Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Water in velg

marcow5
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:03

marcow5 21 aug 2009 18:21

Wanneer ik door regen fiets (is helaas niet altijd te voorkomen) heb ik daarna vaak water in mijn achtervelg (Ambrosio FCS28) zitten. Om het water eruit te krijgen, eerst de bandjes eraf, velglint er af, water eruit laten lopen, velg laten drogen en daarna weer de bandjes er op. Is altijd zo'n gedoe.
Wie is bekend met dit fenomeen en hoe is het te voorkomen (allen bij droog weer fietsen is niet de oplossing). Ligt het aan de velg of zijn er andere oorzaken te bedenken.

cervelosram
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:54

cervelosram 22 aug 2009 12:40

Heb dit ook al paar keer tegengekomen, normaal vind het wel een uitweg als je het wiel wat ronddraait.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 aug 2009 12:49

Als het er tijdens het rijden in kan, moet het er zonder problemen ook weer uit kunnen zonder je bandjes er af te halen. Anders verdampt het wel, ik zou er niet zo veel moeite voor doen. Waarschijnlijk gaat het er via je ventiel in, daar zou het ook weer uit moeten kunnen met wat ronddraaien.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 22 aug 2009 12:55

Toch alleen fietsen als het droog is... :D

Zonder gekheid: Er zal ergens een gaatje(s) in je velg zitten waardoor dat water naar binnen komt. Ik denk dat de reactie van Cervélo genoeg zegt. Als het erin komt, moet het er ook weer uit komen.
Het zal dus wel aan je velg liggen. Een strak opgepompte band zal echt geen liters water binnen laten, wat vervolgens in je velg loopt. Daar is gewoonweg geen ruimte voor.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 22 aug 2009 22:10

Bij de meeste velgen zitten er kleine gaatjes geboord om water dat toch wel in de velg loopt bij een fikse bui er weer uit te laten. Kijk eens goed waar ze bij jou zitten en zet je fiets weg met de gaatjes van de velgen in de onderste positie. Dat moet het meeste water er toch snel uitlopen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 aug 2009 23:23

marsman schreef:Als het er tijdens het rijden in kan, moet het er zonder problemen ook weer uit kunnen zonder je bandjes er af te halen. Anders verdampt het wel, ik zou er niet zo veel moeite voor doen. Waarschijnlijk gaat het er via je ventiel in, daar zou het ook weer uit moeten kunnen met wat ronddraaien.


Ik denk dat er regenwater aan de spaken komt en langs de spaaknippels je velg in kruipt.

Dat komt er niet zomaar weer uit als er geen afwateringsgaatje in je velg zit.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

marcow5
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:03

marcow5 23 aug 2009 14:12

De reacties zo lezende is het een bekend probleem.
Er zit inderdaad een afwateringsgaatje in de velg. Dit zit denk ik te hoog, waardoor het water er niet of in elk geval niet snel uitloopt (is een hoge velg). Ook niet tijdens fietsen of bij het opbergen in de garage ( met gaatjes in de velg naar beneden). Meeste water loopt dan via de nippels en binnenband naar de buitenband

Plaats reactie