Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke ergotrainer voor klimtraining?

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 15 aug 2009 02:54

Het stuiterig doorslippende gevoel krijg je bij de Fortius wanneer je de weerstand zo zwaar hebt staan dat je de pedalen nauwelijks rond krijgt. Wanneer je op souplesse klimt en dus een traptempo hebt van 75-80 dan heb je geen last van doorslippen. Maar daarvoor moet je natuurlijk wel genoeg kracht in je benen hebben.
Het klimmen met een Fortius is inderdaad niet realistisch, maar je kunt wel lange tijd met een hoge weerstand trappen. En Tacx heeft ook nog eens heel veel trainingsschema's die je af kunt wisselen met RLV's waardoor je veel afwisseling in je training hebt.
Calibreren is vervelend. Je moet eerst 5 minuten opwarmen, calibreren en dan begin je de echte training met een warming-up. Daarom heb ik de band één keer opgepompt tot 8,5 bar en gecalibreerd. Ik hoef de band nu alleen maar tot 8,5 bar op te pompen en niet meer te calibreren.

auke
Forum-lid

auke 15 aug 2009 23:27

[quote="jandoedel"]Het stuiterig doorslippende gevoel krijg je bij de Fortius wanneer je de weerstand zo zwaar hebt staan dat je de pedalen nauwelijks rond krijgt. Wanneer je op souplesse klimt en dus een traptempo hebt van 75-80 dan heb je geen last van doorslippen. Maar daarvoor moet je natuurlijk wel genoeg kracht in je benen hebben.
Het klimmen met een Fortius is inderdaad niet realistisch, maar je kunt wel lange tijd met een hoge weerstand trappen. En Tacx heeft ook nog eens heel veel trainingsschema's die je af kunt wisselen met RLV's waardoor je veel afwisseling in je training hebt.
Calibreren is vervelend. Je moet eerst 5 minuten opwarmen, calibreren en dan begin je de echte training met een warming-up. Daarom heb ik de band één keer opgepompt tot 8,5 bar en gecalibreerd. Ik hoef de band nu alleen maar tot 8,5 bar op te pompen en niet meer te calibreren.[/quote]

Dat Rock & Roll ding van Kurtkinetic heeft een ander weerstandssysteem, fluid roll of zoiets, wat een natuurlijkere en soepelere versnelling geeft dan die magneetrollen van tacx, waardoor hoge wattages bij lage toeren, iets wat typerend is voor klimmen, een veel natuurlijkere rolweerstand geeft bij dat ding van Kurtkinetic.

Het aantrekkelijke van de Fortius lijkt mij het speelse van die real live dvd's, waardoor je die beklimmingen ook beter uit je hoofd leert kennen.

En de roller van inside ride, de "e-motion" schijnt het meest natuurlijke van allen te zijn, waardoor het ook minder saai is dan op een vast ding.

Echter als meest efficient trainingsapparaat opteer ik momenteel toch voor de ergoracer van Kettler, 1300 euries, en dan heb je zo'n hightech apparaat in huis. Solid as a rock, niets calibreren, en je slijt/verzweet je favoriete fiets er ook niet mee. Enige nadeel van de Kettler lijkt me de 170mm crank, maar dat is ook alles wat ik me nu bedenken kan.

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 16 aug 2009 03:42

Wanneer je de Fortius gebruikt dan hoef je niet te calibreren wanneer je de achterband altijd tot dezelfde waarde oppompt. Verder heeft de Fortius een motorrem en geen magneetrollen zoals de Flow die heeft. En ik gebruik een zweetdoek van Tacx icm een handdoek om te voorkomen dat er zweet op mijn fiets komt.
Het is een voordeel van de Tacx dat je je eigen fiets waar je aan gewend bent in de Tacx kunt gebruiken. Dat voordeel is ook meteen een nadeel omdat je de achterband van de fiets moet verwisselen en omdat je de cadanssensor en de unit op het stuur moet bevestigen (en weer verwijderen). Bij de Kettler kun je opwarmen op de Kettler en 5 minuten later op je eigen fiets springen.
Toch heeft de Fortius mijn voorkeur door de afwisseling die je in de training aan kunt brengen, iets wat voor mij in ieder geval niet onbelangrijk is.

auke
Forum-lid

auke 17 aug 2009 15:05

[quote="jandoedel"]Wanneer je de Fortius gebruikt dan hoef je niet te calibreren wanneer je de achterband altijd tot dezelfde waarde oppompt. Verder heeft de Fortius een motorrem en geen magneetrollen zoals de Flow die heeft. En ik gebruik een zweetdoek van Tacx icm een handdoek om te voorkomen dat er zweet op mijn fiets komt.
Het is een voordeel van de Tacx dat je je eigen fiets waar je aan gewend bent in de Tacx kunt gebruiken. Dat voordeel is ook meteen een nadeel omdat je de achterband van de fiets moet verwisselen en omdat je de cadanssensor en de unit op het stuur moet bevestigen (en weer verwijderen). Bij de Kettler kun je opwarmen op de Kettler en 5 minuten later op je eigen fiets springen.
Toch heeft de Fortius mijn voorkeur door de afwisseling die je in de training aan kunt brengen, iets wat voor mij in ieder geval niet onbelangrijk is. [/quote]

Bedankt voor de info....

Heb zelf nu een Tacx Flow, bevalt op zich prima hoor, maar ja een mens wil altijd meer en beter. Flow geeft veel lawaai en acceleert lastig bij lage toeren. Juist een meer natuurlijke acceleratie en iets minder lawaai zou me wel aanstaan. Is zo'n motorrem een beetje vergelijkbaar met een fluid-weerstandssysteem qua acceleratie en lawaai?

Cycleops heeft nog een aantal interessante trainers
zoals de http://www.saris.com/p-355-powerbeam-pro.aspx
en de http://www.saris.com/p-356-jetfluid-pro.aspx

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 17 aug 2009 19:34

[quote="Auke"]Is zo'n motorrem een beetje vergelijkbaar met een fluid-weerstandssysteem qua acceleratie en lawaai?[/quote]

Het geluid van een motorrem is voorzover ik me kan herinneren vergelijkbaar met het magneetsysteem van de Flow. Met een fluid systeem heb ik geen ervaring. Wel heb ik een paar jaar geleden een Flow gehad.

ultimate
Forum-lid

ultimate 18 aug 2009 11:55

Is het voor dit soort trainingen niet gewoon een stuk handiger om een goede spinningsbike te kopen voor thuis gebruik? Tv'tje + ventilator ervoor, computertje dat de weerstand aangeeft en klaar ben je toch?

auke
Forum-lid

auke 19 aug 2009 15:46

[quote="Ultimate"]Is het voor dit soort trainingen niet gewoon een stuk handiger om een goede spinningsbike te kopen voor thuis gebruik? Tv'tje + ventilator ervoor, computertje dat de weerstand aangeeft en klaar ben je toch?[/quote]

Ja, misschien wel, zoals die ene cycleops, Pro 300 PT indoor spin bike, met powertap. Kun je tenminste je wattage aflezen. En lekker stevig om uit het zadel te klimmen. Het is geloof ik wel een doortrapwiel, net als een baanfiets, dus je beentjes even stil houden is er dan niet bij.

Weet iemand of de Kettler Ergoracer dit ook heeft, of zit daar gewoon een freewheel in?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 19 aug 2009 17:23

Klimtraining = weerstand training langdurig, neem de mtb en ga over tankbanen / strand rijden (mulzand) of autoband slepen.
What makes the boat go faster?

auke
Forum-lid

auke 26 aug 2009 12:37

[quote="Livio Livius"]Klimtraining = weerstand training langdurig, neem de mtb en ga over tankbanen / strand rijden (mulzand) of autoband slepen.[/quote]

Zoals Hans van Helden vroeger met een parachute tegen de wind inschaatste?

http://www.srm.de/index.php?option=com_ ... Itemid=148

10.000euro
[img=http://www.srm.de/images/stories/beitrg ... tion-b.jpg]

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 26 aug 2009 13:37

[quote="Auke"][quote="Livio Livius"]Klimtraining = weerstand training langdurig, neem de mtb en ga over tankbanen / strand rijden (mulzand) of autoband slepen.[/quote]

Zoals Hans van Helden vroeger met een parachute tegen de wind inschaatste?
[/quote]

Ja of zoals Kees Verkerk trainde met een plaat lood in zijn schaatsen.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie