Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Even voorstellen, en wat vraagjes

mango
Forum-lid

mango 04 jun 2009 12:49

Hi,

Ik zal me even netjes voorstellen, ik ben Daphne 25 jaar,en 1.65 kort/lang, en op zoek naar een goede fiets!

Afgelopen week zijn we lekker met de camper naar Duitsland gegaan, en uiteraard de fietsen mee (gewoon normale fiets)
Kwam alleen niet echt vooruit in de wijngaarden, terwijl mijn vader op zijn racefiets me fluitend voorbij komt.

Nu ben ik op zoek naar een leuke fiets rond de 600 euro, om op de weg te fietsen, en aangezien op naast de hei woon, ook over de schelpenpaden.
De zandpaden en alles wil ik mijden, dat is niet echt mijn ding.
Ook wil ik geen racefiets.(misschien in de toekomst)

Bedrag is rond de 600 euro, omdat ik toch begin ermee en niet gelijk alle duiten wil uitgeven, aangezien er meer bij komt kijken!

Wat dan wel? Nou heb ik een beetje rondgeneusd en de zogenaamde fitnessbikes en crosshybrides lijkt me wel wat.
Maar waar moet je kijken, er word zoveel aangeboden, dus misschien heeft iemand een idee?

Zelf vond ik de volgende wel wat:

CUBE Curve
Bulls Cross Flyer 2009

Is dat wat, of zoek ik in de compleet verkeerde richting?

Alvast bedankt!

tarzander
Forum-lid

tarzander 04 jun 2009 13:29

Ik denk dat je met een Cross-hybride wel goed zit, als je niet op onverhard wilt fietsen, maar ook geen racefiets wilt. Ga ook niet kijken naar "speciale" damesframes, want vaak zijn deze wel slapper.

Ik adviseer je om je op te laten meten, want de meeste fietsen hebben een beetje verschillende verhoudingen van de lengte van het frame en de hoogte het balhoofd. Daarna kun je kijken welke fietsen binnen je ranch vallen. (je zou eventueel ook kunnen gaan kijken naar 2e hands)

Veel succes in ieder geval en welkom bij de "fietswereld" ;)
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

sluit
Forum-lid

sluit 04 jun 2009 13:37

Als je een fiets zoekt die zowel op de weg als op schelpenpaden prettig rijdt, dan zoek je in de goede richting!

Met jouw budget kan je een nieuwe Cube Curve kopen en je kan je ook orienteren op een tweedehands fitnessbike die afgemonteerd is met duurdere onderdelen.

Je moet voor jezelf bepalen wat je wilt, voor het gemiddelde gebruik is een Cube Curve een prima fiets. Al vind ik zelf spatbordjes bij dergelijke fietsen wel erg handig. Juist omdat je de neiging hebt om de fiets ook gewoon te pakken als de weg nat is en je gewoon je normale kleding aan hebt.

Toevallig rijdt mijn moeder met een dergelijke fitnessbike in de rondte, heb haar nog nooit zo enthousiast over een fiets gehoord. Dient wel bij gezegd te worden dat het in haar geval om een fiets van 1000 euro ging. Maar ze jakkert overal doorheen en omhoog, zand, schelpen, asfalt. Het maakt niet uit.

Waar je verder op moet letten? De maatvoering. Dat blijft toch het allerbelangrijkste. Zit je er goed op en voelt het goed. Dus wat dat betreft zou ik gewoon eens wat fietsenzaken in je omgeving afgaan en gewoon wat fietsen "passen".

En aangezien je vader op een racefiets rijdt, vind ie het vast wel leuk om mee te gaan!

Succes iig!

bibske
Forum-lid

bibske 04 jun 2009 15:51

Ach, mijn hybride kostte nog geen 200 Euro maar ik rijdt er al bijna 5 jaar met heel veel plezier mee rond, al heeft hij laats wel gezelschap gekregen van een racefiets.
Over de fiets die je hebt gekozen:
De Cube heeft disk brakes, over het algemeen is dit wat duurder. Verder is de Deore dacht ik een betere groep dan de Alivio. Over de vorken weet ik te weinig om de verschillen aan te geven tussen de twee. Ik zou bij Cube dan eerder voor de Ltd Cls Pro gaan, zo goed als dezelfde fiets maar met gewone V-brakes. Geeft je wat extra voor een helm en schoenen + pedalen.
Gastheer G heeft gelijk wat betreft het heren model, let alleen wel op dat bij dezelfde maat de geometrie bij beide merken lichtjes anders. Zowiezo verschillende fietsen proberen en proberen eentje te vinden waar je blij van wordt!

Veel plezier met uitzoeken!!

mango
Forum-lid

mango 04 jun 2009 16:06

Bedankt voor de snelle reacties :)

Ik was sowieso van plan me te laten opmeten, niets ergers dan een slecht passende fiets nietwaar?

@GastheerG en TarzAndeR Is idd een goede opmerking over het herenframe, die neem ik mee!

@Sluit Tweedehands vind ik wat moeilijker, aangezien ik er niet zo heel veel verstand van heb, kan wel uiteraard een fiets uitzoeken en kijken of die 2dehands te koop is, scheel weer wat duiten :)
Heb ook al met mijn vader afgesproken om te gaan kijken, moet alleen nog even kijken waar, omgeving t'Gooi/Amsterdam/Almere

@Bibske Wat voor hybride heb jij dan?

Ik ga in ieder geval even kijken/passen/fietsen wie weet wat er uitkomt!

Als iemand nog aanvullingen heeft dan hoor ik ze graag

Groetjes

bibske
Forum-lid

bibske 05 jun 2009 13:07

Ik heb een voorloper van deze, de specs zijn vergelijkbaar maar zeker niet identiek. Verder ziet de mjine er wel eleganter uit!!! Het is een Australisch merk, ik heb hem tijdens mijn stage daar gekocht met het idee van hem na die paar maanden weer te verkopen. Hij beviel echter zo goed dat ik hem mee naar huis heb genomen. De mensen van de winkel daar wisten niet wat ze hoorden, een fiets kopen in AUS en meenemen naar NL. De eigenaar kwam regelmatig hier fietsen kopen om daar weer te verkopen :)
Je kan hier vast wel vergelijkbare fietsen vinden, hij is zeker geen topkwaliteit maar ik wilde daar alleen een fiets om wat rond te rijden in de buurt.

Binnen de fitness bikes heb je best veel keuze en aangezien ze tussen de MTB en de racefiets in zitten heb je ze in verschillende gradaties tussenin. Als je vooral op de weg fietst met af en toe wat hardere paden dan kan je gerust wat meer richting racefiets gaan door smallere banden te nemen bvb. Het voordeel is dan dat wat betreft snelheid aardig in de buurt komt van een racer maar je hebt meer comfort. Als je voor een verende voorvork kiest verlies je een beetje energie en dus snelheid maar als je bijvoorbeeld over een hobbelpaadje of een kasei/klinker weg moet stuitert je fiets veel minder, zelf ben ik er wel blij mee.

Er zijn hier op het forum nog wel meer onderwerpen over mensen die een hybride willen kopen, ga gewoon maar een beetje rondneuzen.
Met jouw budget zou ik wel voor een nieuwe gaan aangezien dit soort fietsen wat vaker ook in slecht weer gebruikt worden en ook wat minder verzorgd worden dan de dure racer die ernaast staat (of ben ik daarin de enige...;))

bo
Forum-lid

bo 25 jul 2009 18:39

Ik rijd sinds april op de Speeder T2 van Merida, een fitnessbike en ben er dik tevreden mee.

rhalff
Forum-lid

rhalff 25 jul 2009 19:13

Een racefiets gaat trouwens perfect over schelpenpaden hoor, dus daarvoor hoef je de aanschaf van een racefiets echt niet te laten. Wat ruiger als een schelpenpad is alleen niet echt aan te raden.

Als je 99% over verharde of schelpenpaden rijdt, is er eigenlijk weinig reden om een crosser te kopen. Je rijdt op banden met profiel welke je niet nodig hebt en een geveerde voorvork waar je ook niks mee doet. De enige keer dat je er wel plezier van hebt is als je juist wel een bospad gaat pakken enzo.

Met een crosshybride wordt je volgend jaar in ieder geval nog steeds ingehaald door je vader in de wijngaarden ;-)

Plaats reactie