Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Dubbel naar Triple ombouwen

carlosvw
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2008 21:10

carlosvw 19 jul 2009 15:04

Beste allemaal,

Ik heb even gezocht naar mijn specifieke situatie, maar kon alleen wat algemene topics hierover vinden, dan maar via n nieuw topic ;)

t gaat om het volgende; Ik rijd nu op een dubbel met Shimano 105 sifters, shimano tiagra derailleurs en campagnolo cassette en dubbel crankset

Nu wil ik graag de overstap gaan maken op een campagnolo triple, hier heb ik al een crankset voor op het oog. Echter wil ik graag weten wat ik dan extra moet vervangen. Ik heb al gevonden dat de 105 shifters ook triple-compatible zijn, hoe zit t met de derailleurs (tiagra) en de ketting?

alvast bedankt voor de moeite

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 19 jul 2009 15:27

Je zult in ieder geval (uitgaand van een situatie waarin nu alles lekker loopt en goed schakelt) een andere voorderailleur en achterderailleur (beide geschikt voor triple) moeten hebben. En ik denk dat je wellicht een andere ketting nodig zult hebben, omdat de ketting ietsje langer zal moeten zijn dan je huidige ketting - maar dat laatste hoeft wellicht niet.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

carlosvw
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2008 21:10

carlosvw 19 jul 2009 22:44

Met 'normale' derailleurs, wat gebeurd er dan als ik er een triple crankset op zet?

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 19 jul 2009 22:53

Carlosvw schreef:Met 'normale' derailleurs, wat gebeurd er dan als ik er een triple crankset op zet?


De voorderailleur trekt het niet om over drie bladen te schakelen, de achterderailleur kan het verschil in kettingspanning tussen het kleinste en grootste voorblad niet opvangen.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27574
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jul 2009 16:01

Alleen 9v 105 is toch triple compatible? De 10v dacht ik niet.

ej
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2008 16:20

ej 20 jul 2009 20:18

Carlosvw schreef:Beste allemaal,

Ik heb even gezocht naar mijn specifieke situatie, maar kon alleen wat algemene topics hierover vinden, dan maar via n nieuw topic ;)

t gaat om het volgende; Ik rijd nu op een dubbel met Shimano 105 sifters, shimano tiagra derailleurs en campagnolo cassette en dubbel crankset

Nu wil ik graag de overstap gaan maken op een campagnolo triple, hier heb ik al een crankset voor op het oog. Echter wil ik graag weten wat ik dan extra moet vervangen. Ik heb al gevonden dat de 105 shifters ook triple-compatible zijn, hoe zit t met de derailleurs (tiagra) en de ketting?

alvast bedankt voor de moeite




Als je STI van type ST-R700 is kan je deze ook in combinatie met een nieuwe voorderailleur en achterderrailleur die geschikt zijn voor tripple gebruiken.
STI is duurste onderdeel dus dat komt goed uit.
EJ

hc66
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 sep 2005 16:41

hc66 30 jul 2009 18:44

Carlosvw; ik heb als je interesse hebt alles liggen om om te bouwen naar een triple. Wordt dan wel Shimano Ultegra?!?!?
Hoor wel van je!!

Plaats reactie