Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

hoe geeft Fiets de bovenbuislengte weer?

joppnl
Forum-lid

joppnl 13 mar 2011 11:35

Goeden,

sinds een jaar rijd ik op een racefiets (m'n eerste), een trek 1500.

Ik vind t stuur nogal ver weg zitten maar ik heb dan ook geen vergelijk, t kan zijn dat het zo hoort en ik er aan moet wennen, t kan zijn dat de fiets een maatje te groot is (?)

Als ik nou in de Fiets kijk bij de diverse geteste modellen en ik kijk naar het geometrieafbeelding vd fiets dan vraag ik me af hoe Fiets daar de bovenbuislengte opgeeft.

Op de diverse sites lees ik dat het hart-hart tussen voorvorkbuis en staande zitbuis is.

Bij de tekeningetjes in Fiets zie ik in ieder geval het uiteinde van het pijltje dat de lengte aangeeft TOT de zadelbuis aan en niet tot het hart.

De stuurbuis is wat lastiger te zien maar volgens mij is het daar wel tot het center.

Nog wat gegevens over mijn lenge en de fiets:

Binnenbeenlengte 87cm --> volgens berekeningen framehoogte 57.4 -> 58cm
Zelf 1m78

Frame maat 58cm (gemeten)
bovenbuislengte center-center 57,5 cm
Stuurpen 9cm (heb het langere exemplaar vervangen door deze korte)

Thnx,
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mar 2011 11:54

Fiets geeft de virtuele horizontale bovenbuislengte, dan meet je dus hart-hart van balhoofdbuis-bovenbuis tot hart zadelpen op een horizontale lijn bij een sloping frame. Bij een klassiek frame kom je gewoon uit bij hart-hart van zitbuis-bovenbuis.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 13 mar 2011 12:09

Trek is meestal relatief lang qua bovenbuis.
Dat is wel vaker zo met Amerikaanse merken.

Het is niet verstandig om een fites te kopen alleen uitgaande van de framemaat van de zitbuis. Bij dezelfde framehoogte is de ene fiets langer dan de ander. En ook de lengte van de balhoofdbuis kan behoorlijk verschillen. Dat maakt weer uit hoe 'diep' je zit.

Bij het kopen van een racefiets zijn de lengte van de bovenbuis en balhoofdbuis leidend.
De zadelhoogte kan je namelijk makkelijker aanpassen dan die andere maten.
(al moet je de maat van de zitbuis ook weer niet helemaal buiten beschouwing laten natuurlijk).

Vooral als je naar verhouding lange benen hebt moet je goed opletten. Heb je naar verhouding een wat langer bovenlijf, dan zijn Amerikaanse merken vaak de juiste hoek om een frame te zoeken.

Maar ga nooit af op puur de hoogte!

Met een 9cm stuurpen rijst inderdaad het vermoeden dat je frame aan de lange kant is.
Ik zelf vind een stuurpen korter dan 11cm niet fijn fietsen omdat een fiets met een kortere stuurpen vaak onrustiger wordt.

joppnl
Forum-lid

joppnl 13 mar 2011 15:56

bedankt voor de antwoorden.

Ik kijk eens een aantal Fiets-bladen door naar de geometrie maar toch zie ik (uitzonderingen daar gelaten) dat ze toch niet heel veel afwijken van die 57cm bovenbuislengte.

Bv:

Moozes Mistral 58/57
RedB Xlite4000 59/57
koga Kimera Rd 56/56
Isaac Boson 58,5/57
Ridley Orion 57/57

eerste getal is lengte zitbuis, 2e bovenbuis.

Er zit dus niet zo heel veel afwijking in, dus denk ik dat het meer is dat ik er aan zal moeten wennen dan dat het aan de fiets ligt.....

Ik zal komende week eens mijn ligt opsteken bij de locale FM

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mar 2011 16:03

Dat vind ik wel heel veel afwijking. Waar je bij het ene merk een 56 nodig hebt is dat bij een ander merk een 59. Ga je alleen uit van de zitbuis dan is de kans dat je een niet-passend frame koopt behoorlijk groot.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fizik
Forum-lid

fizik 13 mar 2011 16:13

Dag Joppnl,

Ik zou zeggen dat je met jouw lengte en bbl een redelijk groot frame hebt. Misschien moet je eens een frame proberen dat wat korter is.

swoosh
Forum-lid

swoosh 13 mar 2011 16:55

Joppnl schreef:Nog wat gegevens over mijn lenge en de fiets:

Binnenbeenlengte 87cm --> volgens berekeningen framehoogte 57.4 -> 58cm
Zelf 1m78

Frame maat 58cm (gemeten)
bovenbuislengte center-center 57,5 cm
Stuurpen 9cm (heb het langere exemplaar vervangen door deze korte)

Thnx,

Je kunt het beste op de site van de fabrikant de geometrie tabellen bestuderen. Zo voorkom je fouten en misschien zie je zo ook nog andere belangrijke data en informatie.

Je lijkt naar verhouding lange benen te hebben en dus een korter bovenlichaam dan gemiddeld. De fiets die je nu hebt is gewoon een maat te groot. Ik weet natuurlijk niet wat de rest van je lichaamsmaten zijn en je gewicht, maar mensen met een korter bovenlichaam hebben doorgaans minder reach. Afstand zadel stuur, en ook stuurhoogte komen daardoor secuurder uit omdat je minder kunt opvangen. Dus een kortere fiets maar je moet dan ook opletten dat het balhoofd niet te laag is. Je kunt je huidige stuurhoogte als uitgangspunt nemen om te berekenen hoeveel spacers je zult hebben op de nieuwe fiets. Misschien moet jezelfs naar een bovenbuis van 55 cm.
Afbeelding

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 13 mar 2011 19:02

Joppnl schreef:bedankt voor de antwoorden.

Ik kijk eens een aantal Fiets-bladen door naar de geometrie maar toch zie ik (uitzonderingen daar gelaten) dat ze toch niet heel veel afwijken van die 57cm bovenbuislengte.

Er zit dus niet zo heel veel afwijking in, dus denk ik dat het meer is dat ik er aan zal moeten wennen dan dat het aan de fiets ligt.....

Ik zal komende week eens mijn ligt opsteken bij de locale FM
Je moet EIGENLIJK zoeken naar een frame met voor jou de juiste bovenbuislengte (en balhoofdbuis!).
Het lijkt er op dat je nu gezocht hebt op framehoogte.

Dan heb je best kans dat je uitkomt op een framehoogte tussen de 54-57cm.
Als je naar verhouding lange benen hebt kan je vaak beter kijken naar frames met een korte 'reach' en een naar verhouding lange balhoofdbuis.
-> comfortmodellen, italiaans, of maatwerk.

Ik heb hetzelfde probleem (lange benen).
En dat maakt de keuze een stuk lastiger omdat je vaak een maatje kleiner nodig hebt, maar dan kom je weer veel te diep te zitten, dus moet het balhoofd weer naar verhouding hoog zijn...

Wat ook kan helpen is een compact stuur. Daarvan is de reach minder groot en zit je ook minder diep onderin de beugel.

joppnl
Forum-lid

joppnl 13 mar 2011 20:12

wederom,

bedankt voor al het advies.

Ik heb (en dacht dat dat goed was) goedn mijn binnenbeenlengte gemeten, formule er op los en dan voor 58cm frame gekozen (uit formule kwam 57,3)

Tijdens de proefrit vond ik het al wat ver weg zitten maar goed, geen racefiets gewend, t is m'n eerste, dus dacht dat ik goed zat.

Uit bovenstaande reacties blijkt toch dat het frame dus idd te groot is.

Ik zal mijn romplengte en armlengte eens zien te meten en dat als basis gebruiken voor een eventueel vervolg mbt de racefiets.

En natuurlijk een goede proefrit, nu weet ik (meer) waar ik op moet letten......

Nomaals bedankt!

(ennuh...iemand nog in de race voor een fraaie Trek 1500....58cm frame :-) ))

Plaats reactie