Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Unieke frames: Simplon pavo vs Lapierre X-lite

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 29 sep 2009 00:34

Ben een grote fan van de looks van de LaPiere. Ik begreep alleen uit betrouwbare bron dat de de renners van een door dit merk gesponsorde ploeg veel klagen over slap wordende frames.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 29 sep 2009 00:41

Hans schreef:Ben een grote fan van de looks van de LaPiere. Ik begreep alleen uit betrouwbare bron dat de de renners van een door dit merk gesponsorde ploeg veel klagen over slap wordende frames.


Slap wordende frames of slap zijnde frames? Een frame kan toch niet slap worden??
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 sep 2009 00:52

Een carbon frame kan wel slap worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 29 sep 2009 11:26

Een carbon frame kan zeker niet slap worden Amclassic-fan! Hoe kom je daar bij??

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 sep 2009 11:42

Een carbon roeiboot zeker ook niet? Hoe weet jij zo zeker dat carbon niet slap kan worden? Volgens mij heeft er niemand veel benul van hoe carbon zich gedraagd in een laminaat. Er is niet voor niets eigenlijk geen simulatie software om carbon constructies goed door te rekenen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
IBAN
Forum-lid
Berichten: 937
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

Gebruikersavatar IBAN 29 sep 2009 11:45

er zal toch vast wel eens een carbon frame op stijfheid gemeten zijn gedurende een bepaalde looptijd!
KTM Revelator Alto Exonic
KTM Scarp Master

janjmagic
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2008 21:22

janjmagic 29 sep 2009 11:47

Amclassic-fan schreef:Een carbon roeiboot zeker ook niet? Hoe weet jij zo zeker dat carbon niet slap kan worden? Volgens mij heeft er niemand veel benul van hoe carbon zich gedraagd in een laminaat. Er is niet voor niets eigenlijk geen simulatie software om carbon constructies goed door te rekenen.


Hoe weet jij dan dat carbon wel slap wordt?
Geen zee te diep, geen berg te hoog.

devoorzitter
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24

devoorzitter 29 sep 2009 11:49

Hoe weet jij dan dat carbon wel slap wordt?
+1

misschien wordt het wel steeds stijver ;-)
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 29 sep 2009 11:54

Vorige week was me carbon bidonhouder afgebroken, na 2 jaar goed gebruik.
Is natuurlijk iets anders kwaliteit dan bij een frame, maar toch een teken van verzwakking bij carbon.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 sep 2009 11:54

Als de ketting van de crank afloopt tijdens sprintjes en het achterwiel raakt de achtervork... Frame in kwestie was slechts een half jaar oud, renner is wel zeer explosief en iets van 85 kg. De carbon vezels zelf zullen niet de oorzaak zijn, want die worden niet minder stijf (in zo'n kort tijdsbestek). Dus ergens in het laminaat zal het dan waarschijnlijk mis gegaan zijn met de epoxy, allicht dat er gewoon een stuk gedelamineerd is. Gebeurd het aan 't oppervlak dan is het duidelijk dat het een garantie geval is, maar alles wat er in 't frame gebeurd zie je niets van terug.

@Iban, carbon frame A is niet 't zelfde als carbon frame B.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 29 sep 2009 11:55

Amclassic-fan schreef:Een carbon roeiboot zeker ook niet? Hoe weet jij zo zeker dat carbon niet slap kan worden? Volgens mij heeft er niemand veel benul van hoe carbon zich gedraagd in een laminaat. Er is niet voor niets eigenlijk geen simulatie software om carbon constructies goed door te rekenen.



Precies, er wordt dus nog te kort van carbon gebruik gemaakt om in de praktijk vast te stellen dat carbon slap wordt. Aangezien carbon a ruim 30 jaar gebruikt wordt in de luchtvaartindustrie is dit in ieder geval geen reden om zo maar te poneren dat carbon slap kan worden.

janjmagic
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2008 21:22

janjmagic 29 sep 2009 12:12

[quote="Amclassic-fan"]Als de ketting van de crank afloopt tijdens sprintjes en het achterwiel raakt de achtervork... Frame in kwestie was slechts een half jaar oud, renner is wel zeer explosief en iets van 85 kg. De carbon vezels zelf zullen niet de oorzaak zijn, want die worden niet minder stijf (in zo'n kort tijdsbestek). Dus ergens in het laminaat zal het dan waarschijnlijk mis gegaan zijn met de epoxy, allicht dat er gewoon een stuk gedelamineerd is. Gebeurd het aan 't oppervlak dan is het duidelijk dat het een garantie geval is, maar alles wat er in 't frame gebeurd zie je niets van terug.

Stijve en minder stijve en slappe frame's??? Zou dat niet de oorzaak zijn?
Geen zee te diep, geen berg te hoog.

Plaats reactie