Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tripleblad wil niet.

leovr
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jul 2007 16:03

leovr 14 mar 2011 14:25

Ik heb een triple en sinds enige tijd het probleem dat de triple niet wil schakelen tijdens het klimmen. Heel vervelend want dat is het enige moment dat je hem nodig hebt. In de garage en op het vlakke lukt het wel vrij soepeltjes. Dus alleen niet tijdens het klimmen.
Ik heb de derailleurkabel van mijn voorderailleur vervangen. Mij voorderaileur er een keer afgehaald intens gereinigd en er weer netjes opgezet. Allerlei afstellingen geprobeerd. Het mag allemaal niet baten. Is het derailleur dan versleten of zie ik iets over het hoofd?
Graag jullie tips en adviezen.
Leo van Rossum

wieltje
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 17 aug 2004 13:58

wieltje 14 mar 2011 14:45

Wat voor voorderailleur ligt erop? Welk merk/type? Ik had namelijk in het verre verleden een soortgelijk probleem met de Deore LX (Shimano). het leek wel alsof ik niet kon schakelen als er druk op de pedalen stond. Daarna overgestapt op Daytona (het huidige Centaur van Campa) en daar was het probleem over. Ik kon klimmend schakelen.

Bij de Veloce van mijn vrouw weer hetzelfde als de Deore. Het lijkt er dus op dat de kwaliteit van de groepen zich laat aanzien bij het schakelen bergop.
Verder kan het natuurlijk ook een veel eenvoudiger probleem zijn dat de veer van je voorderrie versleten is.
Fietsen? Ja, maar hard!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38126
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 mar 2011 14:56

Wieltje schreef:Het lijkt er dus op dat de kwaliteit van de groepen zich laat aanzien bij het schakelen bergop.


Lijkt mij een heel bijzondere uitspraak.
99 vd 100 keer is het een goede afstelling en meer niet. Een voorderrie doet zijn werk gewoon.
Ik zie niet in waarom de huidige Veloce slechter zou zijn dan de oude Daytona. Volgens mij is de Daytona al meer dan 10 jaar van de markt.
Less is bore

wieltje
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 17 aug 2004 13:58

wieltje 14 mar 2011 15:01

Het betrof een ongeveer evenoude veloce. Ik zou dit niet durven te zeggen met een nieuwe Veloce. Het is ook een hypothese, puur op basis van wat ik heb gemerkt aan mijn eigen spullen die ik toen had.
Als het inderdaad alleen maar aan de afstelling ligt, dan is dat een vaardigheid die ik me direct eigen ga maken. Kan me veel plezier bezorgen! Hoewel ik nu geen problemen ervaar. Maar wat niet is, kan nog komen.

Dus sprake van slijtage bij TS?
Fietsen? Ja, maar hard!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38126
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 mar 2011 15:35

Ik vind sowiso je mix van een ATB groep (deore) met een Campa groep vrij bijzonder.

@leovr: schakelt ie niet terug naar het kleinste blad tijdens het klimmen?
- is de veer sterk genoeg?
- heb je de derrie niet te hoog terug geplaatst na je onderhoud?
- schakelt het op het vlakke wel feilloos of is het dan ook met horten en stoten?
Less is bore

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 14 mar 2011 15:42

Heb hier ook last van gehad(Ultegra). Bleek bij mij uiteindelijk een rafelig stukje buitenkabel te zijn, waardoor de binnenkabel bleef haken. Nieuwe buitenkabel en tot op heden geen last meer
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

wieltje
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 17 aug 2004 13:58

wieltje 14 mar 2011 15:47

Daniel1975 schreef:Ik vind sowiso je mix van een ATB groep (deore) met een Campa groep vrij bijzonder.


Het betrof ook twee fietsen ;) Eentje met Campa en eentje met Shimano. En alweer erg lang geleden ook trouwens.
Fietsen? Ja, maar hard!

leovr
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jul 2007 16:03

leovr 14 mar 2011 17:25

Bij mij betreft het ook een Ultegra groep en dus voorderailleur. Nieuw buitenkabel heb ik nog niet geprobeerd. Dat moet ik dus maar eens doen. Bedankt!

Ik was hem toch al wat aan het pimpen met rode decals, dus een mooi kans om rode buitenkabels aan te schaffen. Iemand tips waar je die kan krijgen?
Leo van Rossum

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 14 mar 2011 20:22


leovr
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 jul 2007 16:03

leovr 14 mar 2011 21:41

Wow! Ziet er goed uit.
Leo van Rossum

Plaats reactie