Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

de ideale fietscomputer

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 03 sep 2009 00:10

momenteel rij ik onder de noemer "sneller zonder teller", jawel, zonder teller. omdat mij dit de broodnodige onderbouwing voor heldenverhalen (max snelheid, max stijgingssnelheid (VAM), tijden op bergjes) ontneemt, ben ik op zoek naar een teller. maar niet zo maar een!

wat moet-ie kunnen:
- uiteraard snelheid en de bekende afgeleiden (max, avg, ritafstand, odo)
- klokje (met mobiel de alpe geklokt, was-ie op de avenue rif nel uitgevallen!! &^%$)

nog wat "speciale" gadgets
- hoogtemeter (met totalen)
- stijgingsmeter (hoogtemeters per minuut/uur/VAM)
- hartslag (alleen actuele is genoeg)

en niet te vergeten:
- graag ook met hardlopen te gebruiken (gps snelheid dus)
- zonder kabels
- mooi uiterlijk en geen blokkendoos (garmin 705)
- powermeter mag, maar hoeft niet ;)

ik dacht dat de garmin forerunner wel in de buurt kwam, maar die faalt op de hoogtemeter. en suunto heeft wel mooie horloges, maar da's het toch net niet. polar heeft te kleine en te propperige schermpjes..

ben benieuwd of zo'n ding bestaat of dat er iets in de buurt komt van wat ik zoek..

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 03 sep 2009 01:38

De hoogtemeter van mijn Forerunner 405 was accuraat afgelopen vakantie in Oostenrijk. Soms klopte de hoogte exact, soms enkele meters verschil en een enkele keer tot 20 meter verschil. Op een hoogte boven 1500 meter vond ik dat netjes. In ieder geval accuraat genoeg om er iets zinnigs mee te kunnen.

Ik overweeg nu om bij de 405 een cadansmeter en een stuurhouder te bestellen, dan ben ik helemaal klaar. In die cadansmeter zit ook een snelheidsmeter ingebouwd, volgens mij kan ik dan zonder de gps aan te zetten toch de snelheid meten en dat scheelt veel batterijtijd.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 03 sep 2009 13:30

interessant! meet die forerunner ook je stijg (daal) snelheid??
vind het scherm wel een beetje klein, maar zie dat je wel (zoals bij de 705 kan laten zien wat je wil)

ik zag trouwens de edge 500, die komt al aardig in de buurt van het beschrevene!! alleen niet zo handig bij het lopen..

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 03 sep 2009 13:53

Hij geeft volgens mij alleen weer op welke hoogte je rijdt. Bij mijn weten kun je de stijg- en daalsnelheid niet in beeld krijgen, ik probeer het uit te zoeken.

De Edge 500 ken ik niet.

Edit: net gegoogled, ziet er wel mooi uit. Wordt begin 2010 verwacht, dus dat zal wel half 2010 worden.

Op deze site staat prijsinformatie in dollars, dus misschien moet er nog btw bij geteld worden.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2835
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 03 sep 2009 15:00

[quote="skimons"]
alleen niet zo handig bij het lopen..[/quote]

Waarom niet? Gewoon ergens in een zakje stoppen en daarna kan je alles uitlezen.
Je zult toch een beetje consessie moeten doen als je één apparaat voor 2 doeleinden wil gebruiken.

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 01 nov 2009 17:26

Op de BM zag ik de stand van O-synce. www.o-synce.com

Vind dat spul er wel heel goed uit zien. De link met de vermogensmeter in de (speedplay) pedaal lijkt me heel interessant en wat mij ook opvalt: ze geven aan dat je ook kan downloaden (dus instellingen wijzigen op je pc scherm en dan via USB naar je fietscomputer).

Als de prijzen inderdaad zijn zoals de standhouder aangaf (80€ voor de macro + nog paar tientjes voor sensoren en zo) dan klinkt het heel goed.

Zijn er al ervaringen? Ook op de BM geweest en deze gezien, jullie indruk?


ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 01 nov 2009 18:46

[quote="skimons"]alleen niet zo handig bij het lopen..[/quote]
Met lopen bedoel je hardlopen? In dat geval is het inderdaad niet het meest handige apparaat. Een horloge model is dan handiger.

Op de fiets is het overigens weer precies andersom. Het schermpje van mijn Polar is erg klein (of mijn ogen worden wat minder).

D'r is ook altijd wat :rolleye:

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 01 nov 2009 19:50

[quote="raphaël"]Op de BM zag ik de stand van O-synce. www.o-synce.com

Vind dat spul er wel heel goed uit zien. De link met de vermogensmeter in de (speedplay) pedaal lijkt me heel interessant en wat mij ook opvalt: ze geven aan dat je ook kan downloaden (dus instellingen wijzigen op je pc scherm en dan via USB naar je fietscomputer).

Als de prijzen inderdaad zijn zoals de standhouder aangaf (80€ voor de macro + nog paar tientjes voor sensoren en zo) dan klinkt het heel goed.

Zijn er al ervaringen? Ook op de BM geweest en deze gezien, jullie indruk?

[/quote]

Zag er inderdaad veel belovend uit. Ook het downloaden op de PC zag er indrukwekkend uit.
Voor zover ik begrepen heb van die mijnheer was €80,- incl. alles.
dus met sensoren.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 24 feb 2010 16:06

ik heb net even de site bekeken. zijn geinige dingen, maar qua design een beetje "te" (oranje) voor mij. wel veel functies en, als ik de prijzen goed lees voor niet te veel geld.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 24 feb 2010 18:14

Misschien de Ciclosport CM8.3APlus?

Ze zeggen niets over GPS, maar zeggen wel:
"Whilst jogging or cycling, one is able to keep an eye on speed, heart rate and many other factors at anytime. "

Verder zit alles d'r op en d'r an en allemaal nog draadloos ook.

Mij lijkt ie wel wat, maar ik heb verder totaal geen ervaring met ciclosport fietscomputers, dus als iemand er iets over kan roepen.....

Plaats reactie