Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Melden van lagere prijzen in te koop topics

fw
Forum-lid

fw 19 aug 2009 10:53

Herhaaldelijk zie ik topics waarin producten (al dan niet tweedehands) staan die tegen een veel hoger bedrag te koop worden aangeboden dan menig internetshop ze aanbiedt.
"Voorheen" werd de verkoper er door users op gewezen met een link naar de webshop. Terwijl mij (en anderen) dit alleen maar gunstig lijkt voor de verkoop van het product van de verkoper, (b)lijkt dit forum van mening te zijn dat het geen toegevoegde waarde heeft en worden dit soort posts simpelweg verwijderd of aangepast.

Gevolg is dat de verkoper met zijn spullen blijft zitten. Kopers kopen het na een korte zoektocht op internet immers liever goedkoper, nieuw en met garantie bij een erkende webshop.

Ik snap de redenatie niet en velen met mij niet heb ik het idee. Volgens mij is dit een forum voor fietsliefhebbers en niet voor handelaren. We posten hier om te discussiëren en/of elkaar te voorzien van info. Het melden van een shop met een lagere prijs is niet bedoeld om de verkoper een hak te zetten maar om de verkoper duidelijk te maken dat hij wellicht een wat hoge prijs vraagt. Of hij/zij de prijs wel of niet verlaagd is aan hem zelf natuurlijk en wellicht zijn er argumenten waardoor het een hogere prijs verantwoordt.

Ik ben dan ook benieuwd naar de tegen argumenten.

em
Forum-lid

em 19 aug 2009 11:05

Eens! Als de betreffende spullen bij een officiële (internet)winkel goedkoper te krijgen is dan mag dat best gemeld worden vind ik. Zoals je zegt is dit een forum voor liefhebbers en die mogen elkaar op die manier best "helpen". Het staat iedere verkoper uiteraard vrij om ook een advertentie op Marktplaats te zetten.

Als ik overigens zelf spullen over heb dan hoef ik daar niet de hoofdprijs voor te hebben. Ik heb persoonlijk liever dat een andere liefhebber er iets aan heeft, dan dat het bij mij ongebruikt in de schuur ligt.

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 19 aug 2009 11:10

Ik ken geen tegenargumenten. Voor zover ik weet worden lagere prijzen nog steeds gemeld en verwijderen wij (de mods) ze niet. Als je voorbeelden hebt waar posts verwijderd zijn hoor ik het graag, ik kan er natuurlijk altijd naast zitten.

Bijv hier staan ze er gewoon: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=33006
En in het te koop topic van speric waar jij reageert staat de 'goedkoper' melding er toch ook nog gewoon? Dat vind ik trouwens wel een reactie op het randje. De grepen worden goedkoper aangeboden en zijn nieuw. Waarom dan melden dat ze in een winkel "slechts" een tientje duurder zijn?
Door wie ben je er op gewezen dat dit niet gewaardeerd wordt? Een moderator of een mede-forummer?

Ik heb wel gezien dat de verkopers het niet leuk vinden, maar dat lijkt me logisch.
Ik zou het zelf ook irritant vinden als ik iets te koop aanbied en iemand die helemaal geen koop-intenties heeft gaat voor mij bepalen dat mijn 2ehands prijs niet laag genoeg is.
Verkooptopics moeten ook niet verzanden in een discussie over de prijs, maar gewoon even melden dat een prijs niet reeel is moet kunnen.
Het lijkt me voor de potentiele kopers juist mooi dat ze kunnen profiteren van het "vergelijkend warenonderzoek" dat door anderen gedaan wordt :)

Edit: Kleine toevoeging gedaan.
Afbeelding | Afbeelding

corniel
Forum-lid HC

corniel 19 aug 2009 11:28

EM schreef:Eens! Als de betreffende spullen bij een officiële (internet)winkel goedkoper te krijgen is dan mag dat best gemeld worden vind ik.
+1
Als ik overigens zelf spullen over heb dan hoef ik daar niet de hoofdprijs voor te hebben. Ik heb persoonlijk liever dat een andere liefhebber er iets aan heeft, dan dat het bij mij ongebruikt in de schuur ligt.

Dat is ook mijn insteek, en die van velen met ons op dit forum. Gelukkig maar.

@Freerider: ik kan me geen concrete discussie herinneren, maar wel dat als mensen zich 'tegen de prijs aan bemoeien', discussies soms ontsporen, deels ingegeven door opmerkingen van mods.

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 19 aug 2009 11:39

We zullen er een duidelijker standpunt over innemen en dat opnemen in het verkoopregelement. Eerst even intern mod-overleg plegen zodat we allemaal op 1 lijn zitten ;)
Afbeelding | Afbeelding

fw
Forum-lid

fw 19 aug 2009 23:01

In dit topic is in elk geval sowieso een bericht aangepast waarbij de url en de naam van de shop is weg gehaald en ik heb een tijd terug in een topic gereageerd waar mijn post werd verwijderd omdat ik een shop had genoemd waarbij een product (aangeboden voor 150,-) werd aangeboden en ik hetzelfde product had aangewezen waarbij de shop incl verzenden 3,50 duurder was maar je dan garantie had.
Ik had daarbij de vraag gesteld waar hij evt op te halen was aangezien dat weer in het voordeel van de verkoper kon werken.

Overigens heb ik zelf ook wel eens gehad dat ik iets had aangeboden waarbij iemand me wees op hetzelfde product voor ene lager bedrag. Ik heb het aangepast en binnen een dag verkocht. Zo werkt het wat mij betreft ook het beste. De mod die e.e.a. volgens mij niet zo ziet zitten is amclassic_fan (oid)

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 19 aug 2009 23:48

Ik denk niet dat het hinderlijk is als er gemeld wordt dat een artikel ergens anders goedkoper is.
Niet leuk voor de verkoper maar hij weet wel gelijk waar hij staat.
Wat ik wel hinderlijk vind is de ellelange discussie die vaak ontstaat na de melding van het goedkopere artikel.
Daar is de verkoper helemaal niet bij gebaat.

stokie
Forum-lid

stokie 20 aug 2009 00:05

Ik vind dat de verkoper vooral belemmerd wordt in het verkooptopic. Als je de kans biedt om een topic als Verkopen op te starten, zou je de verkoper de ruimte moeten geven. Dat gebeurt op dit moment steeds minder..

Een verkoper geeft een vraagprijs.. Als je interesse hebt google je toch gewoon zelf even om te kijken of de prijs reeel is?
Dan kan je altijd besluiten een bod te doen of niet..
Een vraagprijs is nooit vast, maar daar is over te praten. Als he gezien hebt dat het goedkoper kan neem je contact op met de verkoper en probeer je er uit te komen voor een gunstigere prijs...

Wil jediscussieren over de prijs van het pruduct, dan moet je in het topic: waar het laagst geprijsd zijn..

Je krijgt nu dat mensen (ja ik doe het zelf nu ook) erop gaan loeren om de verkoper te beperken..

rene1
Forum-lid

rene1 20 aug 2009 10:51

De belemmering van de verkoper hoort er een beetje bij vind ik.
Vooral omdat dit een fiets forum is en het verkopen secundair is.
Als hier iets verkocht wordt gaat het om de krenten in de pap, niet om de vette winsten.
Dus wat mij betreft mag er op prijzen gewezen worden.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 20 aug 2009 11:32

- alleen topic-gerelateerd antwoorden. Onzinnige reacties, meningen over aangeboden goederen, over de vraagprijs of onvolledige te koop topics worden verwijderd.
Dit is duidelijk.
Ik ben het met Stokie eens, de verkoper wordt op deze manier belemmerd.
Je mening over het te verkopen onderdeel kan je ook per pm kwijt. Misschien krijg je zelfs een plausibele uitleg, zonder het topic te beïnvloeden.
Als iets belachelijk duur is, haal gewoon je schouders op en surf verder.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Plaats reactie