Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Wedstrijden

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 03 aug 2009 13:24

wasbeer2006 schreef:Als je die een keer gaat rijden en jer zoekt nog een maatje! :-)


Dan meld ik me bij deze aan;D

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 04 aug 2009 20:45

Maatje heb ik al, nu nog een startbewijs voor de transalp ;)

Dit jaar deze gereden http://www.cape-epic.com/content.php?v= ... age_id=155

Was ook een lekker pittige, en warm ;)
A bad day on the bike is better than a good day at work.

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 05 aug 2009 15:14

Hoewel ik vermoed dat je conditioneel sterk genoeg bent lijkt een pragmatische aanpak iets verstandiger.

Zoals ik lees heb je momenteel nog niet eens een mountainbike, gaat dus wat ver om dan direct te gaan roepen dat je buitenlandse marathons van 100km moet gaan rijden.


Kijk gewoon eerst eens of je het mountainbiken zelf leuk vind, kun je niet een paar keer een mountainbike lenen? Eerst een beetje proeven aan leuke vaste routes of toertochten, je kunt daarna vanzelf bepalen of je liever een korte explosieve XC wedstrijd wil proberen, juist een lange slopende marathon of er helemaal geen ruk aan vind....


Als je pas in het najaar wilt beginnen met voorbereiden in het bos zou je misschien de Bart Brentjes Challenge Marathon in Oktober als test kunnen proberen, XC wedstrijden (in de funklasse) kun je doen van April tot eind September.

XC wedstrijden zijn kort en heeeeel erg explosief, van begin tot eind volle bak, geen compromis en maximale hartslag voor duur van 75 tot 150 minuten :D

Marathons zijn iets milder en niet zo explosief, je moet je energie veel beter doseren om de eindsteep te halen op 50, 70, 100 of meer kilometer afstand.

Als wielrenner met goede conditie moet het te doen zijn, merk alleen wel vaak op dat andersom vaak makkelijker gaat, top-wedstrijdrijders op de mtb rijden direct lekker mee op de weg, maar ja da's niet voor nix ;)
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 aug 2009 15:29

Rezne heeft een belofte licentie, die mag echt geen funklasse rijden. Daar heeft hij ook helemaal niets te zoeken.

Mtb'ers die nooit op de weg gereden hebben moeten ook het nodige leren, hard fietsen kunnen ze wel, maar wielrennen is toch meer dan hard fietsen.

Ik denk zelf er aan om volgend jaar misschien ook wat te gaan mtb'en. Ik rij binnenkort een keer een marathon in Duitsland 120 km. Heb 't zelfde probleem als Richard dat ik niet echt weet wat ik wil, klassiekers, criteriums, cyclo's, XC, marathon's, triathlon's zouden me ook wel goed moeten liggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 05 aug 2009 16:22

tja, discussie waar we nooit uit gaan komen, zoveel mensen, zoveel smaken...

Ik doelde vooral op het grote verschil in techniek, hoort mij niet zeggen dat wielrennen niets voorstelt of makkelijk is. Zijn echter wel steeds de wereldkampioenen mtb die de succesvolle overstap maken naar het wielercircuit, betere verdiensten zijn hiervoor niet de enige reden ;)

Op de mountainbike draait het echter meer om fietsbeheersing, kennis van ondergrond, materiaal, weersinvloeden en vooral anticiperen, om maar te zwijgen van zelfkennis en beheersing.

Een racefiets is niet gemaakt voor technisch en snel gooi- en smijtwerk en de openbare weg is gelukkig nooit zo grillig als een technisch mtb-parcours.

Evengoed.... denk dat iedereen beide disciplines leuk kunnen vinden, ben er zelf 1 van :D
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 05 aug 2009 16:39

Dat technische aspect van het mountainbike is ook maar relatief. Veel wedstrijden in NL gaan gewoon over snelle paden op vuilnishopen en in bossen. De belangrijkste omschakeling die je dan als wielrenner moet maken is de je meer met gewichtsverdeling moet doen en meer met achter moet remmen. Voor veel marathon's in Duitsland geldt hetzelfde, dat zou je als wegrenner zonder problemen aan moeten kunnen.
Eventueel kun je beginnen met een MTB cyclo, zoiets als de 11 Bergen cyclo in Apeldoorn in November. Als ik me niet vergis heeft AMClassicFan daar vorig jaar gewonnen, op een CX-er. Dus dat zou moeten lukken ;)

Wat ik zelf leuk vind aan mtb: een duidelijke niets moet alles mag mentaliteit, en dat alle niveau's bij elkaar komen. Vorig jaar nog meegemaakt bij een Bergrace: koploper Thijs Al staat op het punt een man van achter in de 40 op een oude Giant en in gewoon t-shirt te lappen, hij roept netjes dat hij links gaat inhalen en wenst de man in het voorbij gaan nog even succes voor de laatste ronde. Ook zoiets: bij de marathon Sorpetal staan zowel toppers als Ramses bekkink aan de start als dikke Duitsers die na afloop bier met braadworst gaan eten. En Hanka Kupfernagel die eigenlijk in voorbereiding is op iets anders, maar wel met een gehandicapte man op een tandem de wedstrijd gaat rijden. Kun je je zoiets voorstellen in dat opgefokte wielrenwereldje?

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 05 aug 2009 16:58

@klaas-kippegaas

Je hebt wel een punt natuurlijk. Op dit moment heb ik zelfs geen mtb in bezit. Maar alle prestaties beginnen met een idee en een 'droom' niet? Ik weet wat ik kan op dit moment en een marathon op de mtb staat daar nog niet tussen.
Techniek is natuurlijk belangrijk, maar ik ken gelukkig genoeg mensen die me kunnen helpen om daar aan te werken. En een hoop oefening baart kunst.
We gaan het gewoon proberen :)

@Amclassic: Ik voel een duo voor Cape Epic aan komen ;)
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 05 aug 2009 19:33

@perik, mentaliteit en sfeer bij mtb evenementen is in mijn ervaring ook bijna altijd super!
Relatieve technische uitdaging (of eigenlijk het gebrek hieraan...) is iets dat wel is gebleken tijdens het recente feestje in (notabene) Zoetermeer, ook in NL moet een XC wedstrijd technisch kunnen boeien en wat hoogtemeters hebben.



@Rezne, da's nooit mn bedoeling geweest hoor!

Het stellen van doelen zie ik juist als iets positiefs, dat je nu (nog) geen mtb hebt maakt daarvoor niets uit :)
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 06 aug 2009 00:07

Rezne schreef:@klaas-kippegaas

Je hebt wel een punt natuurlijk. Op dit moment heb ik zelfs geen mtb in bezit. Maar alle prestaties beginnen met een idee en een 'droom' niet? Ik weet wat ik kan op dit moment en een marathon op de mtb staat daar nog niet tussen.
Techniek is natuurlijk belangrijk, maar ik ken gelukkig genoeg mensen die me kunnen helpen om daar aan te werken. En een hoop oefening baart kunst.
We gaan het gewoon proberen :)

@Amclassic: Ik voel een duo voor Cape Epic aan komen ;)


Is iig een mooi doel om naartoe te leven, dit jaar zat bij de tafel langs me gewoon de wereldkampioen mountainbiken dezelfde pasta naar binnen te werken als wij:).
Je moet wel goed tegen de hitte kunnen want wij hadden op de eerste dag 46 graden en dan moet je door de wijngaarden fietsen met steeds zo'n helling van rond de 16%. Toen dacht ik echt "dit ga ik nooit uitfietsen als ik nog 6 van zo'n dagen ernaa krijg"
Maarja als er een t-shirt en een plak messing bij de finisch op je ligt te wachten dan zet je natuurlijk door ;)

verslagje van mijn maatje, kun je jezelf alvast lekker maken.
http://www.earracing.nl/mtb/?cat=28
A bad day on the bike is better than a good day at work.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 aug 2009 17:01

Het zijn allemaal anders disiplines, kijk naar Sven Nijs. Die heeft ook bijna twee jaar moeten wennen en kan vanaf de olympische spelen vorig jaar pas goed meekomen en dan deed ie nog cross!!

Hard rijden is overall moeilijk op, alleen valt het bij het een wat meer op dan het ander.

Met MTB kan je je veel minder verschuilen. Je moet bijna alles zelf doen, daarnaast na een klim vaak een lastige afdaling dus je moet geconcentreed blijven

method1.1
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:34

method1.1 06 aug 2009 17:17

Misschien een domme vraag maar:

Fiets je om prestaties neer te zetten, of fiets je omdat je het leuk vind? (Beiden kan natuurlijk ook :) )

Want vele jonge coureurs die ik ken fietsen enkel maar om te koersen. En als ze stoppen met koersen, dan stoppen ze met fietsen.

Ik heb gekoerst, ben gestopt en zoek nu andere doelen (Marmotte bvb, en nu ook MTB marathons). Ik wou ook nog triathlon doen, maar mijn zwemmen is gewoon te slecht.

Laat je zeker niet afschrikken voor de techniek die je moet hebben om te MTB'en. Die komt zeer snel!

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 06 aug 2009 17:45

Wennen aan een andere discipline klopt helemaal, maar ook Sven Nijs is toch weer een voorbeeld van een rijder die succesvol overstapt en voorin meedoet!

Vergelijking is trouwens niet helemaal eerlijk, Sven Nijs is eigenlijk meer een veldrijder die daarnaast is gaan mountainbiken en uiteindelijk is overgestapt naar de weg.
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

Plaats reactie