Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

welke framemaat, bbl etc

joppnl
Forum-lid

joppnl 20 mar 2011 00:09

goeden,

over dit onderwerp is natuurlijk al veel geschreven, heb ik ook gelezen maar ik kom er niet uit, temeer omdat ik ook iets geks zie tussen de theorie en de praktijk.

Wie kan me helpen.....

Gegevens:
binnenbeenlengte 83,5
armlengte 67
romplengte 60
bovenbeenlengte 61
samengestelde maat 127 (=armlengte en romplengte)

Volgens deze (http://www.ergonomiesite.be/antropometr ... p_maat.htm) site kom ik dan op de volgende getallen:

framemaat 55,1 cm tot midden van bovenbuis, vanaf midden trapas
pedaalmaat 17 cm
zadelhoogte 74 cm hart crank tot bovenkant zadel
zadelterugstand 16 cm voorkant zadel tov loodlijn door trapas
bovenbuislengte 62 cm

Over de framemaat: moet dus 55cm zijn, gemeten van center as tot center bovenbuis (volgens de tekening op deze pagina)

maar nu komt het: ik zie een aanbieding van een scott R3 (is dat wat trouwens...?)

Kijk eens naar de site van deze fiets met de geometrie:

http://www.scott-sports.com/us_en/produ ... 721/218090

Het begint er al mee dat ze de framemaat hier (volgens mij) aangeven met center/top.

In mijn berekening zou ik een 55cm moeten hebben, een frame van 55cm zou dan dus veel te klein zijn als ik t goed zie.

Maar goed, andere maten staan er ook bij en mijn berekende 55cm staat hier onder de maat F.

Als je dan de tabel terugleest zou dat overeenkomen met een framemaat 61, XXL !

Klopt dat allemaal wel?

Daarnaast: een bovenbuislengteberekening van 62cm lijkt me erg lang..... Ook als ik bij Canyon kijk staat dit niet in verhouding tot de framemaat.

Ik had een Trek van 58cm framemaat en die was me net te groot dus dat ik een XXL frame nodig zou hebben bevreemd me.

En als ik moet kiezen tussen 54 en 56 cm wat is dan het beste als de berekening op 55 uit komt?

Thnx!
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

kweekel
Forum-lid

kweekel 20 mar 2011 01:19

Met jouw bbl schat ik je gemiddeld op een M, wat bij veel merken een plusminus 54 cm is.
Maar er zijn ook weer veel merken met afwijkende maatvoering.
Jan

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 20 mar 2011 16:27

Je zou volgens je binnenbeenlengte het beste op een M zitten, maar misschien gaat een L ook wel. Maar ik denk niet dat deze maatvoering je ooit gaat passen. Je geeft daarboven aan dat je een lange bovenbuis nodig hebt. Relatief korte bovenbuizen op deze frames.

beste advies is hier:
Laat jezelf goed opmeten, dan kan je daarna veel gerichter op zoek naar frames die wel passen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

joppnl
Forum-lid

joppnl 20 mar 2011 23:06

op www.wrenchscience.com alle gegevens ingevoerd en kom op 56cm uit met een reach van 67.5 Dus met een bovenbuis van 55,5 zou ik een stuurpen van 12cm moeten hebben, lijkt me netjes.

Ik denk dat het tekeningetje op ergonomiesite.be waarbij ze de zitbuislengte aangeven als c/c maar de berekening aangeven als c/t en dat daar dus de fout zit.

in ieder geval bedankt voor de reacties,
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

rick8245
Forum-lid

rick8245 25 mar 2011 16:25

Bedenk hierbij dat bepaalde merken hun frame lengte op een andere manier berekenen.
Pinarello is hier een voorbeeld van.
Pinarello Veneto, Pinarello FP2 en Pinarello Montello FM1

Plaats reactie