Wielen voor zwaardere mensen
-
gattopardo
- Forum-lid
Ik heb deze vraag al eens min of meer vaker gesteld maar eigenlijk geen reacties.
Dus probeer ik het opnieuw.
Ik ben zelf beginnend wielrenner, en heb deze http://www.specialized.com/be/nl/bc/SBC ... 49&eid=115 fiets aangeschaft.
Ik ga hem dit weekend ophalen.
Ik ga hem gebruiken om meer conditie mee op te doen en om gewicht te verliezen.
Ik weeg nu tegen de 115 kg.
Mijn vraag aan jullie, en dan natuurlijk het liefst mensen die er echt verstand van hebben: Zijn de wielen van deze fiets bestand tegen mijn (nu nog) gewicht van 115 kg?
De fietsenmaker wou niet geloven dat ik 115 woog, ik zei dat het toch echt waar was.
Maar volgens hem kan er niets gebeuren, en heb ik zowiezo 3 jaar garantie op de onderdelen en 5 jaar op het frame.
Ik heb tot nu toe altijd een Trek mountainbike (zwaarder frame natuurlijk) van 500 Euro goedkoper gereden, met simpele Bontrager wielen eronder, maar nooit problemen mee gehad.
Iemand misschien advies of een mening?
Dus probeer ik het opnieuw.
Ik ben zelf beginnend wielrenner, en heb deze http://www.specialized.com/be/nl/bc/SBC ... 49&eid=115 fiets aangeschaft.
Ik ga hem dit weekend ophalen.
Ik ga hem gebruiken om meer conditie mee op te doen en om gewicht te verliezen.
Ik weeg nu tegen de 115 kg.
Mijn vraag aan jullie, en dan natuurlijk het liefst mensen die er echt verstand van hebben: Zijn de wielen van deze fiets bestand tegen mijn (nu nog) gewicht van 115 kg?
De fietsenmaker wou niet geloven dat ik 115 woog, ik zei dat het toch echt waar was.
Maar volgens hem kan er niets gebeuren, en heb ik zowiezo 3 jaar garantie op de onderdelen en 5 jaar op het frame.
Ik heb tot nu toe altijd een Trek mountainbike (zwaarder frame natuurlijk) van 500 Euro goedkoper gereden, met simpele Bontrager wielen eronder, maar nooit problemen mee gehad.
Iemand misschien advies of een mening?
Roseversand heeft een fiets met 36 spaaks Mavic CXP-22 en garandeert die tot 140kg. Volgens jouw specificaties krijg je een velg met 28 of 32 spaken. 32 spaken zal dan geen probleem zijn met 115kg. Maar met 28 spaken zul je je misschien wel eens op de garantie moeten beroepen.
Maar ik ga er van uit dat de fm liever een tevreden klant heeft zonder problemen.
Maar ik ga er van uit dat de fm liever een tevreden klant heeft zonder problemen.
-
kalkaanslag
- Forum-lid
Herkenbaar probleem. Ik heb 36-spaaks Rigida DP18 wielen. Die zijn oersterk. Ik had Easton EA50 wielen (geschikt tot 110kg), maar daar ging meteen een rij spaken kapot na 500km :S (De duurdere varianten van Easton zijn niks beters, alleen verschil van naaf maakt de prijs). Mijn ervaring is dat de Mavic velg toch iets minder sterk is dan de degelijke Rigida velg.
Voor de rest schijnen de Lightweight wielen wel sterk te zijn, maar vreselijk duur, andere snelle wielen zijn echt geen optie, al is het alleen al dat ze in bochten gaan doorbuigen (aanlopen van remmen, zenuwachtig stuurgedrag), dan heb ik het nog niet over kapot gaan.
Kortom, de fabrikanten doen aan kansberekening. Hoe groot is daadwerkelijk de kans dat er een (af)getrainde wielrenner bestaat van +100, nou die kans is erg klein. Dus zullen de meeste fietswielen geschikt zijn tot 85kg.
Daarom zul je ook niet snel mensen tegenkomen met dezelfde ervaring. Maar je hebt een prima fiets bestelt. Aluminium frame (tip: vergeet die carbon rommel, nooit aan beginnen), prima wielen. Veel fietsplezier toegewenst!
Voor de rest schijnen de Lightweight wielen wel sterk te zijn, maar vreselijk duur, andere snelle wielen zijn echt geen optie, al is het alleen al dat ze in bochten gaan doorbuigen (aanlopen van remmen, zenuwachtig stuurgedrag), dan heb ik het nog niet over kapot gaan.
Kortom, de fabrikanten doen aan kansberekening. Hoe groot is daadwerkelijk de kans dat er een (af)getrainde wielrenner bestaat van +100, nou die kans is erg klein. Dus zullen de meeste fietswielen geschikt zijn tot 85kg.
Daarom zul je ook niet snel mensen tegenkomen met dezelfde ervaring. Maar je hebt een prima fiets bestelt. Aluminium frame (tip: vergeet die carbon rommel, nooit aan beginnen), prima wielen. Veel fietsplezier toegewenst!
-
gattopardo
- Forum-lid
Voor en achtervork en zadelpen is carbon.
De verkoper zei dat hij zelf (hij is lang geen 115 kg), ook niet op elke fiets/wiel kan gaan rijden.
Dit is een sterke fiets met sterke wielen zegt hij.
Ik neem aan dat wanneer er een spaak breekt o.i.d. dit bij de garantie zit.
Ik hou de boel gewoon goed in de gaten en doe rustig aan, zo nu en dan nog op de mountainbike weg, en flink proberen af te vallen
De verkoper zei dat hij zelf (hij is lang geen 115 kg), ook niet op elke fiets/wiel kan gaan rijden.
Dit is een sterke fiets met sterke wielen zegt hij.
Ik neem aan dat wanneer er een spaak breekt o.i.d. dit bij de garantie zit.
Ik hou de boel gewoon goed in de gaten en doe rustig aan, zo nu en dan nog op de mountainbike weg, en flink proberen af te vallen
- henschoten
- Forum-lid
Ik (100kg) heb op advies van de FM DT Swiss R1900 wielen in mijn fiets zitten. Lees maar 's wat reviews op het web. Zijn heel erg sterk, kwaliteitswiel en een redelijke prijs. dwz €450 bij de FM tot €275 via de webwinkel.
Misschien enigszins offtopic, maar ga gewoon lekker fietsen en concentreer je niet op het afvallen. Het belangrijkste is dat je gewoon plezier in het fietsen hebt, het afvallen gaat dan vanzelf. En heb vertrouwen in je materiaal, je krijgt op dit forum goede tips dus je zal zeker geen verkeerde wielen aanschaffen.
-
gattopardo
- Forum-lid
Ik heb zojuist voor 1300 Euro deze fiets aangeschaft, het is mijn 1e racefiets en ik zit al zo'n 500 Euro boven mijn budget.
Komen nog schoenen, pedalen, helm etc bij, dus ik kan nu niet even ook nog extra wielen van een paar 100 Euro erop gaan laten zetten zonder een meter gefietst te hebben.
En nogmaals; volgens de fm hoef ik nergens bang voor te zijn.
Maar ik wou dus gewoon eens weten of jullie ervaring hebben met dit 'probleem'.
Het lijkt mij eigenlijk van de gekke dat wanneer je een fiets koopt van 1300 Euro je er andere wielen op moet laten zetten omdat je over de 100 kg weegt...
Het is geen superfiets maar ook niet echt een instapmodel, dan zal de kwaliteit van de wielen toch ook gewoon goed zijn mag ik hopen.
Komen nog schoenen, pedalen, helm etc bij, dus ik kan nu niet even ook nog extra wielen van een paar 100 Euro erop gaan laten zetten zonder een meter gefietst te hebben.
En nogmaals; volgens de fm hoef ik nergens bang voor te zijn.
Maar ik wou dus gewoon eens weten of jullie ervaring hebben met dit 'probleem'.
Het lijkt mij eigenlijk van de gekke dat wanneer je een fiets koopt van 1300 Euro je er andere wielen op moet laten zetten omdat je over de 100 kg weegt...
Het is geen superfiets maar ook niet echt een instapmodel, dan zal de kwaliteit van de wielen toch ook gewoon goed zijn mag ik hopen.
Die wielen zijn prima! Misschien dat je, omdat je wat zwaarder bent, een iets grotere kans hebt op een gebroken spaak of een slagje in het wiel. Dat zijn kleine problemen die een fietsenmaker snel kan oplossen! Gewoon lekker fietsen en genieten zou ik zeggen.
-
markbisselink
- Forum-lid
Die wielen zitten ook in mijn specialized Roubaix comp, niet kapot te krijgen weeg zelf 92, hou van een beeje gooien en smijten over drempels en gaat echt perfect maak je gaan zorgen.
Ben zelf wel op zoek naar wat anders puur voor gewicht,naven en uiterlijk.
Ben zelf wel op zoek naar wat anders puur voor gewicht,naven en uiterlijk.
Hallo Gattopadro.
Ook ik bezit zo een goddelijk lichaam van 115 kg en heb vorig jaar ook een nieuwe fiets aan geschaft. Een Ridley Orion met fullcrum 7 wielen . Heb met de fietsenmaker toen ook overlegd of ik niet beter een duurder setje wielen kon aan schaffen zoals bijv Eastons . Maar volgens mijn fietsen maker was dit absoluut onzin. Dus rijd ik nog steeds tot volle tevredenheid met deze fullcrum 7 wielen inmiddels al meer dan 7500 km mee gereden. In september mee de Eiffel door kruist en ook met afdalen geen gezwabber.
Waarmee ik maar wil zeggen dat 115 kg geen probleem hoeft te zijn op een relatief goedkoop wielsetje.
Groet Jurriaan Eilander
Ook ik bezit zo een goddelijk lichaam van 115 kg en heb vorig jaar ook een nieuwe fiets aan geschaft. Een Ridley Orion met fullcrum 7 wielen . Heb met de fietsenmaker toen ook overlegd of ik niet beter een duurder setje wielen kon aan schaffen zoals bijv Eastons . Maar volgens mijn fietsen maker was dit absoluut onzin. Dus rijd ik nog steeds tot volle tevredenheid met deze fullcrum 7 wielen inmiddels al meer dan 7500 km mee gereden. In september mee de Eiffel door kruist en ook met afdalen geen gezwabber.
Waarmee ik maar wil zeggen dat 115 kg geen probleem hoeft te zijn op een relatief goedkoop wielsetje.
Groet Jurriaan Eilander
-
matthijsvanzanten
- Forum-lid
Ikzelf weeg 108 kg (puur spier uiteraard) en rijd al 3 jaar op een setje Shimano WHR-550 wielen. Nog nooit een spaak gebroken of een slag gehad!
Standaard zaten er WHR-500's op de fiets, maar de FM vertelde me dat ik toch beter een wat beter setje aan kon schaffen. Volgens mij was de meerprijs € 100,- of zo, dus ook met een relatief goedkope wielset kan je als zwaarder iemand prima uit de voeten.
Standaard zaten er WHR-500's op de fiets, maar de FM vertelde me dat ik toch beter een wat beter setje aan kon schaffen. Volgens mij was de meerprijs € 100,- of zo, dus ook met een relatief goedkope wielset kan je als zwaarder iemand prima uit de voeten.