Unieke frames: Simplon pavo vs Lapierre X-lite
Ben een grote fan van de looks van de LaPiere. Ik begreep alleen uit betrouwbare bron dat de de renners van een door dit merk gesponsorde ploeg veel klagen over slap wordende frames.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
Hans schreef:Ben een grote fan van de looks van de LaPiere. Ik begreep alleen uit betrouwbare bron dat de de renners van een door dit merk gesponsorde ploeg veel klagen over slap wordende frames.
Slap wordende frames of slap zijnde frames? Een frame kan toch niet slap worden??
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een carbon roeiboot zeker ook niet? Hoe weet jij zo zeker dat carbon niet slap kan worden? Volgens mij heeft er niemand veel benul van hoe carbon zich gedraagd in een laminaat. Er is niet voor niets eigenlijk geen simulatie software om carbon constructies goed door te rekenen.
Amclassic-fan schreef:Een carbon roeiboot zeker ook niet? Hoe weet jij zo zeker dat carbon niet slap kan worden? Volgens mij heeft er niemand veel benul van hoe carbon zich gedraagd in een laminaat. Er is niet voor niets eigenlijk geen simulatie software om carbon constructies goed door te rekenen.
Hoe weet jij dan dat carbon wel slap wordt?
Geen zee te diep, geen berg te hoog.
-
devoorzitter
- Forum-lid
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24
+1Hoe weet jij dan dat carbon wel slap wordt?
misschien wordt het wel steeds stijver
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als de ketting van de crank afloopt tijdens sprintjes en het achterwiel raakt de achtervork... Frame in kwestie was slechts een half jaar oud, renner is wel zeer explosief en iets van 85 kg. De carbon vezels zelf zullen niet de oorzaak zijn, want die worden niet minder stijf (in zo'n kort tijdsbestek). Dus ergens in het laminaat zal het dan waarschijnlijk mis gegaan zijn met de epoxy, allicht dat er gewoon een stuk gedelamineerd is. Gebeurd het aan 't oppervlak dan is het duidelijk dat het een garantie geval is, maar alles wat er in 't frame gebeurd zie je niets van terug.
@Iban, carbon frame A is niet 't zelfde als carbon frame B.
@Iban, carbon frame A is niet 't zelfde als carbon frame B.
Amclassic-fan schreef:Een carbon roeiboot zeker ook niet? Hoe weet jij zo zeker dat carbon niet slap kan worden? Volgens mij heeft er niemand veel benul van hoe carbon zich gedraagd in een laminaat. Er is niet voor niets eigenlijk geen simulatie software om carbon constructies goed door te rekenen.
Precies, er wordt dus nog te kort van carbon gebruik gemaakt om in de praktijk vast te stellen dat carbon slap wordt. Aangezien carbon a ruim 30 jaar gebruikt wordt in de luchtvaartindustrie is dit in ieder geval geen reden om zo maar te poneren dat carbon slap kan worden.
[quote="Amclassic-fan"]Als de ketting van de crank afloopt tijdens sprintjes en het achterwiel raakt de achtervork... Frame in kwestie was slechts een half jaar oud, renner is wel zeer explosief en iets van 85 kg. De carbon vezels zelf zullen niet de oorzaak zijn, want die worden niet minder stijf (in zo'n kort tijdsbestek). Dus ergens in het laminaat zal het dan waarschijnlijk mis gegaan zijn met de epoxy, allicht dat er gewoon een stuk gedelamineerd is. Gebeurd het aan 't oppervlak dan is het duidelijk dat het een garantie geval is, maar alles wat er in 't frame gebeurd zie je niets van terug.
Stijve en minder stijve en slappe frame's??? Zou dat niet de oorzaak zijn?
Stijve en minder stijve en slappe frame's??? Zou dat niet de oorzaak zijn?
Geen zee te diep, geen berg te hoog.
