Hallo,
De laatste tijd kraak de crank erg en nu zijn de tandwielen alle 3 scheef. Het lijkt wel dat de crank scheef is omdat de tandwielen gelijk scheef zijn dus niet 1 maar alle 3. Het grote tandwiel raakt de deralieur voor. Erg irritant. Komt dit omdat ik 92kg weeg en zwaar verzet fiets? Misschien dat er dan teveel krachten op de crank/tandwielen komt. Iemand een idee? Of de hele crank vervangen door een nieuwe?
Het betreft een Tiagra groep triple.
Tandwielen voor of crank scheef??
Ik heb momenteel hetzelfde probleem, mijn beide voorbladen maken een slag van ongeveer de dikte van het blad, erg irritant. Voordat ik een nieuwe cranck ga aanschaffen ga ik eerst nog eens proberen de 5 poot op te meten. Ik ga het cranckstel demonteren en de combinatie van trapas en rechtercranck zonder bladen opmeten op zijdelingse slag. As inklemmen in een draaibank en de poten van de cranck meten met een meettaster. Als er echt slag op zit, wordt het inderdaad een nieuwe cranck.
Volgens de fietsenmaker is de crank scheef. Toen ik de fiets pas had gekocht, was de ketting tussen de tandwielen terecht gekomen tijdens een klim (de Cauberg in Valkenburg). De fiets heeft toen een zware klap gehad blijkbaar was hij toen al scheef en is dit in de loop der maanden erger geworden. Dus nu een nieuwe crank, dinsdag heb ik hem weer ben benieuwd.
Het meten van de wasknijper is inderdaad een goeie manier om te meten, ik had zeker 2mm verschil als het niet meer was.
Bedankt voor de reactie's en ik laat jullie wel weten of hij het weer 100% doet.
Het meten van de wasknijper is inderdaad een goeie manier om te meten, ik had zeker 2mm verschil als het niet meer was.
Bedankt voor de reactie's en ik laat jullie wel weten of hij het weer 100% doet.