Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Upgraden naar carbon

reinier10
Forum-lid

reinier10 11 jun 2009 23:58

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets om mijn x-de hands Giant cadex met shimano r600 te vervangen en volg dit forum al een tijdje. Waar ik echter niet uitkom is de vraag hoeveel te besteden aan een nieuwe fiets. Ik rijd ongeveer 2 keer per week zo'n 50 km, in het weekend 100km of meer en heb het voornemen volgend jaar de marmot te gaan rijden.
Tot dusver lijken de canyon ultimalte AL 8.0 en de red-bull 3000 pro sl mij het meest interessant, komen goed uit testen, hebben mooie looks, ultegra is voor mij voldoende en het budget blijft nog enigszins bescheiden. Echter, omdat een beetje fiets best lang meegaat twijfel ik of het loont het budget te verhogen en een carbonnen exemplaar aan te schaffen. Te denken valt bijvoorbeeld aan de RED BULL Carbon Pro-3000 van 1900 euro. Ik hoor graag jullie mening over deze vraag.

mikawoef
Forum-lid

mikawoef 12 jun 2009 00:27

Je moet gewoon kopen hetgeen je zelf graag ziet.Een fiets die je mooi vind zal altijd beter rijden dan eentje die uit testen beter is maar die je lelijk vind.Een upgrade naar carbon zal je waarschijnlijk wel voelen maar je gaat er geen 10 km/u sneller mee rijden.Dus kijk naar je budget en wat je mooi vind en je zal je een echte wielrenner voelen op je nieuwe fiets.
Iedereen die hier op antwoord welke fiets je moet kopen is gewoon fan van dit merk en voor hun bestaat er geen betere.
cervelo r3 dura ace 7800 veltec speed carbon 6.0
cervelo slc-sl dura ace 7900 vumaquad zipp 343
corratec revo team xtr

steven250
Forum-lid

Gebruikersavatar steven250 12 jun 2009 00:31

aan andere optie die ik zelf besteld heb is de Cube Agree Gtc Pro voor 1599. Deze is hier op deze site dmv een poll verkozen tot fiets van het jaar tot 2000 euro.

SPECS
Frame: GTC Carbon Monocoque Modular Fiber Tech, semi sloping
Voorvork: Dedacciai Black Blade Carbon
Balhoofdset: FSA Orbit Z semi-integrated
Stuurpen: Syntace F139
Stuur: Syntace Racelite 2014
Stuurlint: Cube Grip control
Derailleur achter: Shimano Ultegra RD-6600GS
Derailleur voor: Shimano 105 FD-5603F 3-speed, brazed on
Shifters: Shimano Ultegra ST-6600, 10-speed
Remmen: Shimano BR-R560
Crankset: Shimano FC-R553 2-Piece TRIPLE, 50x39x30T (Of compact)
Bracket: Shimano FC-R553 bracket cups
Cassette: Shimano Ultegra CS-6600 12-27T, 10-speed
Ketting: Shimano Ultegra CN-6600
Wielset: Easton Vista SL
Banden: Schwalbe Ultremo 23x622
Binnenbanden: Schwalbe RR Light SV20
Velglinten: Schwalbe 16-622
Zadel: RFR Natural Shape 31.6mm Setback
Zadelpen: RFR Prolight 31.6mm Setback
Zadelpenklem: Scape Close 34.9mm
GEWICHTEN
Totaalgewicht fiets: ca. 8.23kg (kleinste maat zonder pedalen)
Framegewicht: ca. 1150g (kleinste maat)
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 12 jun 2009 00:50

Ah Boeiende vraag. Zelf ben ik er ook nog niet achter of Carbon me nu echt meer gaat brengen. Wie weet of deze discussie dat duidelijk gaat maken!

Tuurlijk is het iets lichter maar ik heb twee fietsen op het oog in ongeveer de zelfde prijsklasse de een is van Carbon(€1595,-) de ander van Alu(€1399,-), zelfde afmontage (Shimano 105) zelfde wielen alleen de alu weegt 8,8 kg en de Carbon Fiets 8.55. Zelf weeg ik honderd kilo dus als ik wat afval zit daar de meeste winst wat gewicht betreft :-)

Ik noem expres geen merk want ik heb wat over dit forum heen zitten surfen en ben het met mikawoef eens dat merkvoorkeur vaak wel meespeelt.

Dus als iemand uit kan leggen wat (behalve gewicht) nu echt het voordeel is van Carbon?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

reinier10
Forum-lid

reinier10 12 jun 2009 00:54

Dank voor de reacties.

@ mikawoef: Als ik je goed begrepen heb is aluminium dus comfortabel en duurzaam genoeg en is de rest een kwestie van smaak? Rij jij die cervelo's dan alleen voor de mooi? :). Ik denk overigens wel dat je antwoord in de kern waar is. Is mijn portemonaie ook weer blij.

@steven250: goede suggestie, neem ik zeker in overweging!

mikawoef
Forum-lid

mikawoef 12 jun 2009 01:07

Volgens mij is er dan nog de stijfheid die in je voordeel kan spelen.Ik rij zelf met een alu instapmodel en met 2 carbonnen hightech modellen en het verschil is goed merkbaar.De eerste keer dat ik met mijn carbon reed zei mijn vriendin dat ik bij één simpele trap echt naar voor stuifde tov mijn alu.Dus je kan meer kracht overbrengen maar dan moet je ook goede wielen hebben anders ben je die kracht weeral kwijt.Maar desondanks is de alu die jij kiest misschien stijver dan de carbon.
corratec revo team xtr

reinier10
Forum-lid

reinier10 12 jun 2009 01:12

Ik heb begrepen dat carbon comfortabeler is en duurzamer (blijft langer stijf) dan aluminium. Daar staat tegenover dat carbon wel kwetsbaarder is en in het comfort ook de wielen , zadelpen, en zadel meespelen.

Wat vinden jullie van de stelling dat carbon onder de 2000 euro of een minder stijf kader oplevert of een mindere afmontage (of allebei) dan een alu fiets van 1500. Met ander woorden: de fabricage van carbon is op dit moment nog zo kostbaar dat bij prijzen onder 2000 euro ergens aan kwaliteit moet worden ingeleverd.

mikawoef
Forum-lid

mikawoef 12 jun 2009 01:16

reinier10 schreef:Dank voor de reacties.

@ mikawoef: Rij jij die cervelo's dan alleen voor de mooi? :). Ik denk overigens wel dat je antwoord in de kern waar is. Is mijn portemonaie ook weer blij.

In eerste instantie wel ja.Toen cervelo nog niet zo bekent was vond ik dit echt lelijke fietsen, maar hoe meer ik ze zag en hoorde hoe goed ze reden met al hun technische achtergrond vond ik ze steeds mooier en heb ik mijn eerste gekocht en die is mij heel goed bevallen en daarom ben ik dus nu fan.Voor hetzelfde geld reed hij voor mij voor geen meter en baalde ik van cervelo.Daarom noemde ik ook geen merken omdat smaak zeer persoonlijk is.
corratec revo team xtr

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 12 jun 2009 11:52

reinier10 schreef:Ik heb begrepen dat carbon comfortabeler is en duurzamer (blijft langer stijf) dan aluminium.....
Ik weet niet of een carbon frame comfortabeler is OMDAT het materiaal van carbon is. Het gaat in de meeste gevallen om de constructie van het frame, en minder om het materiaal waarmee geconstrueerd wordt.

Ik denk ook niet dat je kunt spreken van langer stijf blijven. Ik ken zelf geen voorbeelden van mensen met een aluminium frame dat minder stijf is geworden. Ook hier op het forum heb ik geen discussie gelezen waaruit is komen vast te staan dat een aluminium frame in de loop der tijd slapper is geworden.
reinier10 schreef:..... Daar staat tegenover dat carbon wel kwetsbaarder is......
Ik denk dat dit wel waar is. Maar of het nu waar is of niet, op dit moment is het nog (gemiddeld genomen) goedkoper om een alu frame te vervangen dan een carbon frame.
reinier10 schreef:...... en in het comfort ook de wielen , zadelpen, en zadel meespelen.
Helemaal mee eens.
reinier10 schreef:Wat vinden jullie van de stelling dat carbon onder de 2000 euro of een minder stijf kader oplevert of een mindere afmontage (of allebei) dan een alu fiets van 1500. Met ander woorden: de fabricage van carbon is op dit moment nog zo kostbaar dat bij prijzen onder 2000 euro ergens aan kwaliteit moet worden ingeleverd.

Het gaat bij het bepalen van de kwaliteit van zo'n frame niet alleen om de absolute waarden voor stijfheid, maar ook om de verhouding tussen die stijfheidswaarden en het gewicht van het frame: de stiffness-to-weight ratio.

Dus je zou onder de 2000 euro het stijfste frame kunnen treffen, maar dat 5 kg weegt (bij wijze van spreken). Ook al zijn de stijfheidswaarden dan in absolute zin top, het frame wordt als geheel niet als een top frame beschouwd omdat die zo zwaar is.

Een bijkomstigheid is overigens dat er meerdere manieren zijn om de stijfheid van een frame te bepalen. En die kunnen allemaal een andere beeld van de stijfheid opleveren. Ik heb bijvoorbeeld in de test van een bepaald frame in Fiets toch andere waarden gezien dan voor datzelfde frame getest door Tour Magazin.

Verder zou je bij de bepaling van de kwaliteit van het frame eigenlijk ook moeten weten hoe sterk de constructie nou ook is. Dus HOEVEEL belasting (kracht) kan zo'n constructie per keer maximaal aan? En HOE LANG kan die constructie de belasting aan? Hierover vind je jammer genoeg in de testjes die gepubliceerd worden in de wielertijdschriften weinig tot niets terug. Er is wel een duits bedrijf dat hierin het e.e.a. doet:

http://www.efbe.de/enindex.php

En om nou je laaste vraag direct te beantwoorden: als je met "carbon" doelde op een complete fiets met carbon frame dan denk ik wel dat dat opgaat. Het zal niet altijd aan de stijfheid alleen liggen, maar de kwaliteit van de hele constuctie en/of de afmontage zoals je zelf al aangaf.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

perik
Forum-lid

perik 12 jun 2009 12:02

mikawoef schreef: (..) De eerste keer dat ik met mijn carbon reed zei mijn vriendin dat ik bij één simpele trap echt naar voor stuifde tov mijn alu.

Dat wil ik ook wel, zo´n carbonnen frame met hulpmotor :) Qua snelheid ga je echt niks merken hoor, dus maak je geen illusies daarover. Zowel in een alu als in een carbon frame treden geen of slechts verwaarloosbare verlizen op.

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 12 jun 2009 12:40

perik schreef:
mikawoef schreef: (..) De eerste keer dat ik met mijn carbon reed zei mijn vriendin dat ik bij één simpele trap echt naar voor stuifde tov mijn alu.

Dat wil ik ook wel, zo´n carbonnen frame met hulpmotor :) Qua snelheid ga je echt niks merken hoor, dus maak je geen illusies daarover. Zowel in een alu als in een carbon frame treden geen of slechts verwaarloosbare verlizen op.

Kijk, ik kan best geloven dat mikawoef een duidelijk betere acceleratie merkt bij zijn carbon fiets t.o.v. zijn aluminium fiets. Alleen: het verschil zal meer te maken kunnen hebben met een betere geometrie, betere wielen, lichtere onderdelen, etc, dan met het feit dat snellere fiets gemaakt is van carbon en de minder snelle van aluminium. Daarbij ga ik ervan uit dat de overige omstandigheden, zoals de conditie van de renner, weersomstandigheden, enz. gelijk zijn.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

steven250
Forum-lid

Gebruikersavatar steven250 12 jun 2009 16:36

Ik kan vanavond mn cube ophalen :)
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Plaats reactie