Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wintertraining: Schaatsen?

ontogenese
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 aug 2009 13:04

ontogenese 05 sep 2009 13:00

Besten,

ik vroeg me af. Schaatsprofs fietsen met name veel in de zomerperiode als voorbereiding op het schaatsseizoen in de winter. Kan een fietser dan ook aan schaatsen in de winter als voorbereiding op het fietsseizoen?

Persoonlijk zou ik zeggen: Nee, biomechanisch gezien, bestaat er een te groot verschil tussen beide sportactiviteiten. Een van de belangrijkste zaken bij training is sportspecificiteit en daar is nu geen sprake van. Maar toch, fietsen schaatsers veel en dat zal toch ook niet voor niets zijn..

Ben benieuwd naar jullie ideeën!

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 05 sep 2009 13:10

Ontogenese schreef:Maar toch, fietsen schaatsers veel en dat zal toch ook niet voor niets zijn..


Als zijnde een fietsende schaatser:
Fietsen is voor schaatsers voornamelijk gericht op conditieverbetering (duurvermogen en intervallen)
Bij schaatsen komt meer kijken dan alleen die goede conditie, maar daar zijn dan andere trainingen voor (loop, skeeleren, elastiek, schaatsplank, sprongen, kracht, core-stability)

Als antwoord op je andere vraag denk ik dat schaatsen geen verkeerde afwisseling is, maar het zal niet de meest ideale training zijn voor een fietser.
Ik denk dat het beste is gewoon door te blijven fietsen in de winter. Voor de afwisseling in je trainingen (of als het echt *@#& weer is) kun je denken aan fitness(krachttraining), spinnen, schaatsen, rollenbank

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 sep 2009 13:14

Hier heeft Peter Winnen nog eens een leuke column over geschreven :D
(getiteld: Waarde Adri)

Maar inhoudelijk: schaatsen is over het algemeen korter en intensiever, en je moet vele malen meer kracht zetten. Mijn ervaring is dat je door veel te schaatsen best wat harder kunt gaan fietsen, alleen niet zo lang :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mathijst
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 22 feb 2009 13:42

mathijst 05 sep 2009 16:36

Bij het fiets magazine van vorig jaar, ik meende december stond hier een artikel over in. Er stonden tips in wat je behalve fietsen kon doen om in de winter in coditie te blijven, schaatsen stond hier wel bij...
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 05 sep 2009 22:34

lekker de wielerbaan op in de winter.. fietser kunnen gewoon blijven fietsen in de winter! Niks geen geschaats!

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 05 sep 2009 22:42

Ik schaats in de winter op lange duur en wat marathons. Dat is gedeeltelijk omdat ik het leuk vind en een fijne afwisseling vind op het fiets seizoen. Mijn vader is een echte schaatser en fiets en schaats in de winter, wat hij merkte toen hij in de winter maanden niet schaatsen zijn conditie op de fiets ook minder was terwijl hij evenveel fietste als andere seizoenen.

Ik denk dat rondjes schaatsen weldegelijk nut heeft, maar dat je vooral ook moet blijven fietsen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 05 sep 2009 22:49

Ik schaats in de winter. Wedstrijden. Een aantal jaar draaide ik gewoon twee volledige seizoenen. Vorig seizoen heb ik het anders geprobeerd, geen marathons, rustig aan wedstrijden rijden tot de kerst (alleen wat limieten halen, meer niet) en dan pieken op februari/maart (GAK 10km en GK allround). Dat gaf een super resultaat en komend seizoen pak ik het weer zo aan. Om toch aan een rustperiode te komen doe ik het na de zomer wat rustig aan met fietsen, zo krijg ik een schaats/wielerseizoen van zo'n 7-8 maanden intensief en de rest (actieve) rust.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 06 sep 2009 00:33

Het vervelende van schaatsen is dat, wil je echt moe worden, je techniek van behoorlijk niveau moet zijn. Verder moet ik altijd een dik half uur heen en vervolgens weer terug. Weer een uur van mijn kostbare tijd besteed. Nee, als training kan ik beter lekker op de fiets springen.

dual
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:59

dual 06 sep 2009 02:15

Op de ATB lekker in de blubber etc.
nulla tenaci invia est via

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 06 sep 2009 02:22

fizik schreef:Het vervelende van schaatsen is dat, wil je echt moe worden, je techniek van behoorlijk niveau moet zijn. Verder moet ik altijd een dik half uur heen en vervolgens weer terug. Weer een uur van mijn kostbare tijd besteed. Nee, als training kan ik beter lekker op de fiets springen.


Moe worden lukt mij op de ijzers altijd prima!
Ik ben dan ook echt een schaats liefhebber!

Heb ik het goed begrepen dan er een paar man van de club elke woensdag in de winter naar de schaatsbaan rijd??
mijn Flickr

mathijst
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 22 feb 2009 13:42

mathijst 06 sep 2009 15:21

fizik schreef:Het vervelende van schaatsen is dat, wil je echt moe worden, je techniek van behoorlijk niveau moet zijn. Verder moet ik altijd een dik half uur heen en vervolgens weer terug. Weer een uur van mijn kostbare tijd besteed. Nee, als training kan ik beter lekker op de fiets springen.


Fizik, je kan toch ook op de fiets heen, dan schaatsen en op de fiets terug. Zo heb je dat half uur wel kostbaar besteed ;)
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 06 sep 2009 15:32

Ik denk dat het dan geen half uur reizen is!
mijn Flickr

Plaats reactie