Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Aantal vragen over de eTrex Legend/Vista HCx

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 aug 2009 19:56

Hey,

Ik sta op het punt om een fietsnavigatie aan te schaffen, maar zit met een paar vragen over het gebruik.

Ik wil de eTrex gaan gebruiken om leuke routes op onbekend terrein te kunnen rijden of mee te nemen op fietsvakanties. Dit betekend dus de avond ervoor even een leuke route uitstippelen, de volgende ochtend op de fiets te stappen en bij terugkomst de gegevens weer uit te lezen.

Echter vraag ik me af of het volgende ook mogelijk is:
- Gewoon navigeren naar een adres toe, als in TomTom voor de auto.

- Een deel van de route te rijden om daarna een alternatieve terugweg te nemen (Met bijbehorende navigatie). Ofwel; onderweg je route veranderen.

- Hulp met omrijden bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden of een gesloten brug. Alternatieven zoeken om je zo snel mogelijk weer op de route te brengen.

- Toeristische wegen zoeken. Als je navigeert naar een plaats toe, dat je kunt kiezen om binnendoor en over fietspaden te gaan i.p.v. rechtuit langs een snelweg.

Verder vroeg ik me af waar ik bij aanschaf nog meer om moet denken. Mijn gedachtes geven signalen door over het volgende:
- Stuurbevestiging
- SD kaarten
- Extra software???

Wat kan ik verwachten over de standaard software? Of ben je 'verplicht' om er toch een Topo map of city navigator bij te kopen? Wat is overigens het verschil tussen deze 2? En kun je dit niet gewoon downloaden van het internet?

Sorry voor de vele vragen, maar het blijft me tot dusver allemaal maar wat onduidelijk op het internet. Iedereen praat over de 705 terwijl de eTrex HCx modellen hetzelfde schijnen te kunnen voor het halve geld.

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 26 aug 2009 18:19

Hierbij een aantal antwoorden op je vragen:

Voor je eerste 4 vragen heb ik eigenlijk 1 zelfde antwoord:
* Ja dit is allemaal mogelijk, echter hier heb hier je wel extra kaart materiaal voor nodig wat routeerbaar is (bv City navigator 2009 of onroute fietskaart)
En let op er zit GEEN gesproken navigatie op!


- Voor Stuurbevestiging, raad ik de houder van RAMMOUNT voor de Etrex aan en deze rechtstreeks op de stuurpen monteren ( komt wel wat hobby bob bij kijken ;-) )
- SD kaarten, minimaal 1 GB nemen
- Extra software, de eerder genoemde kaarten, waarbij je beter iets meer kunt uitgeven voor de DVD/CD versies ipv de SD versies, want dan kun je routes/tracks etc vooraf op de pc maken ipv direct op het apparaat (werkt wat makkelijker).

Overigens gebruik ik zelf bijna nooit routes, maar maak ik altijd tracks, die je dan gewoon kunt volgen. Vindt ik veel makkelijker en prettiger maar dat is persoonlijk

-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 aug 2009 19:25

[quote="cliors"]Hierbij een aantal antwoorden op je vragen:

Voor je eerste 4 vragen heb ik eigenlijk 1 zelfde antwoord:
* Ja dit is allemaal mogelijk, echter hier heb hier je wel extra kaart materiaal voor nodig wat routeerbaar is (bv City navigator 2009 of onroute fietskaart)
En let op er zit GEEN gesproken navigatie op!


- Voor Stuurbevestiging, raad ik de houder van RAMMOUNT voor de Etrex aan en deze rechtstreeks op de stuurpen monteren ( komt wel wat hobby bob bij kijken ;-) )
- SD kaarten, minimaal 1 GB nemen
- Extra software, de eerder genoemde kaarten, waarbij je beter iets meer kunt uitgeven voor de DVD/CD versies ipv de SD versies, want dan kun je routes/tracks etc vooraf op de pc maken ipv direct op het apparaat (werkt wat makkelijker).

Overigens gebruik ik zelf bijna nooit routes, maar maak ik altijd tracks, die je dan gewoon kunt volgen. Vindt ik veel makkelijker en prettiger maar dat is persoonlijk

[/quote]

Hey, bedankt voor je antwoord.

Wat is het verschil tussen tracks en routes?

En ik lees steeds dat de City Navigator meer een auto-navigatie is als een fiets-navigatie. Ook is deze duurder dan de OnRoute kaart, dus neem ik waarschijnlijk die. Het is dus mogelijk om met OnRoute naar een adres te navigeren? Ik kan dit namelijk niet zo snel terug vinden.

Ook ben ik inderdaad van plan de DVD versies te nemen vanwege alle voordelen die de computer met zich mee brengt.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 26 aug 2009 20:38

Let op Onroute geeft niet de kortste route maar de mooiste route...
Het werkt net even iets anders dan auto navigatie.

Lees het topic maar is op het gps forum

Gr Roos

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 27 aug 2009 10:58

Verschil tussen track en Route:
Een track is een elektronisch kruimelspoor op je afgelegde weg. Een track geeft de posities weer die gevolgd moet worden om je afgelegde weg opnieuw af te leggen. Je kan het beschouwen als een lint dat je moet volgen.

Op zichzelf duidt een track geen kruispunten of splitsingen in de weg aan. Je kan die kruispunten en wegen wel zien indien je een onderliggende kaart hebt op uw toestel. Bijgevolg zal je bij het navigeren langs een track geen echte turn by turn instructies kunnen krijgen bij afslagen. Je moet er zelf op letten om dicht bij “het lint” of “track” te blijven.

Een route integreert je pad in het wegennetwerk en “weet” wanneer je op een kruispunt of splitsing aankomt. Bij toestellen die “routes” ondersteunen, wordt daar dan ook een zogenaamde “turn by turn” instructie gegeven die je vertelt hoe je route te vervolgen. Je ziet dus niet alleen waar je bent, maar het toestel vertelt je ook hoe je moet rijden (links afslaan, rechts afslaan,...).
Met dank aan routeyou.com voor deze duidelijke uitleg ;-)

En over overOnroute, voor binnen nederland is dit inderdaad een goedkopere oplossing en zeker voor fietsen een beter oplossing omdat ook fe meeste fietspaden erop staan. Maar ga je ook buiten nederland de gps gebruiken, dan is de aanschaf van CN2009 een stuk handiger en uiteindelijk ook goedkoper!
Er zijn ook Opensource kaarten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

En zoals Roos1 al aangaf, kijk ook eens op http://forum.gps.nl/
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

ludo-lucienne
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2010 12:29

ludo-lucienne 19 feb 2010 12:53

Waar kan ik leren een route uittekenen en hoe krijg ik dat op mijn gps
Naar het schijnt zijn er nu kaarten te koop met verschillende fietsroutes,wie heeft er ervvaring mee.

Plaats reactie