder binnenband (oprekken).Een paar dagen laten hangen en vervolgens met zeer breede (conti) band erop leggen. Lukte bij mij goed.

Succes ermee, Bert

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 31 mei 2009 22:13

fulcrum zero met de pro 3 is anders proleemloos. Die haal ik er vaak zelfs af zonder bandenlichters dus zelfs wel een beetje té los.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

tismigget
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 sep 2009 16:43
Locatie: HEERLEN

tismigget 20 mei 2011 02:10

Fulcrum 3 met Michelin Pro3 is dan weer een hel.....

peter-1981
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 mei 2011 12:58

peter-1981 20 mei 2011 12:45

met wat handigheid kreeg ik ze wel om de R5 heen en als ze eenmaal wat ouder woren gaat het wat makkelijker om ze erop en eraf te krijgen.
Echter rij ik nu met Ultremo R1 en die leg ik erop en haal ik eraf zonder bandenlichters

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 20 mei 2011 15:10

Wat zeker belangrijk is is om van bij het begin je band te trekken naar het eindpunt toe zodat je daar nog zoveel mogelijk band hebt om hem erop te floepen. Laatste stukje rol ik er ook altijd over. Ook zorgen dat je band mooi in het midden ligt en niet volledig tegen de andere rand van de velg.

Moeilijk met woorden te beschrijven allemaal en er zijn inderdaad sommig combinatie's waar je moedeloos van wordt. Alhoewel ik al heel wat ervaring had heb ik eens Fortezza Tricomp icm Machisio Zefir (toen er nog een sprake van 75, 90 was) gehad. Op een bepaald moment dacht ik toen ook echt: dit lukt gewoon niet. Dan de dag erna nog eens een ultieme poging en toen lukte het wel. Eén troost: als je band er een tijdje op ligt en op druk gestaan heeft valt het al heel wat beter mee als je onderweg eens moet wisselen.

Woonwerk, in het donker en de regen wil je dit echter niet tegenkomen en daarom heb ik ook Zonda's gekocht, die hebben dat probleem niet. In het geval van Campa lijkt het er wel op dat ze de mensen die een goedkopere set willen wel willen pesten.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 20 mei 2011 20:19

JaapC50 schreef:Wat voor velglint gebruik je? Zo'n stug palstiek ding wat je bij je wielen krijgt? Als dat zo is ligt daar misschien je probleem.

Plak er een Velox-lintje in en je hebt een fractie meer ruimte voor de band.


Let wel goed op dat je de groene Velox ( 16 mm ) neemt.
Blauw ( 18 mm ) is net een paar mm breder en dan kom je van de regen in de drup.
Ik had hetzelfde euvel met nucleon wielen, de voorloper van neutron.
Het gaat nu nog niet vanzelf maar het is te doen ... :rolleye:
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie